دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دی‌پیر در گفتگو با آنا:

کتاب تاریخ موسیقی کشورهای آسیای میانه در حال تدوین است

یک کارشناس موسیقی و سرود‌های حماسی گفت: با هدف برقراری ارتباط بیشتر فرهنگی و هنری در حال تدوین کتاب تاریخ موسیقی کشور‌های آسیای میانه هستیم.
کد خبر : 375559
IMG09211868.jpg

حسین دی‌پیر در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره آخرین اقدامات خود در حوزه موسیقی گفت: به همراه یک گروه کارشناس در حال تدوین کتاب تاریخ موسیقی کشور‌های آسیای میانه هستیم و در این خصوص نیز از توفیقات خوبی نیز برخوردار شده‌ایم.


این کارشناس موسیقی و سرود‌های حماسی ادامه داد: میدان عمل ما در جمع‌آوری فرهنگ موسیقی کشور‌های آسیای میانه به ایران فرهنگی خلاصه می‌شود. کشور‌هایی مانند افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان را در کتاب تاریخ موسیقی که در حال تدوین است، در نظر داریم. ابتدا از کشور قزاقستان شروع کردیم و با جمع‌آوری تاریخ موسیقی‌های محلی و سنتی این کشور توانستیم 70 درصد کار را در مورد تاریخ موسیقی قزاقستان تدوین کنیم.


وی اظهار کرد: بعد از تدوین و نگارش 30 درصد باقی‌مانده از تاریخ موسیقی قزاقستان، به سراغ کشور افغانستان خواهیم رفت و موسیقی‌های سنتی و محلی این کشور را بررسی و تدوین می‌کنیم. کتابی که به‌عنوان تاریخ موسیقی کشور‌های آسیای میانه، در حال آماده‌سازی است به همراه یک لوح فشرده از آثار خواهد بود.


دی‌پیر یادآور شد: موسیقی‌ کشور‌های آسیای میانه و ایران از شباهت‌های فراوان فرهنگی و هنری برخوردار است. کشورهایی مانند قزاقستان، افغانستان و تاجیکستان، موسیقی‌ و فرهنگ بسیاری نزدیکی با ایران اسلامی ما دارند. با توجه به این‌که از مسئولان فرهنگی و هنری کشور قطع امید کرده‌ام، معتقد هستم که دغدغه‌مندان عرصه هنر انقلاب و موسیقی حماسی و آیینی باید خود به میدان وارد شوند تا فرهنگ و هنر انقلابی که برای آن هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخت کرده‌ایم پایدار، استوار، پویا و پیشرو باشد.


وی تأکید کرد: برگزاری بسیاری از کنسرت‌ها که توسط کنسولگری‌ کشور‌هایی مانند سوئیس در ایران برگزار می‌شود، با توجه به ذات این گونه کشور‌ها که اساساًَ ساختاری سلطه‌گر دارند، با هدف هجوم فرهنگی و تسلط فرهنگی و هنری انجام می‌شود و ما باید در این زمینه نیز هوشیار باشیم.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته