دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چرا افزایش حقوق در فروردین امسال انجام نشد؟

حداقل حقوق که قرار بود بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش پیدا کند به علت تمکین نکردن کارفرمایان پرداخت نشد و صدای رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را درآورد.
کد خبر : 375718

به گزارش خبرنگار حوزه بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با پایان اولین ماه سال 98 موعد پرداخت حقوق کارمندان و کارگران سررسید و کارفرمایان باید بر اساس مصوبه دولت و شورای عالی کار حقوق کارمندان و کارگران خود را با افزایش مشخص‌شده پرداخت کنند.


بر اساس مصوبه شورای عالی کار، کارفرمایان باید با افزایش ۱۳ درصدی به علاوه ۲۶۱ هزار و ۱۱۸ تومانی مبلغ یک‌میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان برای سال ۹۸ به‌عنوان حداقل حقوق به کارگران خود پرداخت کنند. قرار است طبق تصمیم نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت که در دویست و هشتاد و دومین جلسه شورای عالی کار مصوب شد، کارگران و کارمندان با افزایش حداقل حقوق و دیگر مزایای خود و با داشتن دو فرزند در مجموع مبلغ دو میلیون 180 هزار 258 تومان دریافت کند.


از ابتدای بحث افزایش حقوق و دستمزد، برخی کارشناسان نگران این بودند که افزایش حقوق و دستمزد یا باعث تعدیل نیروی کار و یا تمکین نکردن به رقم مصوب شده شورای عالی کار توسط کارفرمایان می‌شود.


اما کارفرمایان در پرداخت اولین حقوق سال 98 به مصوبه شورای عالی کار تمکین نکرده و افزایش حداقل 400 هزار تومانی را در دستور کار خود قرار ندادند و همین موضوع سبب اعتراض جامعه کارگری و حداقل بگیر کشور شد.


کار بجایی رسید که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با ابراز تأسف از واریز نشدن 400 هزار تومان افزایش حقوق فروردین‌ماه در برخی سازمان‌های دولتی، همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد تا پایان این هفته مبلغ یادشده را به‌حساب کارکنان واریز کنند.


حال باید منتظر ماند تا ببینیم کارفرمایان افزایش حقوق را در دستور کار خود قرار می‌دهند یا به دنبال تعدیل نیرو خواهند رفت یا اینکه با بالا بردن بهره‌وری سودآوری خود را افزایش داده و نیروی‌های کار خود را حفظ می‌کند.


انتهای پیام/4092/4083/


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب