آموزش و پژوهش 2 بال پیشرفت آموزش عالی است
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی شریعتی نیاسر در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی که ظهر امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: یکپارچه کردن شوراهای مختلف آموزش عالی از ویژگیهای کارگروههای تخصصی برنامهریزی آموزش عالی است در این کارگروهها، شوراها در هم تلفیق شدهاند.
وی تاکید کرد: باید بدانیم که آموزش و پژوهش دو بال جدی برای پیشرفت آموزش عالی است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: پس از دهه 60 رخدادهای مختلفی در آموزش عالی به وجود آمد؛ دانشگاه آزاد اسلامی در سال 61، دانشگاه پیامنور در سال 67، دانشگاه فنی و حرفهای از سال 90 و دانشگاههای علمی و کاربردی از سال 71 ایجاد شدند که اضافه شدن این دانشگاهها به ظرفیت آموزش عالی در کشور باعث تغییرات در این حوزه شد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: از سال 93 تا 96 جمعیت دانشجویی گروههای علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی برحسب زیرنظام دارای آمارهای مختلف هستند. این زیرنظامها، مجموعههای زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز آموزشی زیر نظر دستگاههای اجرایی، دانشگاههای پیام نور، علمی - کاربردی، فرهنگیان، فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد اسلامی است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: تعداد رشتهمحلهای مصوب شورای گسترش در دانشگاههای دولتی روند کاهشی از سال 92 تا 97 داشته است. همچنین تعداد رشتهمحلهای مصوب شورای گسترش در دانشگاههای غیردولتی روند ثابتی از سال 92 تا 97 داشت.
وی عنوان کرد: شکلگیری کارگروههای برنامهریزی و گسترش آموزش عالی را بهصورت «انتخابی» پیگیری کردهایم. از مزایای انتخابی بودن میتوان به مشارکت جامعه مخاطب، ارتقای سطح اعتماد به رؤسای دانشگاهها، ارتقای سطح اعتماد عمومی به نظام تصمیمگیری، آزمونی برای شناسایی چهرههای شاخص، افزایش سهم دانشگاههای توانمند در تصمیمسازی و امید بیشتر به برنامهریزیهای آینده اشاره کرد.
شریعتی نیاسر بیان کرد: در برنامهریزی و گسترش و در هر دو عرصه آموزش و پژوهش، کارگروهها باید نگاه یکپارچهسازی داشته باشند. ایفای نقش تصمیمسازی به کمک تصمیمگیری منطقی، ارجای حداقلی مصادیق اجرایی به کارگروهها و توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی از وظایف مهم کارگروههای تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از رویکردهای مهم این کارگروههای تخصصی برنامهریزی، میتوان به نظارت بر کیفیت ارائه رشتهها، ارزشیابی و اعتبارسنجی دورهها، توجه به مأموریت مؤسسات هر یک از زیرنظامهای آموزش عالی، افزایش اختیارات دانشجو در انتخاب واحد از سایر دانشکدهها، تقویت حوزههای بین رشتهای بهویژه در مراکز تحقیقاتی با توجه به جایگاه بخش غیردولتی در آموزش عالی کشور اشاره کرد.
وی اظهار کرد: بخش غیردولتی وزارت علوم ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه علمی کشور است و از کارگروههای تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی درخواست دارم که به بخش غیردولتی توجه ویژه داشته باشند.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: متناسبسازی ظرفیت پذیرش با تعداد هیئت علمی، ایجاد رشتهها و حوزههای جدید بین رشتهای و ساماندهی رشتههای تحصیلی منطبق با طرح آمایش از وظایف مهم کارگروههای تخصصی بهشمار میرود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اصلاح دروس عمومی برای غیرایرانیها، تبیین شاخصهای ارزشیابی کیفی، ارائه راهکارهای جایگزین برای رشتههای کماقبال و اصلاح حجم واحدهای درسی در کلیه مقاطع از دیگر وظایف کارگروههای تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی است.
وی بیان کرد: از برخی عناوین نامتعارف رشتهها میتوان به قرآنکاوی رایانشی و فقه پزشکی گرایش فقه تحقیقات نوین پزشکی اشاره کرد.
شریعتی نیاسر در پایان خاطرنشان کرد: ضرورت فعال شدن واحد هماهنگی کارگروهها، شکلگیری سریع و تعیین رؤسای هر کارگروه ظرف 20 روز و حمایت حقوقی و اعتباری از اعضای کارگروهها از جمله فعالیتهای اجرایی معاونت آموزشی وزارت علوم در گردهمایی کارگروههای تخصصی برنامهریزی و گسترش آموزش عالی است.
انتهای پیام/4107/4118/
انتهای پیام/