دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1394 - 10:34

انتشار گزارش سفارشی ضدایرانی در کنگره آمریکا

کنگره آمریکا به سفارش یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گزارشی را تهیه و در آن اتهامات جدیدی را با هدف جلوگیری از تصویب برجام در مجلس نمایندگان و سنا آمریکا به ایران وارد کرده‌ است.
کد خبر : 37333

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از فارس، در حالی‌که کمتر از دو هفته تا مهلت 17 سپتامبر (26 شهریور ماه) کنگره برای رأی‌گیری در زمینه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) زمان باقی مانده است، جمهور‌ی‌خواهان همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مانع از تصویب برجام در کنگره شوند.


روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌تایمز» گزارش کرد: «مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «ایلینوی» که از تدوینگران چند لایحه تحریمی علیه ایران بوده است، به تازگی به سرویس تحقیق کنگره سفارش تهیه گزارشی علیه ایران را داده است.


در این گزارش سفارشی ادعا شده است که ایران میلیاردها دلار در سال به گروه‌های حمایت‌شده خود در لبنان، سوریه، یمن، عراق و نوار غزه حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند.


سرویس پژوهشی کنگره مدعی شد که بودجه دفاعی ایران حدود 14 تا 30 میلیارد دلار در سال است و بیشتر این پول صرف گروه‌های حمایتی ایران در منطقه می‌شود.


پایگاه اینترنتی «فری بیکن» نیز که در ابتدا به این گزارش دست یافته بود، نوشت: برخی کارشناسان منطقه‌ای مدعی هستند که بودجه دفاعی ایران شامل هزینه‌هایی نمی‌شود که در بخش فعالیت‌های اطلاعاتی و حمایت از بخش‌های غیردولتی خارجی صرف می‌شود زیرا در این صورت هزینه واقعی نظامی بسیار فراتر از 30 میلیارد دلاری می‌شود که ایران سالانه آن را فاش می‌کند.


در این گزارش همچنین آمده است: به‌طور مشابه، مطالعه‌ای دیگر مدعی است که بودجه واقعی «نیروهای سپاه قدس» بسیار بیشتر از مقداری است که در بودجه دولتی تخصیص داده می‌شود. بودجه این گروه به‌وسیله فعالیت‌های اقتصادی خودشان تکمیل می‌شود.


کنگره آمریکا مدعی شده است که ایران بین 100 تا 200 میلیون دلار در سال صرف حزب‌الله، 3.5 تا 15 میلیون دلار در سال صرف حمایت از دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، 12 میلیون تا 26 میلیون دلار صرف گروه‌های شیعه در سوریه و عراق، 10 تا 20 میلیون دلار در سال صرف حمایت از انصارالله یمن و ده‌ها میلیون دلار در سال صرف حماس در نوار غزه می‌کند.


در این گزارش آمده است: به‌عنوان نمونه، در سوریه گروه‌های حامی ایران ماهیانه برای مبارزه در حمایت از دولت سوریه بین 500 تا هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند.


این گزارش سفارشی در حالی منتشر شده است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا تعداد آرای کافی کنگره برای حفظ حق وتوی خود در دفاع از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را به دست آورده است.


جمهوری‌خواهان حدود دو ماه است که همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا افکار عمومی مردم این کشور و مردم سراسر کشورهای دیگر را به این سو جلب کنند که ایران یکی از حامیان گروه‌های تروریستی است و نباید توافق هسته‌ای کنونی با ایران تصویب شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته