دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1398 - 04:04
آنااز روزهای سبز گزارش می‌دهد؛

روزهای طلایی بورس در سال 98/ آیا بازار دوباره تاریخ‌سازی می‌کند؟

بورس تهران با شروع سال جدید روزهای درخشانی را طی نمود و به رقم تاریخی خود یعنی 195 هزار و 480 واحدی که در مهرماه سال گذشته رسیده بود یک‌قدم نزدیک‌تر شد.
کد خبر : 373278

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در بورس اوراق بهادار تهران با گذشت 11 روز از بازگشایی در سال 98 به‌جز یک روز در تمام‌ روزهای معاملاتی دیگر بازار سهام با رشد مثبت به سمت فتح قله 200 هزار واحدی حرکت می‌کند.


بورس تهران فردا دوازدهمین روز معاملاتی خود را در حالی برای فتح رقم 195 هزار و 480 واحدی طی خواهد کرد که در صورت گذر از کانال 196 هزار واحدی رکوردی جدید را در تاریخ بورس تهران ثبت خواهد کرد که رقمی بی‌سابقه در بازار سرمایهٔ کشور است.


برخی کارشناسان تطبیق نرخ ارز نیما باارزش شرکت‌ها را یکی از علت‌های اصلی رشد شاخص بورس و روند مثبت در بازار سهام می‌دانند.


این در حالی است که برخی کارشناسان نیز به همراه افزایش نرخ دلار و تأثیر آن در میزان فروش شرکت‌های صادراتی را نیز یکی دیگر از علل روند سبزپوشی بورس ذکر کرده و برخی دیگر هم افزایش قیمت‌های جهانی را دلایل شرایط خوب بورس مطرح می‌کنند.


سودآوری شرکتهای بورسی از نوسانات نرخ ارز


در این خصوص سیدفرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در مورد دلایل رشد بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر گفته بود: سودآوری شرکت‌های بورسی در سال 97 افزایش قابل‌ توجهی داشته که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت دلار و قسمتی هم ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بوده است.


علاوه بر این محمدهادی کیهان‌زاده کارشناس بازار سرمایه نیز درباره تأثیر قیمت دلار در بازار سرمایه به خبرنگار بورس آنا نیز گفته بود: علت افزایش شاخص بورس واقع‌بینی دولت در تعیین نرخ ارز صادراتی است.


وی با اشاره به تصمیم دولت در سال جدید درباره آزادسازی نرخ ارز ارائه‌شده توسط صادرکنندگان در سامانه نیما، تصریح کرده بود: دولت بعد از اینکه به این نتیجه رسید که سیاست‌های دستوری در رابطه با نرخ ارز به نتیجه نمی‌رسد، تصمیم گرفت با باز گذاشتن دست صادرکنندگان، آن‌ها را تشویق کند تا ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت واقعی در سامانه نیما عرضه کنند که همین امر نشانه‌های بسیار مثبتی را در بازار سبب شده است.


روند رو به رشد بورس در دوران تحریم


سید فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر قیمت سهام شرکت‌ها از قیمت‌های جهانی برای خبرنگار آنا تشریح کرده بود: عمده شرکت‌های صنایع پیشرو مانند پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی که وزن بیش از دو سوم در بازار را دارند، به‌طور کامل به قیمت‌های جهانی و قیمت دلار وابسته هستند و همین موضوع از عمده دلایل روند رو به رشد بازار است.


در این زمینه میثم کریمی کارشناس بازار سرمایه  نیز افزود: با توجه به شرایط خوب بازار سرمایه و بازدهی مثبت شرکت‌ها، مقاومت روانی 200 هزار واحدی پیش روی بازار سهام کوتاه‌مدت خواهد بود و بازار روند رو به رشد خود را از سر خواهد گرفت.


با توجه به شرایط موجود بازار و تصمیمات دولت در حوزه اقتصاد کلان کشور، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال بازار سرمایه نشان از روزهای مثبت و سبز در بازار سهام دارد.


انتهای پیام/4092/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته