برومند ادامه داد: وقتی دانشجویان، پژوهشی را در زمینه مسائل علمی انجام میدهند، غالباً در حال آموزش دیدن و یادگیری علوم دانشگاهی هستند. در ساختارهای پژوهشی وزارت علوم در 40 سال گذشته باید یک بازنگری جدی و اساسی صورت بگیرد.
وی بیان کرد: در گذشته در معاونت آموزشی وزارت علوم، کارگروههای تخصصی وجود داشت و در معاونت پژوهش و فناوری نیز کارگروههای تخصصی دیگری ایجاد شده بود اما در شرایط فعلی، پیوستگی و انسجام خوبی بین این دو معاونت بهوجود آمد و کارگروهها با هم ادغام شد. میان آموزش و پژوهش، افتراق وجود ندارد و پیوستگی و نزدیکی بین این دو حوزه به وجود آمده و با حضور اعضای کارگروههای تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی، این مهم به نتایج درخشانی خواهد رسید.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: انتظار معاونت پژوهشی از کارگروهها این است که پژوهشها به سمت پاسخگویی به نیازهای دستگاههای اجرایی کشور برود.
برومند تصریح کرد: باید بتوانیم گرنت یا اعتبار پژوهشی در دانشگاهها بهصورت گسترده ایجاد کنیم تا دانشجوی تحصیلات تکمیلی به پژوهشگر فعال و پویا تبدیل شود و به رتبه برتر علمی در دنیا دست پیدا کنیم.
وی اظهار کرد: سیستم سازوکار اختصاص اعتبار پژوهشی بهصورتی است که پژوهشهای دانشگاهی بهسمت حل مسائل کشور برود. بسیاری از کشورهای جهان هدایت پژوهشهای هدفمند را از طریق تأسیس صندوقهای تخصصی، تخصیص اعتبار پژوهشی صورت دادهاند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: از مزایای صندوق تخصصی پشتیبانی از پژوهشها میتوان به امکان صرف منابع مالی برای حل مشکلات اساسی دستگاهها و کشور اشاره کرد. از اهداف ایجاد ستاپهای پژوهشی میتوان به تقاضامحور کردن پروژههای تحصیلات تکمیلی و پروژههای صنعتی اشاره کرد.
برومند تصریح کرد: فرآیند اعلام تخصیص اعتبار پژوهشی (ستاپ) بهگونهای است که نیازها و تقاضاهای تحقیقاتی از جانب دستگاهها، شرکتهای دولتی و حتی بخش خصوصی در پرتابل ستاپ پژوهشی ثبت شود و سپس اطلاعرسانی دائمی و دستهبندی شده موضوعات درخواستی توسط ستاپ صورت بگیرد و پیشنهاد توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برای اجرای طرحهای اعلام شده توسط ستاپ در قالب فرمها و استانداردهای جهانی ارسال شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بازنگری آییننامه نشریات، بازنگری توسعه واحدهای پژوهشی در دانشگاهها در جهت توسعه تیمهای تحیقاتی، الزامات لازم برای تقاضامحور شدن رسالههای تحصیلات تکمیلی و تدوین استانداردهای پژوهش در دانشگاهها از جمله مأموریتهای مهم معاونت پژوهش وزارت علوم است.
گفتنی است در پایان بخش نخست گردهمایی اعضای کارگروههای تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی از پنج مدیر کارگاههای تخصصی قبلی تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/