دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1397 - 16:04
توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر صورت گرفت؛

طراحی و ساخت درخت مصنوعی هوشمند برای کاهش آلودگی هوا

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر موفق به طراحی و ساخت درخت مصنوعی هوشمند با قابلیت جذب بالای دی‌اکسید کربن برای کاهش آلایندگی‌های هوا شد.
کد خبر : 313492
photo_2018-09-25_15-25-51.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از خمینی‌شهر، آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که نه‌تنها انسان را تهدید می‌کند؛ بلکه بر سایر عوامل محیط‌زیست اعم از گیاهان و حیوانات تأثیر نامناسبی دارد. امروزه با گسترش شهرنشینی و حرکت سریع فنّاوری و پیشرفت صنعتی از یک‌ طرف و بروز  پدیده خشک‌سالی و کاهش شدید وسعت جنگل‌ها و فضای سبز محیطی از طرف دیگر، نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزاتی که بتواند در کاهش آلودگی  هوا مؤثر واقع شود، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

دستگاه تصفیه هوایی در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر تولید شده است که  می‌تواند همانند درخت مصنوعی آلاینده‌ها را به‌صورت هوشمند شناسایی و با استفاده از پالایه‌های مخصوص به‌کار رفته در آن، نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوای شهرهای پرجمعیت ایفا کند.

محمدرضا حقیقت‌نما دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته ساخت و تولید  دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر مبتکر و سازنده این دستگاه در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: دستگاه درخت مصنوعی به‌مدت سه سال و با هزینه 10 میلیون تومان طراحی و ساخته‌ شده که در صورت تولید انبوه، قیمت تمام‌‌شده آن تا نصف کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به قابلیت‌های این دستگاه در مقایسه با نمونه خارجی آن، عنوان کرد: نوآوری‌های جدید به کار گرفته‌شده در ساخت این دستگاه ازجمله نمایش آنلاین غلظت آلاینده بر روی تلفن همراه و تعیین مقدار AQI  (شاخص کیفیت هوا) با سه رنگ سبز، زرد و قرمز برای تشخیص وضعیت آلودگی هوا، استفاده از پنل خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیاز این دستگاه و انجام عملیات خودکار خاموش و روشن آن بر اساس میزان غلظت آلاینده‌های موجود در هوا، از مزیت‌های این ابداع جدید است.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر، قیمت مناسب نسبت به مدل‌های خارجی و طراحی ساده را از دیگر ویژگی‌های این دستگاه برشمرد و تصریح کرد: دستگاه ساخته‌شده برای محیط‌های بسته همانند منازل، ادارات، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، صنعتی و کارگاهی طراحی‌شده و در حال طراحی و ساخت نمونه جدید این دستگاه برای استفاده در محیط‌های باز مانند آزادراه‌ها هستیم.

امین کلاهدوز و رضا عابدین‌زاده از اعضای هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در این طرح پژوهشی مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام/4062/4082/

انتهای پیام/

برچسب ها: کاهش آلودگی هوا
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
۰
خیلی هم عالی
هلدینگ شایسته