دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1398 - 02:00
تقوایی در گفتگو با آنا:

انتشار پایان‌نامه‌ها با رعایت بعضی قوانین باید به‌صورت محدود باشد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر گفت: با توجه به آمار بالای تقلب در موضوعات پایان‌نامه باید انتشار آن با رعایت بعضی قوانین به‌صورت محدود اجرا شود.
کد خبر : 377365
photo_۲۰۱۹-۰۲-۲۴_۱۷-۵۶-۳۳ (2).jpg

محمد تقوایی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره انتشار آزاد متن پایان‌نامه‌ها توسط سایت رسمی ایرانداک گفت: انتشار آزاد اطلاعات 50 سال است در جهان اجرا می‌شود اما در ایران این مسئله متفاوت است. متأسفانه مسئله خریدوفروش و تقلب در پایان‌نامه بسیار رایج است و قوانین کپی‌رایت به‌خوبی اجرا نمی‌شود.


استاد دانشگاه آزاد اسلامی قائم‌شهر خاطرنشان کرد: با توجه به آمار بالای تقلب در مقالات و موضوعات پایان‌نامه یا باید انتشار پایان‌نامه‌ها با رعایت بعضی قوانین به‌صورت محدود باشد مثلاً فقط فصل‌های تئوری و روش تحقیق منتشر شود و یا در صورت انتشار کامل در سایت ایرانداک امکان پیگیری هویت و رصد اشخاص دانلود کننده رساله و پایان‌نامه فراهم شود.


وی تصریح کرد: در حال حاضر سایت ایرانداک امکان دانلود صدها هزار رساله و پایان‌نامه را برای هر فردی چه در داخل و یا خارج از دانشگاه با در اختیار قرار دادن ایمیل شخصی فراهم کرده است. پیشنهاد می‌شود امکان دانلود پایان‌نامه و رساله فقط با ایمیل دانشگاهی و نیز در داخل دانشگاه فراهم شود تا افراد قابل شناسایی و پیگیری باشد.


تقوایی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته از سال‌ها قبل قوانین سخت‌گیرانه‌ای در بحث کپی‌رایت اجرا می‌شود و نرم‌افزارهایی وجود دارد که درصد تشابه مقالات را نشان می‌دهد، البته سامانه همانندجو که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در صورت اجرای کامل در همه دانشگاه‌ها مناسب است اما جای کار بسیاری دارد.


انتهای پیام/4107/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته