دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1398 - 15:31
قاسم شجاع

سپاه پاسداران، تکیه‌گاهی اَمن در سایه اقتدار

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 40 سال عمر خود با تهدیدهای زیادی از جمله نظامی، فرهنگی و اقتصادی مبارزه کرده و در خط مقدم دفاع از کشور بوده است.
کد خبر : 373456
سپاه.jpg

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، معنای ذهنی که «سپاه» به ذهن هر ایرانی متبادر می‌کند تصویری است که همه ما از مجموعه سپاه داریم مجموعه‌یی عظیم از اقتدار بلامنازع در منطقه و حتی جهان، تکیه‌گاهی امن برای ملت خود و ملت‌های مظلوم، کمک‌رسان و امدادکننده‌ای همه‌جانبه خصوصأ در مواقع بحرانی، حوادث و بلایای طبیعی... و سازنده و پایِ‌کار به معنای واقعی کلمه و گاهی هم سپاه، سرهنگ پاسداری است که مثل فیلمی که از شبکه‌های مجازی منتشر شده کَمر خم می‌کند تا پیرزنی که نمی‌تواند سوار ماشین کمک‌رسان شود، پایش را روی پشت او بگذارد تا بتواند سوار خودرو امدادی شود.


وگاهی وقت‌ها هم البته این پدیده کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر، در مقابل ستمگران و گستاخی‌ها، درهم‌شکننده‌ای است که بدون تأخیر تلافی می‌کند.


به قول صاحب نشان ذوالفقار؛ «بسم‌الله قاصم الجبارین»


این لشکر 7 نفره


محسن رفیق‌دوست در خاطرات خود روایتی از تشکیل سپاه دارد آن روزها حتمأ کمتر کسی در آن به این فکر بوده که سپاه کوچک ولی با افق دید مافوق صوتش به این روزها برسد و بزرگترین قدرت‌ها را به چالش بکشاند.


وی درباره تشکیل سپاه می‌گوید: اوایل اسفند 58 آیت‌الله بهشتی که برای دیدار حضرت امام به مدرسه علوی آمده بود مرا صدا زد و گفت: حاج محسن، حضرت امام الان حکم تشکیل سپاه پاسداران را زیر نظر دولت موقت به آقای لاهوتی دادند، بهتر است شما هم در این سپاه باشی. بلافاصله به محل جلسه رفتم. دیدم عده‌ای از آقایان هم حضور دارند. در آن روز 7 نفر به عنوان شورای فرماندهی سپاه انتخاب شدند. کاغذی برداشتم و روی آن نوشتم: "بسم الله الرحمن الرحیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد".


سپاه 7 نفره روزهای سختی پیش رو داشت برخورد با بقایای رژیم شاه، انهدام گروهک فرقان، خنثی سازی کودتاها، منهدم کردن سازمان منافقین و گروهکهای تروریستی و ترورها، برقراری امنیت در داخل کشور با کمک ارتش و جنگ 8 ساله نفس‌گیر، مقابله با اغتشاشات داخلی و فتنه گران و حفاظت از شخصیت‌ها، اماکن حیاتی و هواپیماها و اضافه شود اقدامات فرهنگی و سازندگی و امدادی و خدمات‌رسانی و کمک‌کردن به مردم در شرایط سخت و مقابله با تهدیدات خارجی تنها نمونه‌هایی از خدمات سپاه در همه این سال‌ها بوده است.


جنگ تحمیلی آن‌هم در بحبوحه همه رویدادها و در سال‌های اول کافی بود تا هر مجموعه نظامی منظم کارکشته‌ای را به دردسر بیاندازد، چه رسد به سپاهی که در آن دوران نهالی بیش نبود و قرار بود درختی تنومند شود تا روزهایی مثل امروز نه فقط ما و پدران و مادران و فرزندان این مرز و بوم بلکه در آنسوی مرزها نیز، سپاه سایه آرامش و امنیت را بگُستراند تا برای مظلومان و ستمدیدگان منطقه کورسوی امیدی در دل‌ها زنده بماند.


دست برداشتن از تجهیز سیستم دفاعی به خاطر چند دلار بیشتر


جنگ 8 ساله مرا به یاد سخنان آقای ظریف می‌اندازد که در نشست موسسه امور بین‌الملل در ولینگتون نیوزیلند در مقابل سؤالی در مورد آزمایش‌های موشکی، گفت: شما که این سؤال را مطرح می‌کنید هدف از یک جنگ 8 ساله نبوده‌اید. جنگی که در آن شهرهای ما زیر باران موشک‌ها قرار داشتند و حمله شیمیایی امان‌مان را بُرید. شما در شرایطی نبودید که حتی یک موشک هم نداشته باشید تا شاید از ترس آن یک موشک، صدام حسین بمباران شهرهای شما را متوقف کند. ما در آن دوره از این کشور به آن کشور می‌رفتیم و برای یک موشک بازدارنده التماس می‌کردیم، التماس می‌کردیم، تکرار می‌کنم التماس می‌کردیم تا از مردم خود دفاع کنیم اما همه سکوت کردند.


حالا امروز شما از ما می‌خواهید در اِزای چند دلار بیشتر دست از تجهیز سیستم دفاعی خود برداریم؟


منتظر دستور شلیک


بدون شک توان موشکی مهمترین مؤلفه از محورهای راهبردهای نظامی و عاملی بازدارنده در تهاجم‌های نظامی است.


