دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1394 - 09:19
دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در واحد شاهرود:

طرح تجمیع در راستای تمرکززدایی و پیوستگی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: استانی شدن دانشگاه، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و باید از گذشته انجام می‌شد که با تدبیر ریاست عالی دانشگاه این موضوع اجرایی شد.
کد خبر : 37698

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر شاهرخ رنجبر بهادری در جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اظهار کرد: دو رویکرد نسبت به این مساله وجود داشت، یکی رویکردی با قضاوت عجولانه که تداعی می‌کرد بعضی واحدهای دانشگاهی ممکن است انحلال پیدا کنند و بعضی تجمیع شوند و بعضی هم فعالیتشان کم شود که به هیچ وجه این بخشنامه چنین مساله‌ای را عنوان نمی‌کرد و اکنون پس از گذشت چند ماه از این مساله شاهد این قضیه هستیم که چنین دیدگاهی غلط بوده است؛ اما واقعیت طرح تجمیع این است که دانشگاه باید به سمت تمرکززدایی و استانی شدن برود که این مهم باید با نوعی پیوستگی بین واحدهای دانشگاهی استان در راستای ارتقای آینده صورت می‌گیرد.









با وجود اینکه استان سمنان به لحاظ تعداد واحدهای دانشگاهی کم است اما تعداد دانشجویان آن از بسیاری از استانها بیشتر است و وجود سه واحد جامع در این دانشگاه از بین چهار واحد خود نشان دهنده موفقیت واحدهای دانشگاهی این استان است



وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح تجمیع به سبب بعضی تفاوت دیدگاه‌ها در مدیران بالادستی و در سطح شهرستان‌ها گفت: عزیزانی که در مدیریت ستادی سازمان هستند، دیدگاه‌شان با ما که در حوزه صف قرار داریم، ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد یعنی خیلی از بخشنامه‌ها وقتی وارد حوزه صف می‌شد، دچار مشکل می‌شدیم، یعنی مثلا بخشنامه‌ای صادر می‌شد که برای واحد جامع و کوچک در تمام نقاط ایران یکسان بود که امکان اجرای آن به خوبی میسر نبود، بنابراین اختیارات به هیات امنای استانی محول شد تا به شکل منطقه‌ای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها پایش شود.


رنجبر بهادری با تشریح شکل ساختاری هیات امنای استانی گفت: هیات امنای دانشگاه آزاد استان متشکل از 3 دسته افراد است؛ دسته اول افرادی هستند که در سطوح بالای اجرایی استان هستند مثل نمایندگان مجلس ، استاندار و ... ، دسته دوم افراد اجرایی از بدنه دانشگاه هستند و دسته سوم متشکل از افرادی است که از لحاظ علمی، فرهنگی و اجتماعی در استان شاخص هستند که این افراد هیات امنای استانی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند با نگاهی عمیق هم به دانشگاه و هم به استان مصوبات هیات امنا را کاربردی‌تر کنند که این مهم از اهداف تفویض اختیار به استان‌ها بود.


وی با تشکر از رئیس واحد دانشگاهی شاهرود گفت: دانشگاه آزاد شاهرود یکی از واحدهای خوب، توانمند و قوی درسطح کشور است.



دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان افزود: با وجود اینکه استان سمنان به لحاظ تعداد واحدهای دانشگاهی کم است اما تعداد دانشجویان آن از بسیاری از استان‌ها بیشتر است و وجود سه واحد جامع در این دانشگاه از بین چهار واحد، خود نشان دهنده موفقیت واحدهای دانشگاهی این استان است.


رنجبربهادری همکاری بین واحدهای دانشگاهی در استان را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: توقع ما این است که این استان بتواند در کشور و در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی برتر باشد.


وی با اعلام اینکه اکنون تقریبا 72 موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی در استان وجود دارد که از بین اینها فقط 6 تای آن واحدهای دانشگاه آزاد است، مسئولیت واحدهای دانشگاه آزاد را سنگین دانست و گفت : استان سمنان به لحاظ شاخص آموزش عالی بالاترین رتبه را در سطح کشور دارد و به ازای هر 6 نفر جمعیت استانی یک نفر دانشجو داریم که این نشان می‌دهد مسئولان اجرایی استان باید نسبت به حوزه آموزش عالی توجه ویژه را داشته باشند.








زنجبر با اعلام اینکه اکنون تقریبا 72 موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی در استان وجود دارد که از بین اینها فقط 6 تای آن واحدهای دانشگاه آزاد است، مسئولیت واحدهای دانشگاه آزاد را سنگین دانست و گفت : استان سمنان به لحاظ شاخص آموزش عالی بالاترین رتبه را در سطح کشور دارد

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان، ارتقای کیفیت را هدف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه باید از دانشگاه نسل اول یعنی آموزش‌محور به دانشگاه نسل دوم یعنی پژوهش‌محور و در نهایت به دانشگاه فناور تبدیل شود و باید نگاه دانشگاه به سمت طرح‌های اقتصادی و فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.


وی یکی از معیارهای ارزیابی روسای دانشگاه‌ها را ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و طرح‌های برون دانشگاهی دانست و گفت: دانشگاه‌ها باید به سمت جذب طرح‌های برون‌دانشگاهی حرکت و از پژوهش تولید ثروت کنند.


رنجبر بهادری با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید نقش موثری در معرفی سازمان داشته باشد، خاطرنشان کرد: هدف روابط عمومی باید در راستای معرفی دانشگاه باشد نه یک شخص خاص مثل رئیس دانشگاه و باید به گونه‌ای عمل کند که اگر رئیس دانشگاه هم رفت، اخبار از بین نرود.


وی خطاب به مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی سطح استان گفت: معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و دستاوردهایی از این دست جزو اخباری است که با تعویض اشخاص نیز از بین نمی‌رود.


در این جلسه دکتر بهزاد چهکندی رئیس دبیرخانه هیات امنای استان سمنان نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و سپس اعضای هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود نظر خود را در مورد ارتقای کیفی هر چه بیشتر واحدهای دانشگاهی سطح استان ارائه کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته