استانداردهای ۲۰ گانه ایمنی بیمار ابلاغ شد
به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر علی ماهر گفت: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی یکی از مهمترین دفاتر معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که شرح وظایف جامع و گستردهای دارد.
معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت، تصریح کرد: یکی از عمدهترین دغدغههای مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفههاست تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفه خود بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند.
ماهر با تاکید بر اینکه اخلاق حرفهای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است، گفت: در حال حاضر، متأسفانه در جامعه ما در محیط کار کمتر به اخلاق حرفهای توجه میشود، لذا با توجه به اهمیت موضوع، وزارت بهداشت در بیمارستانهای تابعه، موضوع اخلاق حرفهای را در قالب کدهای حرفهای لحاظ نمود که هم درضوابط استخدامی و هم در ارزشیابی کارکنان مد نظر است.
معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت، گفت: استانداردهای ۲۰ گانه ایمنی بیمار که استقرار آنها تصمین کننده بروز نکردن خطاهای درمانی، آسیب، معلولیت و عوارض ناخواسته برای بیماران است و از طریق نظام اعتبار بخشی ملی لازم الاجرا است نیز توسط دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تدوین و ابلاغ شده است.
ماهر افزود: استانداردهای ایمنی بیمار که در قالب استانداردهای بیمارستانهای دوستدار ایمنی و ۹ راهکار ایمنی بیمار بر روی آن تاکید میشود در واقع مجموعهای از الزامات هستند که برای اجرای برنامه ایمنی بیمار در سطح بیمارستان حیاتی هستند.
وی گفت: این استانداردها، قالبی عملیاتی ارائه میدهند که بیمارستانها را برای ارزیابی مراقبت بیمار از منظر ایمنی بیمار، توانمند سازی کارکنان در ایمنی بیمار و مشارکت خدمت گیرندگان در ارتقاء ایمنی در خدمات درمانی، خدمات بالینی ایمن و مبتنی بر شواهد، حاکمیت و رهبری، محیط ایمن و آموزش مداوم توانمند میسازد.
معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت، ادامه داد: همچنین در محور مشارکت جامعه، عموم بیمارستانها ملزم به ارتقاء سطح آگاهی بیماران و مراقبان آنان در زمینه سلامت هستند که به آنها قدرت و امکان مشارکت در اتخاذ تصمیم مناسب در نحوه درمان خویش را بدهد.
وی گفت: در بخش شورای عالی پزشکی از نرم افزار خاصی جهت استفاده از پرونده الکترونیکی بیماران استفاده شده که موجب کاهش زمان انتظار ارباب رجوع شده است.
ماهر در پایان، ابلاغ مصادیق محورهای هفت گانه حاکمیت بالینی به تمامی بیمارستانهای وابسته به وزارت بهداشت را از دیگر برنامههای دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی عنوان کرد و گفت: محورهای حاکمیت بالینی شامل مدیریت خطر، ایمنی بیمار، تعامل با بیمار و جامعه و نیز مدیریت کارکنان مشتمل بر آموزش کارکنان، آموزش به بیماران، رسیدگی به شکایات، رضایت سنجی بیماران و کارکنان، ثبت خطاهای پزشکی، حفظ صیانت و کرامت بیماران است.
انتهای پیام/