22 مهر سال 94 رسانه ملی اقدام به پخش گزارشی کرد که تاکنون بی‌سابقه بود. اجازه تصویربرداری یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در عمق 500 متری زمین که به قول فرمانده هوا فضای سپاه: "فقط منتظریم آقا لب‌تر کنند و دستور شلیک دهند".


موشک سجّیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد با برد 2000 کیلومتر که قادر است از نقاط مختلف به‌سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد و از آن به عنوان مهلک‌ترین موشک ایرانی نام می‌برند. موشک خلیج فارس، بالستیک دوربرد شهاب، فاتح 110 با قابلیت تغییر جهت در طول مسیر،‌ قدر سریع‌ترین در دنیا، قیام بالستیک بدون بال و میان برد عاشورا با برد 2500 کیلومتر که تاج صنعت موشک ایران لقب گرفته است. زمان رونمایی از موشک عاشورا، واشنگتن و تل آویو در واکنشی به این موشک اعلام کردند موشک جدید ایران از لحاظ تکنولوژی قادر است به هر هدفی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد کند و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد کند.


این‌ها تنها نمونه‌هایی از توان دفاعی ما است که باید؛ حوت، سریع‌ترین اژدر رادار گریز دنیا، فجر، صیاد، توفان، نصر، عصر 67، زوبین، خرمشهر با برد: 2000 کیلومتر و با قابلیت حمل چند کلاهک، به عنوان قدرتمندترین موشک بالستیک سپاه و دزفول... آخرین رونمایی از انواع موشک‌های سپاه است که می‌توان به گالری هنرنمایی‌های سپاه اضافه کرد.


فرمانده نیروی هوافضای سپاه که با سردار جعفری در تونل‌های ساخت موشک قدم می‌زد، گفت: آنچه تا به امروز در خصوص آن تصمیم‌گیری شده براساس نیاز ما است. بسیاری از پایگاه‌های دشمن در فاصله ۳۰۰-۴۰۰ کیلومتری و در مرحله بعدی در فاصله ۷۰۰-۸۰۰ کیلومتری ما قرار دارد. ما محدودیتی از نظر فنّی و یا قراردادی در خصوص بُرد موشک‌ها نداریم.


این‌ها به گفته سردار جعفری تنها نمونه‌هایی است از گزینه‌های زیر میز ما در مقابل گزینه‌های روی میز آنها!


مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) یکی از مراکزی است که توانایی‌های موشکی ایران را پیگیری می‌کند، می‌گوید: ایران بزرگترین و متنوع‌ترین انبار موشک‌ها در خاورمیانه را دارد؛ از موشک‌های بالستیک کوتاه و میان برد گرفته، تا موشک‌های کروز که بُرد آنها به اسرائیل و جنوب شرقی اروپا می‌رسد.


از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تریم


نیروی سپاه قدس که هر جا نیاز به حضور نظامی منظّم یا نامنظّم‌اش باشد با توان نظامی خود قادر است که تمام و یا بخش قابل توجه‌ای از معادلات نظامی و سیاسی منطقه را هدف قرار دهد.


روز 27 ژوئیه 2018، فردای روز مجادله کلامی رییس جمهور کشورمان و ترامپ، سردار سلیمانی، وی را هدف قرارداد و گفت:


که او و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "حریف" دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هستند.


و چندی بعد هم خطاب به وی گفت: ما از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تریم...


پس از پاسخ تُند سردار قاسم سلیمانی به رییس‌جمهور ایالات متحده، اکثر رسانه‌های برون مرزی حتمأ از خود پرسیدند: که اظهارات فرمانده شاخه برون مرزی سپاه این سؤال را مطرح می‌کند که نیروی قدس در یک رویارویی خشن با آمریکا و احتمالأ متحدان منطقه‌ای آمریکا، چه ظرفیتی دارد و در کجا قرار می‌گیرد؟


احتمالأ آن روز که سردار ترامپ را به مقابله فرامی‌خواند امروز را پیش‌بینی می‌کرد که ترامپ از قدرت رؤیایی سپاه چنان به هم بریزد که از شمشیر ساخته شده سپاه بَرخود زخم زند.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توسط رییس‌جمهور بچه‌مدرسه‌ای آمریکا، در گروه تروریستی قرار گرفته، تشکیلاتی است که با حفظ اقتدار تکیه‌گاهی امن برای نه تنها ما، بلکه برای همه مردم منطقه خَلق کرده است سپاهی که این روزها و به دور از هیاهوهای رسانه‌ای در شهرها و روستاهای سیل‌زده برای جمع‌آوری گل‌ولای از کوچه‌ها و خانه‌ها و سبک‌کردن آلام این مرز و بوم و تأمین مایحتاج اولیه آستین‌های همّت را بالا زده است و نمی‌خواهد که ما چشم به بیگانه بدوزیم.


بی‌جهت نیست که امام سالیانی پیش در مورد سپاه فرمودند: من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست.


البته با متر و ترازویی که ترامپ دیوانه به دست گرفته است داعش خونخوار باید چکیده اُمت اسلام باشد و سپاه خدمت‌گذار حامی تروریسم!!!


انتهای پیام/4082/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته