دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جشنواره جهانی فیلم فجر؛

جوان روسی سیمرغ سیمین را به مسکو برد/ صحت بهترین کارگردان شد

برندگان سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در آیین اختتامیه این جشنواره که عصر امروز برگزار شد، معرفی شدند.
کد خبر : 375640
Main.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.


در این مراسم پس از اجرای همخوانی توسط گروه آوازی تهران، کلیپی کوتاه از روند برگزاری جشنواره و چگونگی منفک شدن آن از جشنواره ملی فجر با صدای حمید محمدی از مجریان و گویندگان برنامه‌های ورزشی پخش شد. در انتهای این کلیپ، از دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر دعوت به عمل آمد تا برای ارائه گزارش از جشنواره روی سن بیاید.


بدین ترتیب این احتمال قوت گرفت که آیین اختتامیه جشنواره بدون مجری و به سبکی جدید برگزار خواهد شد. رضا میرکریمی روی سن آمد و پس از خوشامد به همه حاضران در سالن گفت: چهار سال است که مسئولیت دبیری جشنواره جشنواره جهانی فیلم فجر را به عهده دارم و با کمک کارشناسان و سینماگران تلاش کردم تا جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاهی مناسب پیدا کند. در ادوار پیشین عادت نداشتم در اختتامیه گزارشی از روند برگزاری ارائه دهم و فقط به تشکر و تقدیر بسنده می‌کردم و امسال هم همین کار را خواهم کرد.


وی اظهار کرد: امسال با معضل  تحریم ناعادلانه و یک‌سویه علیه کشورمان مواجه بودیم که نه تنها اقتصاد که فرهنگ را هم نشانه گرفت، اما با همه مشکلات، جشنواره باشکوه برگزار شد. بسیاری از دوستداران سینمای ایران از سراسر جهان دعوت ما را پذیرفتند و ما را تنها نگذاشتند.





میرکریمی به یکی از قطعات موسیقی که توسط گروه آوازی تهران به زبان آذری اجرا شد اشاره کرد و گفت: ما هم مثل این شعر آذری، در یک سال گذشته کوچه‌های دلمان را آب پاشی کردیم تا گرد و غباری بر تن مهمانان جشنواره ننشیند. بدین ترتیب هنرمندان، فیلمسازان، منتقدان و علاقه مندان به سینما از چهارگوشه جهان به تهران آمدند تا در یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی آسیا شرکت کنند.


 وی در انتها عنوان کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، شهرداری تهران, وزیر ارتباطات و همه نهادهای حامی کوچک و بزرگ جشنواره تشکر می‌کنم که از این حرکت ملی حمایت کردند.


در ادامه «باران نیک رو» روی سن آمد و با اجرای برنامه به دو زبان فارسی و انگلیسی، بخش اهدای جوایز را آغاز کرد. بدین ترتیب مشخص شد که این برنامه هم به روال برنامه‌های مشابه، مجری خواهد داشت. برای اهدای جوایز هر بخش، هیئت داوران پس از معرفی روی سن حاضر شده و نفرات برگزیده را اعلام کردند:


جایزه بنیاد توسعه سینمایی (نت پک) به عنوان اولین جایزه این مراسم به فرزاد خوش‌دست برای فیلم «خط باریک قرمز» اهدا شد.



خوشدست پس از دریافت این جایزه با تقدیر از هیئت داوران و به ویژه غلامرضا موسوی گفت: این جایزه را به بچه‌های کانون اصطلاح و تربیت اهدا می کنم که این فیلم به همت آن‌ها ساخته شد؛ امیدوارم هیچ زندانی در کشور وجود نداشته باشد که بخواهم درباره آن‌ها فیلم بسازم.


وی افزود: من می‌خواستم به معجزه هنر در فیلمم اشاره کنم. همچنین این جایزه را به دخترم که قرار است شش ماه دیگر به دنیا بیاید تقدیم می‌کنم.


 سپس داگلاس فالسون، اینیس گیل و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین نواب، داوران بخش «بین‌الادیان» برای اهدای جایزه این بخش روی سن رفتند.


دیپلم افتخار بهترین فیلم بین‌الادیان به شکستن همزمان بیست استخوان ساخته جمشید محمودی از افغانستان رسید.



نوید محمودی که به جای جمشید محمودی برای دریافت لوح تقدیر این بخش روی سن رفت، گفت: به دلیل این که فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است، دو اسم «رونا مادر عظیم» و «شکستن هم زمان بیست استخوان». جمشید اینجا نیست و من جایزه‌اش را می‌گیرم. دو سال سخت برای ساخت این فیلم به ما گذشت. امیدوارم همانطور که این فیلم در دنیا بسیار مورد استقبال بوده است مردم ایران نیز این فیلم را دوست داشته باشند.


دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند جلوه‌گاه شرق به فیلم اعلان ساخته محمود فاضل جوشکون محصول مشترک ترکیه و بلغارستان اهدا شد.


دیپلم افتخار صلح با حضور حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و رضا کیانیان مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر به «آمینه» ساخته ایمن زیدان از کشور سوریه اهدا شد.


در بخش بعدی مراسم رضا کیانیان درباره جایزه «محمد امین» گفت: افتخار می‌کنم برای بار چهارم برای اهدای جایزه محمد امین روی صحنه می‌آیم این جایزه، جایزه اخلاق است به این دلیل نام این جایزه محمد امین» گذاشتیم که پیامبر ما گفت من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق. این جایزه به فیلمی تقدیم می‌شود که دغدغه اصلی‌اش اخلاق است.


 جایزه «محمد امین» جشنواره سی‌وهفتم به فیلم «حمید» به کارگردانی «اعجاز خان» از هند رسید.


در ادامه پس از پخش کلیپ معرفی داوران بهترین فیلم اول جشنواره سی‌ و هفتم ،تندیس این بخش به فیلم «جوان روسی» ساخته «الکساندر زولوتوخین» کارگردان جوانی از کشور روسیه رسید.


در این بخش به جای کارگردان، مدیر فیلمبرداری فیلم برای دریافت جایزه روی صحنه آمد و گفت: برای کارگردان این فیلم آرزوی موفقیت می‌کنم که در این همه بتواند فیلم‌های بهتری بسازد.





کارگردان این اثر هم یک پیام ویدئویی برای جشنواره ارسال کرده و از دریافت این جایزه ابراز خوشحالی کرد.


در بخش بعدی داوران بخش «جلوه‌گاه شرق» روی سن حاضر شدند تا برگزیدگان این بخش معرفی شوند.


جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیایی به «قربانی» ساخته مهدی محمدنژادیان از ایران تعلق گرفت.


تندیس بهترین کارگردانی آسیایی هم به «هو منگ» کارگردان فیلم سینمایی «عبور از مرز» از کشور چین اهدا شد.


دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی هم به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از کشور افغانستان اهدا شد.


نوید محمودی تهیه‌کننده این اثر اظهر کرد: من سی و چهار سال است در ایران مهاجر هستم برخی از قوانین دست محبت ما را به هم بسته است به مهاجرین محبت کنید چون بی سرزمینی غم بزرگی است. امیدوارم فیلم بعدی ما در فجر ملی باشد تا در بخش‌های مختلف هنر دوستان ما مورد تقدیر قرار بگیرد.


تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی به «جای خالی دوست» به کارگردانی محمدعلی طالبی از کشور ایران رسید.


طالبی در پیام ویدئویی که برای این جشنواره ارسال کرده بود عنوان کرد: این جایزه را به نیلوفر روزبهانی اهدا می‌کنم که به همراه دوستش از پلی در اصفهان پرید تا خودکشی کند ولی به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند. از همه نیلوفرهای ایران می‌خواهم به زندگی فکر کنند زندگی با همه سختی‌ها شیرین است.


نیلوفر روزبهانی در این بخش روی صحنه آمد و جایزه را دریافت و با صدایی بغض آلود از محمدعلی طالبی بابت این جایزه سپاسگزاری کرد.


در ادامه داوران بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) که به نوعی بخش اصلی جشنواره بود روی صحنه حاضر شدند و سیمرغ‌های سیمین را به برگزیدگان اهدا کردند.


«وانگ شیا شوایی»، «مایک فان دیم»، «مظفر اوزدمیر»، «نوید محمدزاده»، «لابینا میتوسکا»، «پیتر فلایشمان» و «نرگس آبیار» هفت داور این بخش بودند.



سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به فیلم «افراط منجی ماست» به کارگردانی «مورگان زیورلا» از سوئد اهدا شد. کارگردان این فیلم کوتاه هم در قالب ویدئویی از داوران برای این جایزه سپاسگزاری کرد.


سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش برای بهترین طراحی لباس به فیلم «پرنده بهاری» از کشور چین تعلق گرفت.


دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «جهان با من برقص» به علی مصفا برای اهدا شد.





سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر به «جاسپرکریستنسن» برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک رسید. کارگردان این فیلم به نمایندگی جایزه را دریافت کرد و سپس ویدئویی از این بازیگر پخش شد که از برگزارکنندگان و داوران جشنواره فجر تشکر کرد.


تندیس سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن هم به «مارتینا آپوستولووا» برای بازی در فیلم «ایرینا» به کارگردانی «نادژدا کزه‌وا» از کشور بلغارستان اهدا شد که او نیز به‌صورت ویدئویی از داوران سپاسگزاری کرد.


تندیس سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به « گرنوت کرا» و «اولیور هافنر» برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان اهدا شد. وی که تا روز گذشته در تهران حضور داشته، در پیامی تصویری گفت: به خاطر بلیتم زودتر باید برمی‌گشتم. فیلم من درباره حقوق مدنی است؛ چیزی که باید همه ما برای آن بجنگیم. امیدوارم خیلی زود دوباره به ایران برگردم.


در ادامه سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی برای فیلم سینمایی «جهان با من برقص» به سروش صحت از ایران اهدا شد.


صحت پس از دریافت این جایزه گفت: بسیار هیجان‌زده هستم. در این چند روز به من می‌گفتند این فیلم یک حال خوب دارد و من علت این موضوع فکر کردم. به نظرم دلیلش این است یک کار گروهی بود و حال همه ما خوب بود همه اختلاف نظرها را در کنار هم حل می‌کردیم و دوست بودیم.





وی افزود: به نظرم اگر این اتفاق در همه جای دنیا بیفتد یعنی با هم دوست باشیم مخالفانمان را بفهمیم، حال خودمان و دنیا خوب می‌شود و آنگاه جهان با ما می‌رقصد مثل الان که جهان با من می‌رقصد.


در نهایت سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره و «پل شریدر» فیلمنامه نویس مطرح سینمای امریکا و مهمان ویژه جشنواره به فیلم «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه اهدا شد.



 حواشی:


 اگر چه برنامه با نیم ساعت تأخیر و از ساعت 18:30 دقیقه آغاز شد، اما با برگزاری مختصر بخش‌های مختلف و در نبود سخنرانی‌های طولانی، به موقع و حدود ساعت 20:20 به پایان رسید.


اعضای گروه آوازی تهران  بدون آلات موسیقی و به صورت کر تعدادی از موسیقی‌های ماندگار سینمای ایران و جهان را اجرا کردند که با تشویق و تحسین حاضران در سالن مواجه شد.


برخلاف مراسم اختتامیه جشنواره  ملی فجر، نظم نسبتاً مطلوبی بر سالن حکمفرما بود و از ازدحام و سرو صداهای آزاردهنده و همهمه حضار هم خبری نبود.


میکروفون HF مجری برنامه در بدو ورودش به سن دچار اشکال شد و او که برای اجرای همراه با حرکت آماده شده بود، لحظاتی دچار سردرگمی شد و بعد به پشت تریبون و میکروفون ثابت آمد.


افتادن خودکار مجری در هنگام ورود در وسط سن هم نکته جالبی بود که دقایقی بعد رضا کیانیان پس از اهدای جوایز منتخبین آن را از روی زمین برداشت و به مجری اهدا کرد؛ اگرچه در نهایت «مظفر اوزدمیر» یک از داوران بخش سینمای سعادت هنگام حضور در صحنه آن را از روی میز مجری برداشت و در جیبش گذاشت تا این خودکار پرحاشیه از صحنه اختتامیه جشنواره فیلم فجر خارج شود.


اگر چه مجری برنامه در اغلب اوقات توانست از پس اجرای دوزبانه این برنامه بربیاید اما گاهی اوقات و به ویژه در هنگام اعلام نفرات برگزیده صدایش کاملاً نامفهوم بود.


پخش پیام‌های ویدئویی تعدادی از برندگان به صورت متناوب باعث شد تا هفت داور بخش سینمای سعادت مرتب وسط سن را خالی کرده و به کنج آن بروند ادامه این وضعیت پس از پایان پیام‌های ویدئویی باعث شد تا تعدادی از عکاسان و فیلمبرداران از داوران بخواهد که دوباره به مرکز صحنه باز گردند. درخواستی که اجابت شد اما با پخش ویدئویی بعدی، در باز هم بر همان پاشنه چرخید تا داوران حاضر در صحنه  دو دسته شده و گاه کاملاً پراکنده بودند.


«مظفر اوزدمیر» بازیگر و کارگردان ترک‌تبار که با سبک خاص لباس پوشیدن و صحبت‌ها و رفتارهای شیرین خود در ایام برگزاری جشنواره کاملاً مورد توجه رسانه‌ها و همکاران خود قرار داشت، این بار نیز در هنگام خواندن جایزه بهترین فیلمنامه توسط یکی از داوران، پیش‌دستی کرد و زودتر نام برنده را خواند!


 کیانیان که به همراه حسین انتظامی برای اهدای جوایز به روی صحنه آمده بود، با اشاره به همشهری بودن با انتظامی عنوان کرد که هر دو همین امروز در مشهد بودند و از  زیارت امام رضا(ع) بازگشته‌اند.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته