دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دیدگاه‌های معاون وزیر نیرو درباره «نمایش طنز» حفر چاه‌های غیرمجاز

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه مدیران بخش آب باید به طور همه جانبه به مسائل مربوط به این حوزه بپردازند، گفت: تاریخ از مسئولانی که خود را سرگرم پروژه‌های زودبازده در حوزه آب می‌کنند، به نیکی یاد نخواهد کرد.
کد خبر : 3763

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، رحیم میدانی در همایش بحران مدیریت منابع آب زیر زمینی کشور با تاکید بر اینکه نباید در گفتمان مسائل حوزه آب چه در جامعه و چه میان بهره‌برداران دچار تناقض شویم، افزود: اگر چه شاید پرداختن به پروژه‌های درازمدت مقابله با بحران کم آبی و یا احیای آبهای زیرزمینی کشور چند وزیر را به استیضاح بکشاند و یا موجبات عزل معاونان وزیر را فراهم کند، اما ارزش حفاظت از منابع ملی فرا‌تر از این‌هاست.


وی با بیان اینکه تعادل بخشی منابع آبی کشور باید با اعمال قوانین همراه باشد، تصریح کرد: اگر گزارش حفر چاه غیر مجاز در زمان حفاری ارائه می‌شود، باید ظرف کمتر از چند روز از ادامه عملیات اجرای آن جلوگیری شود، چرا که در غیر این صورت به جای اعمال قوانین تنها به اجرای نمایش طنز پرداخته‌ایم.


میدانی ادامه داد: بسیاری از چاه‌ها که روزی بالا‌ترین کیفیت آب را داشتند، در حال حاضر حتی برای مصارف کشاورزی نیز به علت افزایش شوری، ‌ماسه دهی و همچنین مخلوط شدن با فلزات سنگین قابل استفاده نیستند.


وی اضافه کرد: ما باید مصرف مجاز سفره‌های آب زیرزمینی با به میزان ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کاهش دهیم تا از این طریق وضعیت اضافه برداشت را در یک دوره زمانی ۲۰ تا ۲۵ ساله حل و فصل کنیم، هر چند که با بالا آمدن آب هم افت زمین جبران نخواهد شد.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: سرانه مصرف آب هر ایرانی هزار و ۵۰۰ متر مکعب است، در حالی که بسیاری از کشور‌ها با سرانه ۵۰۰ متر مکعبی در ازای هر نفر میزان مصرف را مدیریت می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: برخی افراد تصور می‌کنند که با اعمال فشار بر وزارت نیرو برای عدم پیگیری طرح‌های تعادل بخشی در واقع موجبات خیر خواهی برای بهره‌برداران و کشاورزان را فراهم کرده‌اند، در حالی که با وضعیت کنونی منابع ۴۵۰ هزار بهره بردار مجاز بیشتر در معرض خطر است.


انتهای پیام/

برچسب ها: آب نیرو وزارت نیرو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته