دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1398 - 10:43
با موافقت نمایندگان؛

شرایط تعیین معتمدان هیئت اجرایی فرعی در انتخابات مجلس مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط انتخاب معتمدان هیئت اجرایی فرعی را در قانون انتخابات مشخص کردند.
کد خبر : 373657
NIM_0876.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز و در جریان بررسی «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» با اصلاح ماده 17 شرایط تعیین معتمدان هیئت اجرایی فرعی را مشخص کردند.


بر این اساس ماده 17 به‌عنوان ماده 32 مکرر یک به قانون انتخابات مجلس الحاق شد که به موجب آن: به‌منظور تعیین معتمدان هیئت اجرایی فرعی، فرماندار، مجموعاً 30 نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی محل که دارای صلاحیت‌های مندرج در این قانون باشند را به‌عنوان معتمد به هیئت نظارت مربوطه معرفی می‌کند. پس از تأیید هیئت نظارت با رعایت تبصره این ماده، فرماندار حداکثر ظرف مدت یک هفته جلسه‌ای با حضور هیئت نظارت شهرستان و حداقل دو سوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهد که ضمن آن هفت نفر معتمدان هیئت اجرایی با رأی مخفی و اکثریت نسبی به‌عنوان عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل به‌ترتیب آرا انتخاب می‌شوند.


در تبصره یک ماده 32 مکرر یک آمده است: هیئت نظارت مربوطه موظف است حداکثر ظرف مدت دو روز، اظهار نظرکتبی خود را نسبت به تأیید صلاحیت معتمدین معرفی شده، به مرجع پیشنهاد دهنده ارسال کند. چنانچه هیئت نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نکرده، مرجع مزبور موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد واجد شرایط دیگری را به هیئت نظارت پیشنهاد کند.


همچنین هیئت نظارت حداکثر ظرف مدت 24 ساعت نظر خود را کتباً اعلام کند. اگر برای مرتبه دوم، معتمدین پیشنهادی، مورد تأیید هیئت نظارت مربوطه قرار نگیرند، در صورتی که حداقل 20 نفر مورد تأیید باشند، اعضای اصلی و علی‌البدل را از میان خود انتخاب می‌کنند، در غیر این صورت فرماندار با کسب نظر هیئت نظارت ظرف مدت 24 ساعت، باقی‌مانده از 20 نفر معتمد را انتخاب می‌کنند.


تبصره دو ماده 32 مکرر یک هم می‌گوید: نحوه تشکیل، مهلت و تعداد اعضای هیئت اجرایی حوزه‌های انتخابیه تابعه فرعی با هیئت اجرایی حوزه انتخابیه فرعی یکسان و ترکیب آن نیز متناظر با هیئت اجرایی حوزه انتخابیه فرعی است.


انتهای پیام/4034/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته