دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1398 - 02:18
از مدرسه تا دانشگاه/3

اگزوز نانویی ساخته شد

دانش‌آموزان مدرسه پسرانه علامه حلی موفق به ساخت و طراحی کاتالیست مبدل ارزان از فلزات آلومینیوم و منیزیم شده‌اند.
کد خبر : 376324

به گزارش خبرنگار علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدمهدی اناری و امیرحسین توسلی از دبیرستان علامه حلی طرحی به‌نام «اگزوز نانویی» را در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی را ارائه داده‌اند که برای تولید کاتالیست مبدل ارزان‌قیمت و کارآمد از ترکیبات منیزیم و آلومینیم استفاده می‌شود.


یکی از مزایای این طرح نسبت به کاتالیست‌های موجود در بازار، تبدیل مقدار زیادی از گازهای مضر تولیدی در موتور خودرو به گازهای بی‌اثر است. در این پروژه از روش لایه‌نشانی استفاده شده است.


آلودگی هوا دلایل مختلفی از جمله دود کارخانه‌ها، سوزاندن سوخت‌های فسیلی و عملیات‌های معدنی دارد؛ اما مهم‌ترین عامل آن آلایند‌ه‌های خروجی از اگزوز خودروهاست. درواقع 80 درصد از آلودگی هوای شهرهای بزرگ ناشی از وسایل نقلیه است.


سوخت نامناسب، خرابی موتور یا قطعه‌ای از  آن و کاتالیست‌  ناکارآمد از جمله  عواملی است که منجر به ایجاد آلاینده در خودروها می‌شود. امروزه شرکت‌های خودروسازی به دلیل قیمت بالای کاتالیست‌های مرغوب یا عدم دسترسی به آنها از کاتالیست‌های ارزان و ناکارآمد استفاده می‌کنند که موجب افزایش آلاینده‌های خروجی از وسایل نقلیه می‌شود.


44 سال قبل آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا استفاده از مبدل‌های کاتالیزوری را اجباری کرد تا آلودگی هوا کاهش پیدا کند. در ایران نیز در سال 1381 آزمون صحت کاتالیست در معاینه فنی خودرو اجباری شد. کاتالیست مبدل یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است که نقش مهمی در کاهش آلاینده‌ دارد.


انتهای پیام/4107/4021/


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته