موضوع مهدویت بهشدت مرتبط با زندگی امروز ما شده که توجه جدی میطلبد. در برخی افراد رویکرد فعال یا منفعل نسبت به مسئله ظهور یعنی اینکه باید قبل از ظهور اقدامی توسط ما انجام شود یا خیر، وجود دارد. البته این تفکر پیشتر در جریانات سیاسی قبل از انقلاب وجود داشت و انقلاب سیاسی پاسخ محکمی به این جریانات داد که این پاسخ در عرصه سیاسی بود اما متأسفانه در عرصه علمی این پیشرفت دیده نشد. یعنی یا پاسخ سؤالات داده نشده است و یا اینکه با اطلاعات قدیمی به سؤالات پاسخ داده شده است.
موضوع مهدویت پایان زمان است نه پایان جهان. باید بدانیم چه اتفاقی در جریان ظهور میافتد که زمان برداشته میشود و برای چه فلسفه و حکمتی؟ اگر کسی قبل از ظهور توانست عدالت را برقرار کند آیا باز هم نیاز به ظهور حضرت وجود دارد؟ و یا اینکه اگر مردم امور معیشتی خود را در حد توان بتوانند برطرف کنند آیا باز هم نیاز به ظهور وجود دارد و تصویری که از امام زمان(عج) داریم چیست و این نیازها تا کجا ادامه خواهد یافت؟
تا چه حدی عدالتطلبی انسان ظرفیت رشد دارد؟ اگر این نیازها برطرف شود آیا نیازهای مبتنی بر عدالت جدیدی برایمان پدید میآید؟
در سوره مبارکه یاسین و در آیه ما ینظرون الی صیحة واحدة ... که در مورد صیحه روز قیامت است، آیا جنگی قبل از قیامت رخ خواهد داد؟ و در آنجایی که میفرماید مردم در بازار در حال صحبت هستند که ناگهان قیامت اتفاق میافتد آیا میتوان رابطهای بین قیامت و حضرت پیدا کرد؟
و نیز در مسئله ایامالله که سه روز است، باید دانست چه رابطهای با ظهور دارد؟ آیا جریانی است که از سر کنجکاوی باید دنبالش برویم؟ در جواب باید گفت این مسئله، فلسفه عظیم تاریخ است که لایحههای مختلف دارد و ظهور نیز یکی از این موارد است.
کتابهای بسیاری در زمینه رجعت نوشته شده اما به خوبی عمق واقعه را نشان نمیدهد. اینکه رجعت چگونه به قیامت متصل میشود و آیا در جریان ظهور همه اتفاقات در طول قرنهای متمادی شامل اتفاقاتی همچو قیامها، سرکوبها و شهادتها و سایر موارد اتفاق افتاده برای اینکه فقط امام زمان(عج) 19 سال و یا به روایتی 70 سال حکومت کند و سپس به شهادت برسد و بعد هم همه چیز تمام شود و قیامت وقوع پیدا کند؟
اگر تمام این اتفاقات را در کنار هم نبینیم، دچار مشکل خواهیم شد. لذا باید به موضوع نشانههای ظهور برگردیم و به آن نگاه جدی داشته باشیم و نیز وقایع عاشورا، غدیر و سایر حوادث را با همین دیدگاه تحلیل کنیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/