دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 12:39

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کاهش قیمت می‌انجامد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اعلام کرد که روند انجام معاملات مسکن در کل کشور طی سال جاری سیر صعودی داشته است.
کد خبر : 37568

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا حسام عقبائی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در مرداد ماه امسال میزان قراردادهای خرید و فروش و اجاره نسبت به تیرماه رشد صعودی داشته است، افزود: در 13 روز ابتدای شهریور ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش 6 هزار و 42 فقره و تعداد اجاره‌نامه‌ها 8 هزار و 434 فقره بوده است.


وی تصریح کرد: تعداد قراردادهای خرید و فروش استان تهران در مرداد ماه امسال 14 هزار و 355 فقره و قراردادهای اجاره بالغ بر 20 هزار و 595 فقره بوده است.


عقبائی با بیان اینکه در مرداد ماه امسال تعداد 71 هزار و 792 قرارداد اجاره در کشور به ثبت رسیده است، ادامه داد: تعداد قراردادهای خرید و فروش کشور در فروردین ماه امسال 52 هزار و 540 فقره، اردیبهشت ماه 93 هزار و 677 فقره، خرداد ماه 93 هزار و 822 فقره، تیرماه 81 هزار و 695 فقره و مرداد ماه 86 هزار و 762 فقره بوده است.


رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه روند خروج از رکود بازار مسکن با سرعت ملایمی در حال پیشروی است، عنوان کرد: با توجه به اینکه 200 صنعت و هزار و 200 شغل در کشور به صنعت ساختمان وابسته است، بنابراین خروج این بخش از رکود می‌تواند موجب رونق اقتصاد کشور باشد.


رونق بازار به معنای افزایش قیمت نیست


عقبائی با تاکید بر اینکه رونق در بازار مسکن به معنای افزایش قیمت نیست، گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم در کشور به نسبت سال‌های 91 و 92 بسیار کنترل شده است، سیر جهشی افزایش قیمت در شش ماهه دوم امسال پیش‌بینی نمی‌شود.


به گفته وی، با توجه به ثبات ایجادشده در بازار مسکن اگر مردم امروز خانه خود را بفروشند، دیگر دغدغه داشتن توان خرید خانه‌ای مشابه ملک خود را در چند ماه آینده نخواهند داشت.








رشد قیمت مسکن در سال‌های گذشته به قدری بالا و غیر منطقی بوده دیگر دلیلی برای افزایش قیمت مجدد وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری در بازار مسکن به میزانی نیست که موج گرانی در این بازار را ایجاد کند، افزود: در اوایل تیر ماه امسال شاهد موج حباب‌گونه افزایش اجاره بها بودیم، اما باید این نکته را در نظر داشت که اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است و باتوجه به ثبات قیمت در سال 94 نسبت به سال گذشته اجاره بها نیز نباید افزایش یابد.


عقبائی با بیان اینکه اجاره بها در کشور متاثر از مولفه‌هایی مانند نرخ تورم سود بانکی و سیاست‌های نظام بانکی است، ادامه داد: بر همین اساس مالکان اجاره بها را با ارزش سود دریافتی از بانک مقایسه می‌کنند، اما این گونه مقایسه‌ها دارای ایراد است چرا که شاخص تعیین قیمت اجاره بها وابسته به قیمت مسکن است.


وی اضافه کرد: رشد اجاره‌بها در سال 94 نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد بوده و بازار مسکن ظرفیت افزایش بیش از این میزان را ندارد.


او درباره قیمت مسکن و اجاره بها با آغاز فصل پاییز نیز اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل پاییز و کاهش جابه‌جایی در این فصل شاهد کاهش حجم معاملات اجاره و در پی آن کاهش سیر قیمت اجاره بها خواهیم بود.


دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کاهش قیمت می‌انجامد


رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران عنوان کرد: با توجه به اعمال سیاست‌های دریافت مالیات از خانه‌های خالی، این امر می‌تواند عرضه مسکن را تقویت و در نتیجه به توازن بازار کمک کند که در نهایت نیز ایجاد توازن در بازار مسکن موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد.


او تاکید کرد: زمانی که بحث رشد قیمت مسکن مطرح می‌شود، انگیزه ورود عموم به این بازار افزایش می‌یابد، اما باید واقعیت‌ها دراین بازار نیز به مردم گفته شود.


وی ادامه داد: رشد قیمت مسکن در سال‌های گذشته به قدری بالا و غیر منطقی بود که دیگر دلیلی برای افزایش قیمت مجدد وجود ندارد.


به گفته عقبائی، کاهش صدور پروانه های ساختمانی در شش ماهه دوم سال 93 بیان‌گر این است که انگیزه سرمایه گذاری در بازار مسکن کاهش یافته است.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اضافه کرد: البته از ابتدای امسال و با اجرای طرح افزایش تسهیلات بانکی، انگیزه تولید آپارتمان‌های کوچک از سوی برخی تولیدکنندگان مسکن افزایش یافته است، اما بهره‌برداری از آنها در 24 تا 40 ماه آینده خواهد بود.


به گفته عقبائی، وضع ارائه زمین، سیاست دولت‌ها و مناقشات بین‌المللی در قیمت مسکن نقش دارد و اگر دولت بتواند طرح‌های خود در حوزه مسکن مانند مسکن اجتماعی و یا افزایش تسهیلات بانکی را اجرایی کند، می‌توان در این بازار شاهد رونق بود.


اقتصاد مسکن مانند بیماری سرطان است


وی با بیان اینکه اقتصاد مسکن در کشور ما همانند بیماری سرطانی است، اظهار کرد: این بیمار را نمی‌توان با یک نسخه درمان کرد و باید به طور همزمان به مولفه‌هایی مانند افزایش قدرت خرید مردم، لحاظ طرح‌های اجتماعی و نگاه واقع‌بینانه به درآمدهای دولت توجه کرد.








اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره بها، قیمت مسکن است و باتوجه به ثبات قیمت در سال جاری، اجاره‌بها نیز نباید افزایش یابد

مسئول کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران با بیان اینکه 80 تا 90 درصد قیمت مسکن در وضعیت فعلی اقتصاد کشور ناشی از قیمت زمین است، گفت: قیمت مسکن در بسیاری از نقاط کشور واقعی شده است.


وی با بیان اینکه اکنون 120 هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب در کشور و 11 هزار و 730 مشاور املاک در تهران وجود دارد، تاکید کرد: در سال 92 و 93 با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با نیروی انتظامی و اداره اماکن عمومی حدود 700 واحد صنفی بدون پروانه در تهران و 2 هزار و 500 واحد در کل کشور پلمپ شدند.


عقبائی با تاکید بر اینکه حدود 70 درصد واحدهای فاقد پروانه کسب پلمپ شده‌اند، خاطر نشان کرد: از سال 86 تا کنون تعداد مشاوران املاک افزایشی نداشته و با توجه به رکود بازار مسکن بسیاری از واحدهای صنفی اجاره‌ای برای انصراف از فعالیت به اتحادیه مراجعه کرده‌اند، به طوری که روزانه در شهر تهران 11 نفر برای انصراف از صنف اتحادیه مشاوران املاک تشکیل پرونده می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته