دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 12:29
در نشست خبری با خبرنگاران

نوبخت خبر داد؛ بررسی ادغام‌های گذشته وزارتخانه‌ها در دولت

سخنگوی دولت درباره اظهار نظر جلیلی مبنی بر اینکه 100 حق مسلم ایران در مذاکرات واگذار شده است، گفت:‌ اجازه دهید که نسبت به گذشته و روند آن هیچ اظهارنظری نکنم و فقط به کاری که خودمان انجام داده‌ایم بپردازم.
کد خبر : 37572

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمد باقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه از قول سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده قبلی نقل شده که در نشست روز گذشته کمیسیون ویژه برجام گفته ایران برای دستیابی به توافق 100 حق مسلم را واگذار کرده است، نظر دولت در این باره چیست؟ اظهار کرد: ما پس از یک وقفه کوتاه مدت در مذاکرات، آن را از سر گرفتیم و همانطور که رئیس‌جمهوری وعده داده بودند که برای رسیدن به توافق هسته‌ای با مقامات بلند‌پایه کشورها صحبت خواهند کرد و پس از انجام این اقدام مذاکرات هسته‌ای در کمتر از دو سال به نتیجه رسید. مردم ایران بسیار زیرکند و خودشان نسبت به عملکرد‌ها قضاوت خواهند کرد.


سخنگوی دولت در ادامه در خصوص کمپین نخریدن خودرو ایرانی و همچنین اظهارنظر تند وزیر صنعت معدن و تجارت و تذکر رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت به وزیر تصریح کرد: ما قطعا به تولید داخل توجه خواهیم کرد و از طریق ورود تکنولوژی‌های جدید تولید داخل را ارتقا خواهیم بخشید. کیفیت خودروهای داخلی نیز باید افزایش پیدا کند و متناسب با مطالبات مردم به بازار عرضه شوند.


وی افزود: همچنین باید علاوه بر افزایش کیفیت، قیمت خودروها نیز مناسب‌تر شوند، ما نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم که یک خودرو را بخرد، تنوع در این زمینه زیاد است و مردم هم حق انتخاب دارند. ما هیچ‌گاه از الفاظی که مناسب ملت ایران نیست استفاده نخواهیم کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت شخص فرهیخته‌ای هستند و قطعا قصدش از بیان آن نظرات این بود که از صنعت داخلی حمایت شود ما باید متناسب با شخصیت فاخر ملت ایران نظرات خود را بیان کنیم.


وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درگیری‌های صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی و اظهارنظرهایی که در این زمینه بیان می‌شود، گفت: در دولت گذشته به دلیل سپرده‌گذاری در برخی از طرح‌های نفتی، بخشی از سرمایه‌های ارزی کشور که هم مربوط به بانک مرکزی و هم صندوق توسعه ملی بود، برداشت شد، این برداشت از سوی بانک مرکزی آن زمان صورت گرفت و اکنون صندوق توسعه ملی این نظر را دارد که چرا بانک مرکزی از منابع صندوق توسعه ملی بدون دریافت مجوز از این صندوق برداشت کرده است، به نظر من آقایان سیف و صفدرحسینی مباحث مربوط به این مساله را در جلسه‌ای با یکدیگر در میان بگذارند و نگذارند که این موضوعات به رسانه‌ها کشیده شود.


سخنگوی دولت همچنین درباره برگزاری انتخابات الکترونیک و انتقادهای رئیس مجلس خبرگان از این نوع برگزاری انتخابات تاکید کرد: هیئت وزیران در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک به این نتیجه رسیده است که در برخی از استان‌های بزرگ این اقدام را اجرایی کند. برای برگزاری انتخابات الکترونیک در این استان‌ها نیاز به اعتبارات خاص داشتیم که سازمان مدیریت موظف شد آنها را تامین کند. نظر آقای یزدی برای ما محترم است ولی هنوز از جایگاه رسمی به دولت اعلام نشده است، همچنان قاطعانه موضع دولت در خصوص برگزاری انتخابات را بیان می‌کنم که دولت مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر آن است.


سخنگوی دولت همچنین در خصوص انتقاد مقام معظم رهبری از ادغام چند وزارتخانه و تشکیل وزارت صنعت معدن و تجارت، گفت: بحث‌های کارشناسی و نظرهایی در این زمینه وجود دارد که قبلا مطرح شده است، بیانات مقام معظم رهبری فرصتی را فراهم کرد که به این مساله ورود جدی‌تری داشته باشیم و در آینده نظر کارشناسی خودمان را اعلام خواهیم کرد.


نوبخت همچنین درباره برنامه ششم توسعه تصریح کرد: تا پایان شهریور برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم خواهیم کرد و مجلس فرصت دارد که تا 15 آذر که زمان تحویل بودجه سال 95 به مجلس است آن را بررسی کند. پس از اتمام بررسی برنامه ششم توسعه بودجه تحویل مجلس خواهد شد و پس از آن انتخابات شورانگیز و موفقیت‌آمیز برگزار می‌شود. البته از دید نمایندگان انتخاباتی موفقیت‌آمیز است که همه آنها رای بیاورند.


نوبخت همچنین درباره ارائه برجام به صورت لایحه ادامه داد: دولت نظر رسمی خود را درباره ارائه برجام مطرح کرده است از این رو نیازی به ارائه لایحه برجام به مجلس نمی‌بیند، رهبری فرمودند که «مجلس از رسیدگی برجام کنار گذاشته نشود»، بیانات رهبر برای دولت فصل‌الخطاب است، شورای عالی امنیت ملی هم‌اکنون در حال بررسی برجام است همچنین قانون مصوب مجلس نیز تصریح می‌کند که شورای عالی امنیت ملی باید برجام را بررسی کند. مجلس هم در حال بررسی برجام است و هر اطلاعات تکمیلی که مجلس در این خصوص نیازی داشته باشد از سوی دولت ارائه می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب