دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 21:41

41 سناتور به برجام رای مثبت می‌دهند/ تصویب برجام در آمریکا به وتوی اوباما نیاز نخواهد داشت

سناتورهای دموکرات ایالت‌های میشیگان، کنتیکت و همچنین اورگون به عنوان سی و نهمین و چهلمین و چهل و یکمین سناتور‌های دموکرات اعلام کردند از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت خواهد کرد.
کد خبر : 37682

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از تسنیم، گری پیترز، سناتور دموکرات ایالت میشیگان؛ رون وایدن، سناتور دموکرات ایالت اورگون؛ و دیچارد بلومنتال، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت؛ با انتشار بیانیه‌‌هایی اعلام کردند در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک به 38 دموکرات دیگر خواهند پیوست.


امروز (سه‌شنبه) یک سناتور دموکرات دیگر اعلام کرده بود به "قطعنامه عدم تأیید" برجام رأی مثبت خواهد داد. بدین ترتیب در حالی که 41 سناتور دموکرات از برجام حمایت می‌کنند، تعداد مخالفین آن در میان دموکرات‌های سنا به چهار نفر برسد.


در حالیکه تمام جمهوری‌خواهان سنا به برنامه جامع اقدام مشترک رأی منفی خواهند داد، تنها یک نفر باقی مانده‌اند که هنوز موضع خود را درباره برجام مشخص نکرده‌اند. با این حال با توجه به حمایت 41 سناتور از برجام، حامیان تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌توانند از رأی‌گیری درباره آن در سنا جلوگیری کرده و بدین ترتیب دیگر نیازی به وتوی رئیس‌جمهور نباشد.


ترکیب دو مجلس کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) به گونه‌ای است که رد برجام در آنها توسط اکثریت جمهوری‌خواه قطعی است. این اقدام از طریق "قطعنامه عدم تأیید" انجام خواهد شد، یعنی حامیان برجام به این قطعنامه رأی منفی و مخالفین به آن رأی مثبت خواهند داد.


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر وعده داده در صورتی که "قطعنامه عدم تأیید برجام" در کنگره رأی بیاورد آن را وتو خواهد کرد. مخالفین به رأی بیش از دو سوم نمایندگان هر دو مجلس نیاز خواهند داشت تا وتوی اوباما را خنثی کنند. اقدامی که از پیش شکست خورده زیرا اکنون 41 دموکرات سنا (بیش از 34 سناتور مورد نیاز) اعلام کرده‌اند که از برجام حمایت خواهند کرد.


اکنون که حامیان برجام توانسته‌اند به 41 رأی در سنا دست یابند می‌توانند با توسل به حربه "فیلی‌باستر" از رأی‌گیری درباره "قطعنامه عدم تأیید" جلوگیری کنند و بدین ترتیب با گذشت فرصت دو ماهه کنگره برای بررسی برجام، به صورت خودکار دیگر توان رد برجام را نخواهند داشت.


البته یکی از سناتورهای دموکرات حامی برجام اعلام کرده که ترجیح می‌دهد درباره این تفاهم رأی‌گیری شود. بدین‌ترتیب سناتور ماریا گانتول از ایالت واشنگتن، به عنوان تنها دموکراتی که هنوز موضعش را مشخص نکرده سرنوشت فیلی‌باستر را تعیین خواهد کرد.


فیلی باستر در نظام اجرایی قانونگذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفین اقلیت اطلاق میشود که با اتخاذ روشهای متفاوتی مانع از این میشوند که مجلس وارد مرحله تصمیم گیری بر روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم گیری نهایی را مسدود می کنند.


این اقدام که همان آبستراکسیون تلقی می شود بطور سنتی از طریق روش های زیر صورت می گیرد: ١-طولانی کردن سخنرانیهای نمایندگان فیلی باستر کننده بصورتی که زمان انجام رای گیری نهایی فرا نرسد. ٢-طرح پیشنهادات، اصلاحات و متمم های متعدد به پیش نویس مورد بحث، ٣-طرح کردن پیش نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن و ٤-به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم گیری.


اعضای فیلی باسترکننده از طریق این روش ها مانع اختصاص وقت مناسب برای تصمیم گیری نهایی روی لایحه مورد اختلاف می شوند. در سال های اخیر جمهوری خواهان خود با استفاده از این روش ها مانع تصمیم گیری مجلس پیرامون انتصاب بسیاری از کاندیداها برای پستهای حساس پیشنهادی دولت اوباما بوده اند. یکی از مهمترین فیلی باسترهای سال های اخیر در مجلس سنا به جلسه ششم ماه مارس 2013 مربوط می شود که طی آن یک سناتور جمهوری خواه طی یک سخنرانی حدود 13 ساعته و باطرح سوال از دولت اوباما مانع رأی گیری درخصوص تأیید انتصاب پیشنهادی دولت جهت ریاست سازمان سیا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته