دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1398 - 00:50
آنا گزارش می‌دهد؛

آشنایی با سوابق 14 سرلشکر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، چهاردهمین مقام نظامی است که به دریافت درجه سرلشکری نائل آمده، لذا به این بهانه سوابق 14 سرلشکر نیروهای مسلح بررسی شده است.
کد خبر : 375520
57542622.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، فرمانده معظم کل قوا در یکم اردیبهشت ماه در حکمی با اعطای درجه سرلشکری به سردار حسین سلامی، وی را به‌عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حکم تأکید کردند: «نظر به ابراز ضرورت جابجایی در فرماندهی سپاه از سوی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری و با سپاس از یک‌دهه خدمت باارزش و پرحجم و ماندگار معزی‌الیه، با توجه به شایستگی‌ها و تجارب ارزنده جنابعالی در مدیریت‌های کلان و مسئولیت‌های گوناگون نهاد انقلابی و جهادی و مردمی سپاه، شما را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم».


سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی چهاردهمین مقام نظامی است که مفتخر به دریافت درجه سرلشکری شده است. پیش از فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار مصطفی ایزدی معاون امور راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا در ستاد کل نیروهای مسلح، سردار محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیة الله(عج)، سردار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی، سردار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، سردار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، امیر علی شهبازی رئیس گروه‌ مشاوران‌ نظامی‌ فرمانده کل قوا، امیر عطاالله صالحی جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و امیرحسین حسنی‌سعدی جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) ازجمله افرادی بودند که درجه سرلشکری از سوی فرمانده معظم کل قوا به آن‌ها اعطا شد.


در این گزارش سوابق 14 سرلشکر نیروهای مسلح کشورمان جمع‌آوری شده است که در ادامه آن را می‌خوانید.


امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده  کل ارتش

1- امیر سرلشکر موسوی:

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دانش‌آموخته دکتری مدیریت دفاع ملی از دانشگاه عالی دفاع ملی و آموزش‌دیده دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. وی در طول جنگ ایران و عراق به‌عنوان یکی از فرماندهان ارتش ایران در رسته توپخانه، حضور داشت. او در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ جانشین فرمانده ارتش بود و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ برای مدت یک‌سال، به‌عنوان جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد.


امیر موسوی در حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ با ارتقا به درجه سرلشکری، به‌سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.


سردار سلیمانی

2- سردار قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی متولد بیستم اسفند ۱۳۳۵ در شهرستان رابر از توابع استان کرمان است. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی البته ابتدا به‌صورت افتخاری درآمد. وی در طول هشت سال دفاع مقدس فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود.


وی در چهارم بهمن ۱۳۸۹ درجه سرلشکری را از دستان فرمانده معظم کل قوا دریافت کرد و پس از آن رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقدیر از عملکرد فرمانده نیروی قدس سپاه، از او به‌عنوان «شهید زنده» نام بردند.


سرلشکر سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه است و ازآنجاکه عراق دوره جدیدی از ناامنی را تجربه می‌کرد، سردار سلیمانی علاوه بر فرماندهی نیروی قدس سپاه، هدایت نیروهای نظامی چون لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون را جهت مبارزه با داعش و نیروهای شورشی برعهده داشت.



واکنش سردار باقری به خروج آمریکا از برجام

3- سردار محمدحسین باقری


سردار محمد باقری متولد ۱۳۳۹ در تهران است. او پیش از این در سمت معاون اطلاعات و عملیات ستادکل نیروهای مسلح مسئولیت داشته‌ و از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود.


سرلشکر باقری که از تابستان سال 1359 به عضویت سپاه پاسداران درآمده در هشتم تیر 1395 با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی جایگزین سرلشکر حسن فیروزآبادی در ستادکل نیروهای مسلح شد.



4- سردار مصطفی ایزدی


سردار مصطفی ایزدی سال‌ها فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و جزو فرماندهان تأثیرگذار در دفاع مقدس محسوب می‌شود. وی پس از حضور در ستاد کل نیروهای مسلح، مسئولیت‌های مهمی را برعهده داشت و اکنون مسئولیت معاون راهبردی و اشراف فرماندهی کل قوا در ستاد کل نیروهای مسلح را عهده‌دار است.


سردار جعفری

5- سردار محمدعلی جعفری


سردار محمدعلی جعفری متولد سال 1336 در شهر یزد است و هم‌زمان با تأسیس سپاه به عضویت این نهاد انقلابی درآمد. همچنین پس از دفاع مقدس به مدت دو سال جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه بود و پس از آن به مدت 12 سال فرمانده نزسا شد،


سردار جعفری پس از فرماندهی نیروی زمینی سپاه به مرکز راهبردی سپاه رفت و مدیریت این مرکز را برعهده گرفت که در نهایت در سال 1386 با حکم فرمانده معظم کل قوا پس از سرلشکر صفوی به‌عنوان هفتمین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.


سردار رشید

6- سردار غلامعلی رشید


سردار غلامعلی رشید از فرماندهان ارشد سپاه در دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود که تحلیل‌های جامع و عمیق وی در طی سال‌های اخیر در موضوعات مختلف همچون جنگ تحمیلی، نبردهای حزب الله لبنان، جنگ‌های منطقه و چشم انداز آینده همواره مورد توجه کارشناسان بوده است.


وی مسئولیت‌هایی، چون فرماندهی قرارگاه فتح در عملیات بیت‌المقدس و مسئول عملیات قرارگاه مرکزی سپاه، معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح را تجربه کرده و اکنون فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) است.


شمخانی

7- امیر دریابان علی شمخانی


امیر دریابان شمخانی متولد 1334 شهر اهواز است. وی علاوه بر دوره‌ دانشگاه‌های عالی و استراتژیک نظامی، دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه‌ شهید چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است. همچنین از زمان پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تاکنون سمت‌هایی همچون فرمانده نیروی زمینی سپاه،‌ قائم مقام وزیر سپاه،‌ فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ریاست کمیته دفاعی-امنیتی شورای‌‌ عالی امنیت ملی را بر عهده داشته و هم‌اکنون دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی است.


 



رحیم صفویر


8- سردار سید یحیی صفوی


سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی متولد 1331 در استان اصفهان است. وی از فرماندهان سپاه اصفهان در دوران جنگ ایران و عراق و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ بود. او در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.


وی مدرک کارشناسی خود را در رشته زمین‌شناسی از دانشگاه تبریز در سال 1354 پیش از انقلاب اسلامی اخذ و بعد از جنگ تحمیلی و در سال ۱۳۷۴، فوق لیسانس جغرافیای سیاسی را از دانشگاه امام حسین (ع) و دکتری همین رشته را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۸۰ دریافت کرد.


محسن رضایی

9- سردار محسن رضایی


سرلشکر محسن رضایی متولد شهریور 1333 در مسجد سلیمان است. وی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۶ فرمانده کل سپاه بوده و نقش مهمی در هدایت نیروهای مسلح کشورمان در دفاع مقدس برعهده داشته است.


رضایی هنوز هم در جلسات و نشست‌های فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح با رهبر معظم انقلاب حضور فعال دارد و عضو ثابت جلسات پیشکسوتان دفاع مقدس و هم‌اکنون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.



10- امیر علی شهبازی


امیرعلی شهبازی‌زاده، رئیس گروه مشاوران نظامی فرماندهی کل نیروهای مسلح ایران است. وی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که با درجه سرلشکری فرماندهی ارتش را بر عهده داشت.


او پس از گذراندن تحصیلات دوره متوسطه، وارد دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش شد و دوره‌های نظامی از قبیل دوره‌های مقدماتی نظامی، عالی و فرماندهی و ستاد را طی کرد و در سال ۱۳۶۹ به درجه سرلشکری رسید.


وی سمت‌هایی نظیر فرماندهی یگان‌های ارتباطی، معاونت طرح و عملیات، معاونت دفتر مشاورت، سرپرست گروه کار نظامی نهاد ریاست جمهوری، معاونت هماهنگ‌کننده ستاد مشترک ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش از 1367 تا 1377 را برعهده داشت.


سرلشکر شهبازی در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان اولین فرمانده کل ارتش منصوب شد، اما پس از دو سال از این سمت کناره‌گیری کرد.



11- امیر عطاءالله صالحی


امیر سرلشکر عطاءالله صالحی متولد ۱۸ اسفند ۱۳۲۸است. وی فرمانده کل سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و اکنون جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است.


صالحی در سال ۱۳۴۶ وارد ارتش و در سال ۱۳۴۹ با رسته توپخانه از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد. همچنین در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۸۴ و پس از استعفای امیر سرلشکر محمد سلیمی به‌سمت فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.



فیروزآبادی


12- سردار سیدحسن فیروزآبادی


سردار فیروزآبادی زاده ۱۳۳۰در مشهد است. وی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.


فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا هشتم تیر ۱۳۹۵ ریاست ستاد فرماندهی کل قوا و پس از تغییر نام ستاد کل نیروهای مسلح را عهده‌دار بود و بلندپایه‌ترین مقام نظامی پس از فرمانده کل قوا به حساب می‌آمد. او اکنون به‌ عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا مشغول فعالیت است.


سرلشکر حسنی سعدی

13- امیرحسین حسنی‌سعدی


امیر حسنی‌سعدی متولد 1318 در استان کرمان است و اکنون جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) را برعهده دارد. وی معاون سابق هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده‌ است.


سردار سلامی

14- سردار حسین سلامی


سردار سلامی متولد 1339 در گلپایگان است. وی در یکم اردیبهشت 1398 به درجه سرلشکری نائل شد.


«مسئول عملیات قرارگاه دریایی نوح در جنگ ایران و عراق»، «فرمانده دانشکده دافوس از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶»، «معاون عملیات ستاد مشترک سپاه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸4»، «فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۲ مهرماه ۱۳۸۸»، «عضو کنونی هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی»، «جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۸۸ تا 1398»، «سرپرست معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تیر تا شهریور ۱۳۹۷»، «فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اردیبهشت ۱۳۹۸» از سوابق فرمانده جدید سپاه پاسداران به‌شمار می‌رود.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته