دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 14:53
وزیر آموزش و پرورش:

فضای اعتراض معلمان در دولت تدبیر و امید مهیا شده است/ دانش آموز امروز حتی از خرید یک نان برای خانه دریغ می‌کند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید فضا برای اعتراض باز شده است، گفت: هم اکنون فضای امنیتی در آموزش و پرورش حاکم نیست و رئیس جمهور در سخنرانی‌های خود به صورت رسمی اعلام کردند که همه حق اعتراض دارند.
کد خبر : 37609

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید، با بیان اینکه ما باید در بدنه آموزش و پرورش رهبری آموزشی را جایگزین مدیریت آموزشی کنیم، اظهار کرد: تعاریف متفاوتی از رهبری در کتاب های مدیریت ذکر شده است. اما آنچه در همه آنها مشترک است این است که رهبر یک سازمان باید قدرت نفوذ بین اعضای سازمان را داشته باشد. ما به عنوان مدیران آموزش و پرورش وقتی موفق خواهیم شد که بتوانیم بین دانش آموزان، همکاران فرهنگی، مدیر اجرایی و آموزشی و همچنین اولیای دانش آموزان نفوذ داشته باشیم و برای این کار باید ارزیابی صحیحی از عملکرد خود داشته باشیم.


وی با بیان اینکه دوران مدیریت آموزشی سپری شده است و ما باید وارد یک مرحله جدید تحت عنوان رهبری آموزشی شویم افزود: تعریف های زیادی د راین زمینه ارائه شده اما همگان این تعریف را پذیرفته اند که تربیت یعنی ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار که ما باید به عنوان رهبران آموزشی آن را در بین دانش آموزان به وجود آوریم.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه لازمه قدرت و نفوذ، جلب اعتماد به عنوان رهبر آموزشی در مدرسه است اضافه کرد: مدیران مدارس را نباید پاسخگو به بخشنامه های متعدد کنیم. مدیران را باید به سمت جلب اعتماد و نفوذ بین دانش آموزان هدایت کنیم؛ مدیران باید بدانند که اگر بین خانواده ها نفوذ داشته باشند بسیاری از مسائل خود به خود حل می شود. وقتی آنها ببینند مدرسه خدمات ویژه ای ارائه می دهد، در پرداخت پول تعلل نمی کنند.


فانی با اشاره به اینکه برخی از همکاران من در مدارس از روش های نامانوسی برای دریافت پول از مردم استفاده می کنند تصریح کرد: در نظام اسلامی پول گرفتن از مردم به هر روشی پذیرفته نیست؛ اگر مدیران قدرت نفوذ کافی داشته باشند خانواده ها بدون هیچ گونه انتظاری به آنها کمک می کنند.


فانی اجرای طرح مدرسه محوری را یکی دیگر از اهداف وزارتخانه خود عنوان کرد و گفت: مدرسه مکانی است که در آن تربیت صورت می گیرد ما باید مدرسه را محور کار قرار دهیم مدرسه محوری باعث تمرکز زدایی، تنفیذ اختیار، مشارکت پذیری،‌ مشارکت جویی با حاکمیت اخلاق در روابط انسانی می شود در مدرسه محوری باید اختیارات مدیر را افزایش دهیم.


وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه کانون تعلیم و تربیت است و باید دارای ویژگیهای خاصی باشد اضافه کرد: مخاطب محوری یکی از ویژگی های منحصر به فرد مدرسه محوری است. مدیران باید بدانند دانش آموزان امروز همانند دانش آموزان 30 سال پیش نیستند ما باید محک سنجش خود را عوض کرده و با تفکری نوین با دانش آموزان رفتار کنیم. مخاطب محوری یکی از بحث های جدی در تربیت است همچنین روز گذشته من از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی انتخاب شدم؛ ایشان تاکید داشتند نقش فضای مجازی در آموزش و پرورش گسترده است.


وی پژوهش محوری را یکی دیگر از شاخص های مد نظر آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت: مدرسه علاوه بر آنکه کانون تربیت است باید پژوهش محور باشد. ما در شروع برنامه ششم توسعه سند تحول بنیادین را مبنای کار آموزش و پرورش قرار دادیم که دراین سند به بحث پژوهش محوری توجه ویژه ای شده است.








من در سال 84 به عنوان یکی از معاونان در وزارتخانه مشغول به کار بودم. در آن زمان سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت حدود 15 درصد بود، اما پس از خروج من از وزارتخانه و در دولت نهم و دهم سهم بودجه آموزش و پرورش از 15 درصد به 9/1 درصد کاهش پیداکرد. اما ما موفق شدیم در این دو سال این سهم را از 9/1 درصد به 11/2 درصد برسانیم

فانی مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری جمعی را ارکان مهمی از اهداف آموزش و پرورش معرفی کرد و توضیح داد: متاسفانه در بحث مسئولیت پذیری خلا بزرگی در زندگی دانش آموزان به وجود آمده است. امروزه دانش آموز حتی از خرید یک نان برای خانه دریغ می کند.


وزیرآموزش و پرورش توانمند سازی منابع شغلی را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: شوراهای مدارس آن گونه که باید کارایی لازم را ندارند. باید با محتوا بخشی شورای مدارس را فعال کنیم تا اعضای شورا رغبت بیشتری برای شرکت در جلسات داشته باشند. البته ما طرح های دیگری هم در زمینه پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان داشتیم. به عنوان مثال در طرحی تصمیم گرفتیم با کمک شهرداری در مدارس را پس از ساعت تعطیلی مدرسه باز بگذاریم تا دانش آموزان برای بازی و تفریح به آنجا مراجعه کنند در واقع مدرسه باید محله محور شود و دانش آموزان بتوانند از امکانات غیر رسمی در تربیت خود استفاده کنند که این امر باکمک شهرداری و اولیا تا قسمتی محقق شد.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه احکام رتبه بندی معلمان تا آخر شهریور ماه صادر می شود اضافه کرد: این تبعیض حق و حقوق معلمان را با بعضی ازسازمان ها قبول داریم و با آن مخالف هستیم و به شدت آن را پیگیری می کنیم اما باید بگویم این اختلاف ها اززمان قبل از انقلاب نیز وجود داشته است که در آن زمان منجربه شهادت دکتر خانعلی شد.


فانی ادامه داد: اما در دولت تدبیر و امید فضا برای اعتراض گسترده شد و دیگر فضای امنیتی در آموزش و پرورش حاکم نیست. رئیس جمهور در سخنرانی های خود رسما اعلام کرده است حق اعتراض برای شما وجود دارد.


وزیرآموزش و پرورش با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته از دولت تدبیر و امید بودجه آموزش و پرورش 50 درصد افزایش پیدا کرده است گفت: من در سال 84 به عنوان یکی از معاونان در وزارتخانه مشغول به کار بودم. در آن زمان سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت حدود 15 درصد بود، اما پس از خروج من از وزارتخانه و در دولت نهم و دهم سهم بودجه آموزش و پرورش از 15 درصد به 9/1 درصد کاهش پیداکرد. اما ما موفق شدیم در این دو سال این سهم را از 9/1 درصد به 11/2 درصد برسانیم البته این میزان کافی نیست، اما در برنامه ششم توسعه تلاش می کنیم به نقطه مطلوبی برسیم.


فانی در خصوص تجهیز هنرستان ها تصریح کرد: امسال برای اولین بار با یک بودجه 100 میلیارد تومانی توانستیم مدارس هنرستانی را تجهیز کنیم البته در این زمینه با وزارت صنعت و معدن یک تفاهم نامه به امضا رسانده ایم که قرار است آنها در ارائه تجهیزات به آموزش و پرورش یاری برسانند. اما بیان این نکته ضروری است که هنرستان ها باید باز مهندسی شوند یعنی آیین نامه اجرایی، تشکیلات و پرداختی ها باید مورد باز بینی قرار گیرد به خصوص که قرار است دوره تحصیلی درهنرستان ها سه ساله شود.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به درخواست یکی از مدیران آموزشی جهت اعلام الگوی شهریه و دستورالعمل ثبت نام در اسفند ماه گفت: این موضوع را در دستور کار خود قرار می دهیم تا برخی از مدارسی که علاقه مندان زیادی دارند نتوانند خارج از موعد اقدام به ثبت نام کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته