دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1394 - 11:49
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران:

رشد سرانه مدارس غیر دولتی نسبت به دولتی شکاف آموزشی را به دنبال دارد/ 53 درصد فضاهای آموزشی شهر تهران فرسوده هستند

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تفاوت شاخص‌های رشد سرانه مدارس دولتی نسبت به مدارس غیر دولتی و افزایش این شاخص‌ها گفت: افزایش شاخص‌ها شکاف آموزشی را در پی خواهد داشت که این موضوع برخلاف اصل عدالت آموزشی است.
کد خبر : 37554

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اسفندیار چهار بند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید با اشاره به چشم انداز شهر تهران در سند جامع شهر تهران که در اوایل دهه 80 به تصویب رسیده است، اظهار کرد: بر اساس این سند تهران شهری دانش پایه،‌ هوشمند، جهانی با پایداری منسجم برای سکونت، فعالیت و فراغت است. به همین منظور ما باید جهت تحقق سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در شهر تهران که چشم انداز بین المللی دارد، تلاش بیشتری کنیم تا شهروندان این شهر بتوانند آینده ای شایسته را برای کشورشان رقم بزنند.


وی بابیان اینکه تعلیم و تربیت در شهر تهران باید متناسب با این چشم انداز و در راستای سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت باشد افزود: برنامه های ما باید در خصوص تعلیم و تربیت دانش آموزان تهرانی به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شود که پاسخگوی نیاز این چشم انداز و اهداف سند باشد. از حدود 11 ماه پیش تلاش هایی را در جهت تحقق نقشه راه سند تحول بنیادین آغاز کردیم. در این راستا در تهران و اردوگاه رامسر با کمک اساتید برجسته جلسات بسیاری برگزار شد تا بدین وسیله بتوانیم بر اساس منویات سیاست آموزش و پرورش و سیاست های پنج








با توجه به رویکرد ما نسبت به مدرسه محوری و با توجه به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و همچنین فضای خود مدرسه ما نمی توانیم یک برنامه کل را برای همه مدارس تهیه و در اختیار آنها قرار دهیم

گانه وزیر آموزش و پرورش این نقشه راه را تهیه کنیم و آن را به مدارس برسانیم. ما در گذشته به دلیل عدم وصول به اهدافمان در مدرسه، با وجود سرمایه گذاری های انجام شده بازدهی لازم را نمی دیدیم.


مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به رویکردهای حاکم بر این برنامه اشاره کرد و گفت: حاکمیت دیدگاه فرصت مدار همزمان با تفکر مساله مدار، برنامه باوری و برنامه محوری، مدرسه محوری (تغییر نگاه به مدرسه از مجری برنامه ها به مولد فرصت های تربیتی)، فرآیند مداری و پیامد محوری،‌ یکپارچه نگری در اجرای برنامه درسی در راستای تکوین و تعالی هدایت دانش آموزان (وحدت بخشیدن به فوق برنامه، برنامه مصوب، منابع درسی و کمک درسی، حال گرایی و آینده نگری، در هم تنیدگی ساعت های تربیتی)، تنوع بخشی به منابع مالی بر اساس رقابت در فعالیت های آموزشی و پرورشی با تاکید بر عدالت آموزشی، از جمله رویکردهای حاکم بر برنامه های آموزش و پرورش شهر تهران است.


چهاربند با بیان اینکه به دلیل وجود یک سری مدارس خاص و ارائه سلایق مختلف در اجرای برنامه های درسی به مشکل برخورده بودیم اظهار کرد: یکپارچه نگری در اجرای برنامه های درسی موجب می شود تمام دانش آموزان با توجه به عدالت آموزشی بتوانند از تحصیل مطلوب برخوردار شوند.


همچنین چهاربند در توضیح تنوع بخشی به منابع مالی گفت: در اصل 30 قانون اساسی آمده است که باید به دانش آموزان تا مقطع دبیرستان آموزش رایگان را ارائه دهیم، اما این مربوط به یک سطح از کیفیت خاص است. در برخی از مناطق خانواده ها تمایل دارند سطح بالاتری از شرایط تحصیلی را برای فرزندان خود فراهم کنند که ما تلاش می کنیم فضاهایی را نیز در این زمینه با حفظ کیفیت برای خانواده ها طراحی کنیم.


مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: تشکیل ستاد برنامه ریزی در سطوح اداره کل و منطقه، بررسی الزامات مطابق با اسناد بالادستی، انجام مطالعات و تهیه گزارش عملکرد و تعیین وضع موجود، تبیین ماموریت و اهداف عملیاتی و همچنین خط مشی تدوین برنامه های عملیاتی سرآمد و تعیین شاخص ها از جمله دیگر برنامه های آموزش و پرورش شهر تهران است.


وی با اشاره به انتخاب اختیاری، الزامی و انتخابی در انجام اقدامات و برنامه ها تصریح کرد: با توجه به رویکرد ما نسبت به مدرسه محوری و با توجه به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و همچنین فضای خود مدرسه ما نمی توانیم یک برنامه کل را برای همه مدارس تهیه و در اختیار آنها قرار دهیم. باید گروهی از برنامه های انتخابی وجود داشته باشد که برخی از مدارس بتوانند از آن استفاده کنند مثلا در بحث هویت دینی مجموعه ای از الزامات دینی را داریم که شامل حال همه مدارس و دانش آموزان می شود که این بخش بخش انتخابی است اما در همین زمینه بخش دیگری وجود دارد که اختیاری است و دانش آموزان در قالب سیستم هایی که تهیه شده است و با توجه به منطقه تحصیلی خود می توانند از آن استفاده کنند.


مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تعدیل عدم تعادل های جغرافیایی و استقرار مدارس در مناطق شهر تهران را یکی دیگر از برنامه های این اداره کل دانست و گفت: به دلیل تحولات در حوزه جغرافیایی و عدم تامین سرانه آموزشی در برخی از مناطق به ویژه در مسکن مهر ما تلاش کردیم با توجه به تغییر و تبدیل فضاهای کاربری و ساخت و سازهای بسیار فراوان تا آنجا که ممکن است فضاهای آموزشی را در حوزه شهر تهران با جذب منابع افزایش دهیم زیرا ما با فرسودگی 53 درصدی برخی از فضاهای آموزشی روبرو هستیم.


چهار بند با اشاره به ساماندهی نیروهای مرد در شهر تهران اضافه کرد: ما توانستیم با ساماندهی نیروهای مرد در تمام مناطق شهر تهران کمبود 115 هزار ساعتی خود را به 80 هزار ساعت برسانیم، همچنین تعدیل مدارس خاص و حمایت از مدارس دولتی در تهران و همچنین حمایت از مدارس غیر دولتی برای به توازن رسیدن فضای آموزشی یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. در این راستا ما رشد بی رویه مدارس خاص همچون استعدادهای درخشان و نمونه دولتی را متوقف کردیم.


وی با اشاره به شاخص های رشد سرانه مدارس دولتی نسبت به مدارس غیر دولتی توضیح داد: این شاخص در دوره ابتدایی 4/6 درصد‌، در دوره متوسطه اول 5/3 درصد و در دوره متوسطه دوره بااحتساب پیش دانشگاهی 7/1 درصد افزایش داشته است که این موضوع شکاف سرانه آموزشی را به همراه دارد و بر مبنای اصل عدالت آموزشی برای همه حمایت از مدارس دولتی ضروری است.


مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تحقق حضور صد در صدی اولیای دانش آموزان بی سواد را در کلاس های سواد آموزی یکی دیگر از فعالیت ها برشمرد و اظهار کرد: در چشم انداز شهری که قرار است جهانی شود هیچ فرد بی سوادی نباید وجود داشته باشد همچنین ما تفاهم نامه هایی را با محیط زیست و وزارت بهداشت به امضا رساندیم و از ظرفیت آنها استفاده کردیم.


وی استقرار کامل الگوی تعیین شهری و الگوی توسعه مدارس غیر انتفاعی و نظارت بر کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی آنها را از جمله دیگر فعالیت های انجام شده معرفی کرد و گفت: ارتقاء امکانات رفاهی و درمانی فرهنگیان شهر تهران و همچنین خانه های معلم و رستوران ها یکی دیگر از برنامه های پیش رو است. همچنین تحقق منابع مالی جدید با استفاده از فرصت ها و امکانات درآمد زایی آموزش و پرورش تهران از جمله برنامه های پیش رو خواهد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب