دولت برای جایگزینی موتورسیکلتهای برقی سرمایهگذاری کند
به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد حقانی با تاکید بر ضرورت اجرای برنامههایی که به کاهش آلودگی هوای تهران منجر میشود، گفت: یکی از این برنامهها طرح محدوده کاهش است که برای تردد خودروهای کاربراتوری و آلاینده محدودیت پیشبینی شده است و با توجه به تاثیری که اجرای این طرح در کاهش آلایندهها دارد به عنوان جایگزینی برای طرح زوج و فرد پیشنهاد شده است.
او گفت: چندی پیش شورای ترافیک تهران مصوبهای به وزارت تجارت و معدن ارائه کرد که طبق بند اول آن میبایست تمهیدات لازم و قانونی برای منع تولید، واردات و پلاکگذاری موتورسیکلتهای بنزینی صورت گیرد.
به گفته او براساس مصوبه هیئت وزیران در سال 87، برخی خودروها براساس کاربری و سن جزو ناوگان فرسوده محسوب میشوند و مالکان آنها 7 سال زمان داشتند که این خودروها را از رده خارج کنند اما متاسفانه در این زمینه اقدامی نکردند.
او گفت: از ابتدای اجرای طرح کاهش خودروهای فرسوده مانند خودروهای سواری بالای 20 سال به عنوان کلاس آلایندگی قرمز حق تردد در محدوده کاهش را ندارند. این خودروها 7 سال فرصت داشتند از چرخه حملونقل شهری خارج شوند و اکنون میزان آلایندگی آنها در تهران بسیار بالاست و سلامت مردم را در خطر قرار داده است.
او افزود: در این طرح سن فرسودگی کامیونها 20سال، اتوبوسهای بین شهری 12 سال، اتوبوسهای شهری 8 سال و مینی بوسها 12 سال اعلام شده است که فعالیت این وسایل نقلیه حتی با پلاک غیر تهران نیز از زمان اجرای طرح در سطح مناطق 22گانه تهران ممنوع خواهد شد.
این عضو شورای شهر تهران درباره ردهبندی خودروها در طرح محدوده کاهش گفت: در این طرح، خودروهای هیبریدی و برقی، در دسته رنگ آبی قرار گرفتهاند و در تمام ساعات روز و ایام سال مجاز به عبور و مرور در این محدوده هستند.
او گفت: خودروهایی که گواهینامه استاندارد یورو 2 به بالا دارند و مجهز به موتورهای انژکتوری هستند در گروه سبز قرار میگیرند، اما در روزهای اضطرار که میزان آلودگی هوا از 200 ppm تجاوز میکند، این خودروها براساس طرح زوج و فرد در محدوده طرح کاهش تردد خواهند داشت.
حقانی ادامه داد: کلاس زرد، شامل همه خودروهایی است که دارای استاندارد پایینتر از یورو 2 هستند و معاینه فنی دارند. خودروهای کاربراتوری اگر به سن فرسودگی رسیده باشند، مشمول عدم تردد در محدوده کاهش خواهند شد.
عضو شورای شهر تهران، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، خودروهای بالاتر از سن فرسودگی را در رده قرمز قرار داد و گفت: تردد خودروهای کلاس آلایندگی قرمز در تمام ایام سال ممنوع است.
حقانی با اشاره به تبدیل تاکسیهای فرسوده به تاکسیهای جدید افزود: از 17000 تاکسی فرسوده، 7000 خودرو پیکان از رده خارج شدهاند که دولت و شهرداری در فرصتی 10 ماهه به صاحبان این خودروها امکان تعویض خودرو داده است.
او با بیان اینکه باید عبور و مرور چرخهای دستی، موتورسیکلتها و وانتها در این محدوده مدیریت و ساماندهی شود، گفت: باید برای موتورسیکلتها پارکینگ فراهم شود و حملونقل عمومی توسعه بیشتری پیدا کند که این مسئله جز با آموزش، اطلاعرسانی و همراه کردن مردم امکانپذیر نیست.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، ورود موتورسیکلتها به بازارهای مسقف در طول روز ممنوع است و با استقرار نیروهای انسانی در دروازههای ورودی، موتورسیکلتها حق ورود به محدوده بازارها را نخواهند داشت.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: باید همکاری مشترکی از سوی شهرداری و دولت صورت بگیرد و با ارائه راهکاری، قیمت موتورسیکلتهای برقی کاهش پیدا کند و دولت هم به کمک بیاید و برای موتورسیکلتهای برقی سرمایهگذاری کند که امکان خرید آن برای مردم به ویژه راکبان نیز فراهم شود.
انتهای پیام/