دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1398 - 11:50
قاضی‌زاده‌هاشمی درگفتگو باآنا:

ترامپ باید بداند هر تصمیم او هزینه‌ای برای آمریکا دارد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: زمان آن رسیده مقابل تصمیم‌های ترامپ اقدام عملی داشته باشیم تا آمریکایی‌ها بفهمند هر تصمیمی برایشان هزینه دارد.
کد خبر : 376029
s.jpg

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تلاش آمریکایی‌ها برای به صفر رساندن نفت ایران، اظهار کرد: زمان آن رسیده مقابل تصمیم‌های ترامپ اقدام عملی کنیم؛ آمریکایی‌ها باید بفهمند هر اقدامی برایشان هزینه‌‌ای دارد.


وی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی براینکه اگر قرار است نفت ایران صادر نشود، کشور دیگری هم نمی‌تواند نفت صادر کند، تصریح کرد: این سخن درستی است که حداقل باید در منطقه غرب آسیا عملی شود که ابزار عملیاتی کردن آن را هم داریم؛ آن‌وقت آقای ترامپ متوجه می‌شود کارهایی که می‌کند برایش هزینه دارد.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج فارس و عدن همگی تحت اختیار جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: همچنین کانال سوئز و دریای مدیترانه هم در اختیار دوستان ایران است که می‌توان در این مناطق برای مقابله با تهدیدهای نفتی طراحی داشت.


به گزارش آنا؛ سناریوی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از 13 آبان 1397 آغاز شد که آمریکایی‌ها با استفاده از ابررسانه‌های خود تلاش کردند کشورهای دنیا را در به‌صفر رساندن نفت ایران با خود همراه کنند، اما دو روز قبل ضرب‌الأجل تعیین‌شده خودشان هشت کشور کره‌جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را از تحریم‌های نفتی معاف کردند که این در واقع اقدام آمریکا برای سرپوش نهادن به شکست پروژه صفر کردن خرید نفت ایران بود.


آمریکایی‌ها این معافیت‌ها را 12 اردیبهشت سال جاری بار دیگر برای هشت کشور تمدید کردند،‌ این در حالی است که در دوره قبل اخباری از سوی کاخ سفید منتشر شده بود که بعد از 13 آبان معافیت‌ها تمدید نمی‌شود.


کاخ سفید اما دوم اردیبهشت ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ معافیت‌های خریداران نفت ایران، از تحریم‌های آمریکا را که مهلت آن‌ها ۱۲ اردیبهشت (دوم می) به‌پایان می‌رسد، تمدید نمی‌کند.


وزیر امور خارجه آمریکا هم ادعا کرده آمریکا با فشار حداکثری درصدد است صادرات نفت ایران را به صفر برساند.


بیژن‌ نامدارزنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: تصور یا رویای به صفر رساندن صادرات نفت به یاری خدا تحقق نخواهد یافت. بیانیه‌هایی که آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش در بازار نفت منتشر می‌کنند نشان‌دهنده نگرانی آنان از شکنندگی بازار نفت است.


وی گفت: برخی کشورهای منطقه ظرفیت مازاد خودشان را برای واردکردن فشار به ایران و آرامش‌خیال مصرف‌کنندگان، بیشتر از آنچه واقعیت دارد اعلام می‌کنند. لذا تأکید می‌کنم خواب آمریکایی‌ها در این زمینه تعبیر نمی‌شود، بنابراین با سیاسی‌کردن نفت و استفاده از آن به‌عنوان سلاح اشتباه بزرگی را مرتکب شدند که دودش به چشم خیلی‌ها می‌رود.


انتهای پیام/4034/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته