بیش از 90 درصد آثار دفاع مقدس سفارشی و بیتأثیرند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، بنیاد شهید و نشر شاهد، نشستی با عنوان «وضعیت کمی و کیفی و معنای کتابهای کودک و نوجوان در حوزه ایثار و شهادت» را در سالن شهید آوینی سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار کردند.
آذر خزاعی سرچشمه نویسنده حوزه دفاع مقدس در این نشست، ضمن ارایه آمار تألیفات در حوزه ایثار و شهادت گفت: نشر شاهد از سال 1368 در حوزهی نشر آثار جبهه، جنگ، ایثار و شهادت شروع به کار کرده و در طی این 30 سال بالغ بر 1690 عنوان اثر چاپ و تجدید چاپ کرده است.
مصطفی رحماندوست ضمن انتقاد از آثار و عملکرد صنعت نشر در حوزه ایثار و شهادت گفت: از نظر کیفی جای بحث زیاد است. بالای 90 درصد آثار از نظر کیفی مؤثر نبوده چون این آثار سفارشی بوده است.
وی افزود: کیفیت یعنی کیفیت هنری و هنر چیزی است که از دل برآید و کار دل سخن مستقیم نیست. در یک اثر ادبی باید دل را مورد هدف قرار داد چرا که هنر خردگرا نیست بلکه معناگرا است.
نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان ادامه داد: از نظر معنایی آثار پدید آمده به دو بخش تقسیم میشود. یک بخش اکثریت که مدیران را راضی میکند و بودجه نحیف فرهنگی را میبلعد و جیب فرصتطلبان و کاسبان هنر را پر میکند و دیگری بخش اقلیت که دلها را میلرزاند و خواننده را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی ادامه داد: هستند ولو اندک کسانی که خودشان به دل خودشان سفارش کتاب دادهاند، مانند علیرضا بایرامی که آثار ارزندهای خلق کرده است.
رحماندوست اشارهای به تصویرپردازی کتابهای کودکان کرد و گفت: خوب است که تصویرپرداز به این که تصویر ترجمه متن است یا موازی متن دقت کند.
سید علی کاشفی خوانساری نیز در این نشست با بیان این نکته که وقتی به سراغ دادههای کمی میرویم کار خراب میشود و مطلب من منتقل نمیشود، گفت: اول باید به این سؤال پاسخ داد که چه ضرورتی دارد که برای بچههای امروز درباره جنگی که سی سال پیش تمام شده کتاب بنویسیم. اول باید هدفگذاری درستی شود؛ هدف آشنایی کودکان با مفاهیم عمیق ازخودگذشتگی، مقاومت، هویت ملی، جنگ و البته صلح، امنیت و آرامش است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه کنیم که جبران مافات شود، گفت: به نظرم با اجرای این سه پیشنهاد میتوان در ادامه مسیر، نفوذ آثار ایثار و شهادت را نزد خوانندگان کودک و نوجوان عمیقتر کرد.
کاشفی خوانساری، رفتن به سراغ مقاطع تاریخی دیگر این سرزمین و استخراج مفاهیم ایثار و شهادت در آن زمان را و همچنین پرداخت به جنگ و شهادت در دل کتابهای غیرجنگی و در نهایت استفاده از پنجرههای جدید در روایت داستان را از ملزومات پرداخت به ادبیات جنگ در حوزه کودک و نوجوان دانست.
ادبیات جنگ، باید به دنبال ترویج صلح باشد
یک پژوهشگر، نویسنده و ویراستار حوزه ادبیات کودک نیز با اشاره به وجه آفرینندگی هنر و ادبیات گفت: نویسنده یک آفرینشگر است. نویسنده اول باید فکر کند اثری که میآفریند برای کودک و نوجوان چقدر زیبا، روحنواز و لذتبخش است. ادبیات جنگ ما باید به دنبال ترویج صلح باشد.
فرزانه آقاپور افزود: آثار نابی توسط افرادی که جنگ را لمس کردهاند و به قول آقای رحماندوست خودشان به خودشان سفارش کتاب دادهاند تدوین شده ولی برای کودکان نوشتن از مرگ و شهادت خیلی سخت است و ظرافت لازم را نیاز دارد.
وی در ادامه گفت: دوره اسطورهسازی از شهدا برای بچهها و جوانان گذشته است. جوانان دنبال الگوهای معمولی دستیافتنی و زمینی هستند، همچنین پرداختن به کسانی که تاکنون کمتر دیده شدهاند.
آقاپور یادآور شد: در بخش تصویرگری، شکستن کلیشههای غلط هم ضروری است برای مثال کسی که رشادت و شجاعت به خرج داده الزاماً نباید عظیمالجثه و با اندام ورزیده و یا زیباروی نشان داده شود.
سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از چهارم تا چهاردهم اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/