دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 14:38
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

تشکیل ۴ صندوق جدید برای مسکن بازنشستگان و کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ۴ صندوق جدید برای مسکن بازنشستگان و کارگران و راه‌اندازی طرحی برای پرداخت پول نقد و وام اشتغال به برخی گروه‌های جامعه خبر داد.
کد خبر : 37612

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی ربیعی در هفتمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به فلسفه نظام رفاه در کشور گفت: بودجه ما در کشور محدود است و باید براساس این بودجه رشد کنیم و در این راستا در جهت محو فقر و رفع ‌نظام نابرابر اجتماعی گام برداریم تا همه مردم بتوانند در فرصت یکسان از رفاه اجتماعی برخوردار شوند.


وی ادامه داد: البته در شرایط امروز ما بودجه لازم را نداریم و شاید در آینده از این میزان نیز بکاهند. ما برای یک درصد رشد به حدود 100 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که در طول 5 سال برای 40 درصد رشد چقدر بودجه نیاز داریم؛ بنابراین باید مدیریت و بهره وری را افزایش دهیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بخش رفاه اجتماعی یادآور شد: دولت بیش از 100 هزار میلیارد تومان در هر سال هزینه می‌کند که از جمله آنها می توان به صرف 44 هزار میلیارد تومان در بخش هدفمندی، 10 هزار میلیارد تومان در بخش بیمه سلامت و 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بخش درمان و تامین اجتماعی اشاره کرد. همچنین در بخش‌های مختلف از جمله بهزیستی، کمیته امداد و ... نیز بودجه‌هایی صرف رفاه می‌شود.


ربیعی با بیان اینکه نیازمند سیاست رفاهی منسجم هستیم، افزود: روزی می‌گفتند که ما حتی نمی‌توانیم 200 نفر را بیمه کنیم؛ در حالی که امروز با افزایش بهره وری بیش از 10 میلیون نفر را بیمه کردیم. اگر نتوانیم اثربخشی هزینه‌ها را دنبال کنیم، سیاست رفاهی ما شکست می‌خورد و نمی‌توانیم اثر خدمات انجام شده را ملموس کنیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه پایه و اساس نظام رفاه در توانمند کردن افراد است، افزود: گام‌ ما در اجرای سیاست رفاهی ایجاد امنیت فردی، انسانی و اجتماعی است و مهم‌ترین راهبرد توانمند کردن افراد است تا در فضایی امن بتوانند به سمت توانمند سازی پیش روند. بیمه غذا و بیمه درمان در پایین ترین سطح رفاه قرار دارد،‌ درنظام رفاهی درمان، غذا، شغل، مسکن، سوادآموزی و آموزش جزو اصول اصلی است که در دولت تدبیر و امید نیز وجود دارد و در همه دنیا برای یک عملکرد اثربخش، همه این موارد را در یک مجموعه رفاهی مورد توجه قرار می‌‌دهند.


ربیعی از تشکیل چهار صندوق مسکن اجتماعی برای بازنشستگان تامین اجتماعی، بازنشستگان کشوری، کارگران و مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد در وزارت رفاه خبر داد و گفت: کمیته مربوط هفته آینده در وزارت رفاه تشکیل می‌شود همچنین در 7 استان مرزی و محروم کشور طرح آموزش از شهر تا روستا برای معلولانی که فرصت اجتماعی برابر ندارندبا کمک سازمان فنی و حرفه‌ای آغاز می‌شود تا بتوانیم به سمت توانمند سازی افراد پیش رویم.


وی ادامه داد: مسکن و ایجاد اشتغال و همچنین توانمندسازی افرادی که از فرصت های اجتماعی برابر برخوردار نیستند هدف اصلی ما است. همچنین طرحی در کمیسیون اجتماعی دولت برای یکپارچه سازی نظام رفاه تصویب شد که بر اساس آن افرادی که در لایه‌های پایین قرار دارند، بیمه خواهند شد و این طرح همانند طرح تحول نظام سلامت یک تحول در بخش رفاهی ایجاد خواهد کرد و در قالب یک بسته کامل مردم در برخی لایه‌ها پول نقد ردیافت می‌کنند و به برخی دیگر نیز وام اشتغال داده می‌شود.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بحث بیمه‌ها باید همه با نوعی خویشتن داری و دیدن مصلحت دولت تمام تلاش خود را به کار گیرند بنابراین باید به نوعی رفتار کنیم که دولت موفق باشد. در طرح تحول سلامت نگاه تنها به بخش درمان نیست؛ بلکه این یک پروژه بزرگ اجتماعی است که نیاز به مراقبت دارد و سازمان های بیمه گر باید آن را حمایت کنند. نظام یکپارچه رفاه لازمه فعالیت‌های دولت است، زیرا پیشانی فعالیتهای رفاهی دولت طرح تحول نظام سلامت است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته