دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1398 - 10:16
امیرحسین فلاح؛

اشتباهات شفر و برانکو کام ما را تلخ کرد

سرمربیان استقلال و پرسپولیس با اشتباهاتی که داشتند در این هفته‌ لیگ قهرمانان آسیا نتوانستند نتایج خوبی برای سرخابی‌ها رقم بزنند.
کد خبر : 376023

گروه ورزشی خبرگزاری آنا؛ هفته چهارم دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری برگزار شد و تیم‌های ایرانی با دو شکست و یک پیروزی کارشان را به اتمام رساندند.


پرسپولیس اولین نماینده ایران در این هفته به مصاف الاهلی رفت که در دیدار رفت موفق شد نماینده عربستان را شکست دهد. اما در دیدار برگشت شاگردان برانکو ضمن اینکه موقعیت‌های زیادی برای گل‌زدن داشتند اما نتوانستند به خوبی از آنها استفاده کنند و در نهایت با دو گل مغلوب الاهلی شدند.


دیگر نماینده تهران یعنی استقلال در این هفته به مصاف الهلال رفت و در نهایت این تیم هم مانند سرخ‌پوشان نتیجه را به دیگر تیم عربستانی واگذار کرد تا سه امتیاز مهم را از دست دهد.


نکته جالب توجه بازی‌های استقلال و پرسپولیس در مقابل نمایندگان عربستان، خستگی بیش از حد بازیکنان دو تیم بود. پرسپولیسی‌ها که در اکثر دقایق بازی توپ و میدان را دراختیار داشتند اما نتوانستند ضربات نهایی را با دقت وارد دروازه الاهلی کنند و در طرف مقابل استقلال هم با توجه به اخراج بازیکن الهلال در دقیقه 52 نتوانست 38 دقیقه از پس الهلال 10 نفره بربیاید.


بعضی از پیشکسوتان سرخابی‌ها فشردگی بازی‌های لیگ را عامل اصلی افت دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا می‌دانند. پرسپولیس و استقلال در این هفته‌ها در کورس قهرمانی رقابت‌های لیگ هم حضور دارند و همین فشار بازی‌ها توان زیادی را از بازیکنان خواهد گرفت.


پرسپولیسی‌ها طی 10 روز گذشته به اصفهان سفر کردند و یک بازی سخت مقابل ذوب‌آهن انجام دادند و دوباره بعد از بازگشت به تهران به امارات سفر کردند تا در مقابل الاهلی قرار بگیرند و جمعه این هفته باید در یک دیدار بسیار حساس دوباره در تهران به مصاف سپاهان بروند.


در طرف مقابل استقلال هم بعد از شکست ماشین‌سازی به امارات سفر کرد و دوباره باید به تهران سفر کند تا برای بازی شنبه هفته آینده مقابل پدیده در مشهد آماده شود.


بدشانسی استقلال و پرسپولیس در بازی‌های لیگ هم به اوج خودش رسید و دو تیم در این هفته‌ها باید حساس‌ترین بازی‌های لیگ خودشان را برگزار کنند که این حساسیت و فشردگی انرژی زیادی را از بازیکنان خواهد گرفت.


شاید منطق سازمان لیگ در ارائه برنامه بازی‌ها این باشد که کشورهای اروپایی طی یک هفته چند بازی مهم انجام می‌دهند. به عنوان مثال منچسترسیتی طی 10 روز دو بازی مهم با تاتنهام در لیگ جزیره و لیگ قهرمانان اروپا و همچنین دربی منچستر را برگزار خواهد کرد. اما ما شاهد بودیم که گواردیولا بعد از بازی مقابل تاتنهام در لیگ قهرمانان اروپا بلافاصله در لیگ جزیره هم مقابل این تیم قرار گرفت و از چند بازیکن ذخیره خودش استفاده کرد و موفق شد برنده از زمین خارج شود.


تیم‌های اروپایی به دلیل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطعاً دو تیم آماده در طول یک فصل دارند و در چنین مواقعی دچار بحران کمبود بازیکن نمی‌شوند.


فارغ از تیم‌های اروپایی تیم‌های عربی و نمایندگان عربستان هم طی این هفته‌ها برنامه‌ای شبیه تیم‌های ایرانی دارند و الاهلی و الهلال هم مانند سرخابی‌ها در دو رقابت آسیایی و داخلی پیکار می‌کنند اما با نگاهی که به نیمکت تیم‌های عربی می‌اندازیم متوجه خواهیم شد که این تیم‌ها هم از نظر امکانات و بازیکن برتری نسبی نسبت به تیم‌های ایرانی دارند.


پرسپولیس در این هفته‌ها باز هم مانند فصول گذشته تنها با 12-13 بازیکن باید به مصاف حریفان برود و در نبود چند بازیکن اصلی در خطوط مختلف، برانکو باید از بازیکنان غیرتخصصی در پست‌های تخصصی استفاده کند.


استقلال هم از نظر مهره وضعیت بهتری نسبت به پرسپولیس دارد اما تعدد بازیکن در بعضی از خطوط و عدم استفاده از بازیکنان در پست‌های تخصصی به تیم استقلال ضربه زد که واقعاً آقای شفر باید پاسخگوی این سوال باشد که چرا در پستی که چند بازیکن تخصصی وجود دارد باید یک بازیکن غیرتخصصی به میدان برود و اگر در بازی شب گذشته مقابل الهلال یک بازیکن با قابلیت هجومی به جای نورافکن بازی می‌کرد قطعاً می‌توانست ضربه سر بهتری به توپ بزند و موقعیت طلایی که نصیبش شد را وارد دروازه الهلال کند.


گرچه سازمان لیگ به عنوان مجری بازی‌های داخلی نقش زیادی در برگزاری فشرده بازی‌ها دارد و تیم‌ها در پایان فصل که با مهمترین هفته‌های لیگ قهرمانان آسیا همراه شد با افت زیادی روبه‌رو شدند اما نباید نقش کادر فنی تیم‌ها را هم نادیده گرفت.


برانکو به عنوان سرمربی پرسپولیس این ایراد بر او وارد است که بعد از یک فصل و نیم که این تیم از جذب بازیکن محروم بود نتوانست مهره‌هایی به خدمت گیرد که در چنین مواقع حساسی به تیم کمک کنند. با توجه به اینکه محمد انصاری و حسین ماهینی دو مهره خط دفاعی این تیم در نیم‌فصل اول لیگ را از دست دادند اما تنها خرید برانکو در این پست محمد نادری بود که پرسپولیس در حال حاضر مجبور است فقط با چهار مدافع (حسینی، خلیل‌زاده، شیری و نادری) بازی‌ها را به اتمام برساند و در صورت محرومیت یا مصدومیت احتمالی یک بازیکن مانند مصدومیت شایان مصلح و همچنین محرومیت خلیل‌زاده در بازی‌های پیش‌رو از بازیکنان غیرتخصصی در پست تخصصی استفاده کند. به عنوان مثال در بازی‌های پیش‌رو مقابل سپاهان و پاختاکور که خلیل‌زاده محروم است قطعاً برانکو باید نادری را به جای خلیل‌زاده در دفاع میانی بازی‌ دهد( نمونه بازی فولاد و پرسپولیس که منجر به اولین شکست این تیم در لیگ شد) و از مهدی شیری و سیامک نعمتی در دفاع‌ کناری استفاده کند که هر دو بازیکن در پست غیرتخصصی خودشان به میدان خواهند رفت.


اشتباه دیگر برانکو در جذب بازیکن در خط حمله بود که نتوانست یک آلترناتیو خوب برای علیپور جذب کند و ما شاهد هستیم که بازیکنان هجومی این تیم مانند اسدی، شریفی و بودیمیر اختلاف زیادی با علیپور دارند و اگر روزی مهاجم اول سرخ‌پوشان از شرایط روحی و روانی خوبی برخوردار نباشد (مانند بازی با الاهلی) برانکو نتواند مهاجم دیگری جایگزین این بازیکن استفاده کند و یک هافبک را به زمین بیاورد تا تیم به گل برسد.


اما وضعیت استقلال کمی متفاوت است. شفر برخلاف برانکو مهره‌های زیادی را در ابتدای فصل و نیم‌فصل دوم جذب کرد و این تیم در اکثر پست‌ها چند بازیکن تخصصی دارد، اما شفر به عنوان نفر اول کادر فنی آبی‌پوشان در بعضی از بازی‌ها دست به کارهای عجیبی می‌زند که نمونه آن را در بازی شب گذشته مقابل الهلال را شاهد بودیم.


شفر در دیدار مقابل الهلال که تیم نیاز به کسب حداقل یک امتیاز از این بازی داشت تیم را با خصوصیات کاملاً دفاعی وارد زمین کرد. استفاده از هشت بازیکن دفاعی در شروع بازی مقابل الهلال تصمیم عجیبی بود که شفر گرفت و تصمیم عجیب‌تر استفاده از بازیکنی مانند نورافکن که قابلیت کاملاً دفاعی دارد به عنوان وینگر چپ بود، درحالی که بازیکنان دیگری مانند ایسما، تبریزی و قائدی می‌توانستند در آن پست بازی کنند.


اشتباه دیگر شفر در ادامه بازی تعویض‌های اشتباه این مربی بود. شفر در نیمه دوم و درحالی که الهلال 10 نفره شد و رمق زیادی برای گل‌زدن نداشت و استقلال باید سرتاپا حمله می‌شد تا دروازه این تیم را باز کند، اما شفر وریا غفوری که حدود یک ماه مصدوم بود و در جریان بازی‌ها قرار نداشت را به جای خسرو حیدری در خط دفاعی به میدان آورد و همچنین تعویض شجاعیان با قابلیت هجومی و ماندن بازیکنی مانند نورافکن با قابلیت دفاعی و بیرون ماندن تبریزی را می‌توان از اشتباهات شفر در این بازی دانست.


در هر صورت استقلال و پرسپولیس در این هفته لیگ قهرمانان آسیا نتوانستند نتایج خوبی کسب کنند و برای صعود کار بسیار سختی پیش‌رو دارند و امیدواریم که شفر و برانکو این بار بتوانند با آرایش خوب مقابل حریفان قرار بگیرند تا شاهد وداع تلخ و زودهنگام سرخابی‌ها با لیگ قهرمانان آسیا نباشیم.


*دبیر سرویس ورزشی


انتهای پیام/4051/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته