دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهری در گفتگو با آنا:

جامعه شاهد و ایثارگر محق دریافت خدمات از سوی خادمان خود هستند

مدیر مرکز دانش‌پژوهان نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر گفت: جامعه نخبه شاهد و ایثارگر از رتبه‌های بالای علمی کشور بوده و محق دریافت خدمات هستند.
کد خبر : 374386
عادل مهری.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر با هدف حمایت از نخبگان شاهد و ایثارگر که از توانایی‌های خاصی علمی و هنری برخوردار هستند، تشکیل‌شده است. این مرکز برای رشد و پرورش استعداد عزیزانی که از خانواده‌های شاهد و یا ایثارگران معزز هستند، از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند.


عادل مهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، سیاست‌های این مرکز را در قبال نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر تشریح کرد و گفت: محول شدن مسئولیت مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر به بنده هم‌زمان با چهل‌سالگی انقلاب شد. در آن زمان با توجه به تخصص نخبگان هنری و فرهنگی و تشکل‌های شاهد و ایثارگر، برنامه‌هایی مرتبط با توانایی این عزیزان را حمایت و پشتیبانی کردیم. در بخش نخبگان علمی، نشست‌های علمی و تخصصی داشتیم و در بخش هنری نیز آثار هنری‌های تجسمی نخبگان را به نمایش گذاشتیم. در بخش تشکل‌ها نیز فعالیت‌های خوبی که مرتبط با مناسبت‌‌های چهل‌سالگی انقلاب بود را انجام دادیم.


مدیر مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر بیان کرد: در دهه فجر و مناسبت‌های پیروزی انقلاب نیز تشکل‌های شاهد و ایثارگر و نخبگان شاهد، حضوری فعال و چشمگیر داشتند. مرکز دانش‌پژوهان نیز با حمایت از این نوع فعالیت‌ها، از 12 بهمن تا 22 اسفند که روز تأسیس بنیاد شهید و بنام روز شهید نام‌گذاری شده است، در دو قالب علمی و هنری فعالیت‌های خوبی را داشته است. در سال 1398 نیز برنامه‌های مناسبتی فراوانی را داریم، اولین مناسبت پیش‌رو ماه مبارک رمضان است. ‌مرکز دانش‌پژوهان در شرایط خاص نیز فعالیت دارد، به‌طور مثال در جریان وقوع حادثه سیل اخیر، اقدامات مؤثری را داشته‌ و خواهد داشت.


مهری ادامه داد: یکی از نکات مهمی که ریاست بنیاد شهید بر آن تأکید داشته و دارد؛ به نمایش گذاشتن آثار هنری ایثارگران در سطح جامعه است. لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم با هماهنگی‌های لازم با فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در نمایشگاه‌ها و موزه‌هایی که عمومیت دارند، آثار هنرمندان ایثارگر و شاهد را به ‌نمایش بگذاریم. این اقدام در جهت به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان شاهد و ایثارگر به تمام استان‎‌ها تسریع پیدا می‌کند و استان‌های دیگر را نیز شامل می‌شود.


وی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز، سفر‌های استانی برای شنیدن مسائل و نکات نخبگان ایثارگر و شاهد است. با حضور یافتن در استان‌های مختلف صحبت‌های این عزیزان را در تشکل‌های شاهد و ایثارگر می‌شنویم و با آشنایی بیشتر با مسائل و مشکلاتشان درصدد حل این مشکلات بر‌می‌آییم و به‌صورت متقابل از نظرات یکدیگر استفاده می‌کنیم. مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌‌های شاهد حدود 9 هزار عضو دارد که دارای پرونده هستند. در این مرکز متقاضیان استفاده از شرایط نخبگان با ارائه مدارک و سیر مراحل لازم به‌عنوان نخبه شناخته می‌شوند. برای احراز نخبه بودن فردی در جامعه شاهد و ایثارگر، متقاضی باید یکی از 14 شاخصه‌ای را که توسط این مرکز تعیین شده‌است را داشته باشد. احراز این شاخصه‌ها در مراکز استان‌ها و همچنین در دفتر مرکزی دانش‌پژوهان بررسی قرار می‌گیرد.


وی با عنوان چند نمونه از شاخص‌های لازم برای احراز نخبه بودن در جامعه شاهد و ایثارگر گفت: داشتن مقالات علمی و پژوهشی و IsI یکی از این شاخص‌ها است، همچنین مقالات علمی و بین‌المللی، رتبه‌های ملی قرآنی، رتبه‌های خاص کنکوری، داشتن ایده و اختراعات و اکتشافات از دیگر شاخص‌های احراز نخبه بودن در جامعه ایثارگر خواهد بود. بعد از احراز شرایط نخبه بودن افراد متقاضی پذیرفته می‌شود که از سوی مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر مورد حمایت‌های مالی و تخصصی قرار می‌گیرند. افرادی که به‌عنوان نخبه پذیرفته می‌شوند با توجه آثاری که در طول سال ارائه می‌کنند برای خود امتیاز پیشنه‌ای را به ثبت می‌رسانند و با توجه به این امتیازات از حمایت‌های تخصصی برخوردار می‌شوند. استفاده از فرصت‌های مطالعاتی یکی از این حمایت‌ها است، ثبت اختراعات و طرح‌های پژوهشی نیز دیگر حمایت‌های این مجموعه از نخبگان است.


مدیر مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر اظهار کرد: در ثبت اختراعات نخبگان شاهد و ایثارگر به‌صورت بین‌المللی وارد می‌شویم و همچنین در صورت ارائه طرح‌های اجرایی، حمایت‌های این مرکز شامل حال نخبه‌مان شاهد و ایثارگر خواهد شد. مرکز دانش‌پژوهان برای احراز نخبه بودن جامعه ایثارگری که این درخواست را به مرکز ارائه می‌کنند و دوری از هر شبهه‌ای در معرفی افراد به‌عنوان نخبه، تمام شاخص‌های بنیاد ملی نخبگان را در دستور کار خود قرار داده است. این‌طور نیست که به‌صرف ایثارگر بودن فردی، او نخبه شناخته شود. به جرأت می‌توان گفت؛ افراد نخبه در جامعه ایثارگر و شاهد در بسیاری از موارد از نخبگان ملی برتر هستند.


وی یادآور شد: ممکن است ایثارگری برای ورود به دانشگاه از سهمیه ایثارگری خود استفاده کند ولی به این معنا نیست که در طول تحصیل و گذراندن مدارج علمی در دانشگاه نیز این سهمیه تأثیرگذار باشد. در بسیاری از موارد شاهد هستیم نفرات برتر کنکور زیر رتبه 100 کشوری که دارای سهمیه ایثارگری نیز بوده‌اند از این سهمیه استفاده نکرده‌ و مانند دیگر افراد جامعه کنکور را گذرانده‌اند. به‌طور مثال در استان یزد خانم دکتری وجود دارد که در سال بیش از 120 مقاله IsI دارد که هرکدام از این مقالات می‌تواند رتبه‌بندی یک کشور را تغییر دهد، البته بسیاری از این عزیزان که از سهمیه ایثارگری استفاده کرده‌اند در مواردی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.


مهری تأکید کرد: ایثارگران محق دریافت خدمات هستند نه مستحق این حمایت‌ها پس باید در ارائه دادن خدمات با تمام توان و بدون منت کار کنیم.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته