دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1394 - 10:17

«اشرف‌غنی» بخشی از پیشنهادهای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را پذیرفت

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که رئیس‌جمهوری با هفت ماده از 11 ماده پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی موافقت کرده است.
کد خبر : 37319

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در اطلاعیه‌ای که شب گذشته (یکشنبه) منتشر کرد، آورده است: «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری در فرمانی با قدردانی از عملکرد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، پیشنهادهای مرحله نخست اصلاحات در کوتاه‌مدت را تایید کرده است.


براساس این گزارش، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی که بر طبق توافق‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان ایجاد شده است، هفته گذشته بسته پیشنهادی خود برای اصلاح نظام انتخاباتی این کشور را ارائه کرده بود.


ابطال همه کارت‌های رای‌دهی که پیش از این توزیع شده است، تغییر سیستم رای‌دهی از رای واحد غیرقابل انتقال به سیستم موازی، ایجاد کمیته‌ای به نام «شفافیت برای رسیدگی به تخلفات کلان انتخاباتی»، از جمله موارد این پیشنهادها هستند.


«صدیق‌الله توحیدی» معاون کمیسیون اصلاحات انتخاباتی افغانستان روز گذشته (یکشنبه) گفت: حکومت افغانستان با ایجاد کمیته شفافیت، به‌دلیل تعارض با قوانین کشور و همچنین تغییر نظام انتخاباتی با هدف کار بیشتر بر روی جنبه‌های حقوقی آن، موافق نیست.


به‌گفته «توحیدی»، در نظر گرفتن شرط حداقل تحصیل برای نامزدهای شورای ملی نیز به‌دلیل مغایرت با قانون اساسی افغانستان از بسته پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی حذف شده است.


همچنین در فرمان ریاست‌جمهوری افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته شده است تا در تهیه جدول زمانی برگزاری انتخابات مجلس و شورای ولسوالی‌های افغانستان، پیشنهادهای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را اجرا کند.


انتخابات پارلمانی افغانستان به‌دلایلی از جمله آماده نبودن کمیسیون برگزاری انتخابات و نبود بودجه به تاخیر افتاده است.


برگزاری انتخابات در افغانستان در دوره‌های گذشته همواره جنجالی و با اتهامات گسترده تقلب و تخطی همراه بوده است. از جمله انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری که نتیجه آن قناعت دو نامزد پیشتاز را فراهم نکرد و سبب شد حکومت اشتراکی بر اساس توافق سیاسی و میانجی‌گری آمریکا ایجاد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته