دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 16:06
خسروی:

واحد لنجان دارای مهمترین عنصر تشکیل دهنده اکوسیستم کارآفرینی است

مدیر عامل سابق شرکت DMT گفت:‌ مدعی هستم که دانشگاه آزاد لنجان دارای یک اکوسیستم کارآفرینی است. زیرا با دارا بودن مرکز رشد واحدهای فناور که مهمترین عنصر شکل دهی اکوسیستم کارآفرینی است، به دفعات دوره‌های مهارت کارآفرینی را در این واحد برگزار کرده است.
کد خبر : 37640

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کارگاه آموزشی آشنایی با مرکز رشد، کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور دکتر کوروش خسروی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، محقق برجسته حوزه کارآفرینی و مدیر عامل شرکت DMT و نماینده دو شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه آزاد خوراسگان، ریاست و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد لنجان در سالن اجتماعات شیخ بهایی این واحد برگزار شد.


خسروی با طبقه‌بندی دانشگاه ها به سه نسل اول، دوم و سوم تاکید کرد: ماموریت دانشگاه‌های نسل اول تربیت نیروی انسانی است که با هدف آموزش شکل گرفته و عمدتا مبتنی بر گرفتن شهریه هستند. دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش محور هستند و اصولا شکل می‌گیرند تا نیازهای صنایع و پژوهشی دولت‌ها و فعالان اقتصادی را برطرف کنند و ماموریت دانشگاه‌های هزاره سوم، تجاری سازی فناوری‌های روز دنیا و دستاوردهای پژوهشی خودشان و ایجاد دانشگاه‌های دانش‌بنیان است.








خسروی: به دفعات از طرف سرمایه گذاران اصفهان مراجعه داشتیم تا چنانچه فردی بر روی ایده‌ای خوب متمرکز شده، به آن شرکت معرفی کنیم. این یک اتفاق خوبی است که الان در دانشگاه‌های ما در قالب مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است. این روند باعث می‌شود که دانشگاه‌های کشور ذره ذره رشد کرده و از دانشگاه نسل اول به دانشگاه نسل سوم رشد کنند.

مدیر عامل سابق شرکتDMT با تاکید بر اینکه برای داشتن یک دانشگاه کارآفرین باید ابتدا اکوسیستم دانشگاه را اصلاح کنیم تشریح کرد: ما باید با ارائه روش‌های نوین کارآفرینی در قالب مراکز رشد در دانشگاه‌ها و همچنین اصلاح تفکر وابسته بودن به دانش و خلاقیت و نوآوری کشورهای خارجی و با ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان شاهد رشد جوانان و رسیدن آنان به مرحله ای باشیم که با ایجاد شرکت های دانش بنیان، اشتغال‌زایی کرده و خلق ثروت کنند.


عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر ارتقاء توانمندی‌های شخصیتی در حوزه کارآفرینی گفت: توسعه یافتگی در کشورهایی مانند ژاپن و کانادا 8 درصد بوده که علت اصلی آن تربیت صحیح کارآفرین در این جوامع است. ولی متاسفانه در کشور ما که فرصت‌های بزرگی در رابطه با کارآفرینی و برندسازی دارد با درصد کمتری همراه است که باید با پرداختن به سه ضلع مثلث مهارت، مدیریت مالی و استفاده از فرصت ها در کسب و کار و خلق ثروت توجه ویژه کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با طبقه بندی کارآفرینی تشریح کرد: کارآفرینی در دنیا به دو دسته مستقل و سازمانی تقسیم می شود. به طور مثال مایکروسافت یک کارآفرین مستقل است که با راه‌اندازی یک شرکت، کار خود را توسعه داد. ولی بعضی مواقع کارآفرین فعالیت خود را با همکاری یک سازمان شروع می‌کند و در مدت معینی آن شرکت را در منافع فروش خود شریک می‌کند که به آن کارآفرینی سازمانی می‌گویند.


وی، حمایت سرمایه‌گذاران استان اصفهان از ایده های نو و خلاق دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها را یک اتفاق ارزشمند توصیف کرد و گفت: به دفعات از طرف سرمایه گذاران اصفهان مراجعه داشتیم تا چنانچه فردی بر روی ایده‌ای خوب متمرکز شده، به آن شرکت معرفی کنیم. این یک اتفاق خوب است که الان در دانشگاه‌های ما در قالب مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است. این روند باعث می‌شود که دانشگاه‌های کشور ذره ذره رشد کرده و از دانشگاه نسل اول به دانشگاه نسل سوم رشد کنند.


خسروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان را دارای یک اکوسیستم کارآفرینی دانست و تاکید کرد: من مدعی هستم که دانشگاه آزاد لنجان دارای یک اکوسیستم کارآفرینی است. زیرا با دارا بودن مرکز رشد واحدهای فناور که مهمترین عنصر شکل دهی اکوسیستم کارآفرینیست به دفعات دوره های مهارت کارآفرینی را در این واحد برگزار کرده است. پس در نتیجه دانش مربوط به این حوزه در دانشگاه شما پخش شده است.


این محقق کارآفرینی، جای خالی در عرصه برندسازی جامعه ایران را بسیار گسترده دانست و تصریح کرد: برندسازی یکی از شناخته شده ترین زمینه‌های کارآفرینی است. به عنوان مثال آیس پک یک برند من درآوردی را برای بستنی ساخت و استاندارد بستنی خوردن را در مردم ایران تغیر داد! ولی متاسفانه در کشور ایران که در عرصه های مختلف بهشت برندسازی است، برندهای خوب انگشت شمارند.


خسروی افزود: خوبی برندسازی این است که می توانید رویایی و جاه طلبانه فکر کنید و همزمان با بزرگ فکر کردن، کوچک عمل کرده و کار خود را از داخل منزل، یک شعبه یا از یک فروشگاه کوچک اجاره‌ای شروع کنید.


وی تاکید کرد: چنانچه کسی بخواهد وارد این عرصه شود حتما باید به قوانین مربوط به مالکیت فکری در حوضه علامت تجاری آشنایی داشته باشد در غیر اینصورت قطعا به بیراهه می‌رود.



سرپرست واحد لنجان نیز با تاکید بر ارتقای مهارت‌ها در راستای نیل به اقتصاد دانش‌بنیان گفت: دانشگاه آزاد لنجان با وجود هیات علمی پویا و فعال و متخصص، مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در راستای ارتقای چرخه ایده به پدیده سرآمد باشد. این واحددانشگاهی به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی فعال در سطح منطقه باید هرچه بیشتر بر توانمندی‌های خود بیافزاید تا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بتواند به توسعه شرکت های دانش بنیان کمک کرده و به اقتصاد کشور کمک کند.


دکتر محسن امینی با ارائه مدل برنامه عملیاتی یک عضو هیات علمی پویا در شرایط فعلی دانشگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت رشد علم در دنیا و مباحث اقتصاد دانش‌بنیان، تجاری‌سازی علوم و فعالیت‌های اقتصادی و تبدیل دانش به ثروت، توجه به برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین ضروریست اعضای هیات علمی متخصص و جوان این دانشگاه در کنار کارهای آموزشی در طرح‌های اقتصادی مشارکت فعال داشته و برنامه‌های عملیاتی خود را با تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان تا آخر شهریور ماه سال جاری ارائه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته