دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1398 - 04:45
رئیس‌جمهوری که عبرت شد؛

تذکرات امام خامنه‌ای به عمرالبشیر/ دچار اشتباه تحلیل نشوید

امام خامنه‌ای در پنج دیدار عمرالبشیر از تهران نکات بسیار زیادی به وی اعلام کردند که از جمله نداشتن تحلیل اشتباه درباره منطقه بود.
کد خبر : 373145
13900405_0412792 (1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امام و رهبری گروه سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بنا بر رأفت نظام اسلامی و برای نزدیک شدن مسلمانان به‌یکدیگر دیدارهای زیادی را با سران اسلامی در ایران داشته‌اند.


بر همین اساس عمرالبشیر، رئیس‌‌جمهور مخلوع سودان پنج بار رهبر معظم انقلاب اسلامی در تهران دیدار کرده است. به‌دلیل سقوط عمرالبشیر توسط کودتای ارتش‌های سودان به برخی از نکات دیدارهای رهبر معظم انقلاب با بشیر اشاره می‌کنیم.


بر اساس این گزارش نخستین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با عمرالبشیر به 21 آذر سال 1369 برمی‌گردد. این دیدار تقریباً در دومین سال رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای بعد از امام خمینی(ره) بود. بشیر در آن زمان هنوز رئیس‌ جمهور سودان نشده بود و در یک کودتای خاموش و با حمایت مردم به‌عنوان رئیس شورای نجات ملی و انقلاب سودان به تهران آمد.



یکی از نکات جالب این دیدار آن است که رهبر معظم انقلاب همان اوایل ریاست بشیر به وی تذکراتی درباره اسلام داده بود. آیت‌الله خامنه‌ای به بشیر گوش زده کرد که باید احکام اسلام بر پایه یک روند ناب و خالص در کشور انجام شود.


ارتباط ایران و سودان مهم است، تقویت شود


ایشان به عمر‌ البشیر گفته بودند که « علی‌رغم مخالفت قدرت‌های استکباری ما امیدورایم که حرکت آغاز شده در سودان به تحقق حاکمیت اسلام در آن کشور بی‌انجامد». یکی از نکات دیگر و بسیار ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی به بشیر این بود که ملت سودان از لحاظ اعتقادات اسلامی و محبت به اهل بیت پیامبر(ص) به مردم ایران بسیار نزدیک است. نکته پر محتوا در این است که رهبری به عمرالبشیر تأکید می‌کند که انتظار می‌رود که ارتباط و همکاری بیشتری بین دو کشور به‌وجود آید.


دومین دیدار عمرالبشیر با رهبر معظم انقلاب اسلامی به سال 1376 بازمی‌گردد. بشیر که برای شرکت در کنفرانس اجلاس سران کشورهای اسلامی به تهران آمده بود به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رفت. درس‌های عبرت‌آموزی که در دیدار برای آیندگان وجود دارد، این است که رهبر انقلاب به بشیر گفتند، ایستادگی و مقاومت به‌عنوان یک تجربه موفق و مشترک ایران و سودان است و اگر از آن دست بردارند، راه تباهی دارند.


صهیونیست‌ها در سودان مستقر نشوند


بر اساس این گزارش، رهبر انقلاب اسلامی به مناطق جنوبی سودان در سال 76 اشاره کردند و توطئه‌های دشمنان این کشور را به بشیر یادآور می‌شوند. آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: «اگر صهیونیست‌ها در جنوب سودان استقرار پیدا کنند این مسئله به زیان جهان اسلام تمام خواهد شد».


دیدار بعدی بشیر از تهران در سال 1385 و در دولت محمود احمدی‌نژاد است. رئیس‌جمهور مخلوع سودان این بار هم به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. رهبری در دیدار به بشیر باز تذکر می‌دهند که مشکل جنوب و غرب سودان باید با استقلال مردم برطرف شود.


آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به بشیر تأکید می‌کنند: «دولت‌های اسلامی از امکانات مادی و انسانی گسترده‌ خود استفاده‌ صحیح و در مقابل قدرت‌های استکباری ایستادگی کنند، این قدرت‌ها توانایی زورگویی و فشار به مسلمانان را نخواهند داشت».



 

باید مراقب بود که آمریکا بیداری اسلامی را مصادر نکند

چهارمین دیدار بشیر از ایران و دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای در پنج تیر سال 1390 برگزار شد. این دیدار که همزمان با بیداری اسلامی در کشورهای مصر، تونس و لیبی صورت گرفت، در نوع خود بسیار جالب بود. آیت‌الله خامنه‌ای از بیداری اسلامی برای تقویت جریان اسلامی در شمال آفریقا استقبال کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در نکته‌ای بسیار جالب به رئیس‌جمهور سابق سودان گفته بود که باید هوشیار بود که آمریکا و غرب، مانع از ادامه مسیر طبیعی این حرکت‌های مردمی(بیداری اسلامی) نشوند و آنها را مصادره نکنند.


همچنین رهبری به بشیر اتمام حجت می‌کند که ایران از حکومت اسلامی، دولت و ملت سودان که مصمم به حفظ استقلال، اسلامیت و یکپارچگی سرزمین خود هستند، حمایت می‌کند.



آخرین دیدار عمرالبشیر در تهران به سال 1391 و برگزاری کنفرانس عدم تعهدها بازمی‌گردد. رئیس‌جمهور مخلوع سودان که سفری به ایران داشت برای بار پنجم با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرد. این گفتگو که بسیار عبرت‌آمیز برای تاریخ است، نکات قابل تأملی دارد. 


نکته تاریخی: آقای بشیر دچار اشتباه تحلیلی نشوید


رهبر معظم انقلاب اسلامی یک بیان بسیار تاریخی به بشیر گفتند. ایشان لزوم هوشیاری در قبال طراحی‌های بدخواهان ملت‌های اسلامی را نیز یادآور شدند و تأکید کردند: باید مراقب بود در شناخت و تحلیل اوضاع دچار اشتباه نشویم».


یک جمله در تمام دیدارهای بشیر با رهبر انقلاب وجود دارد. اول لزوم هوشیاری در مقابل دشمن و دوم حفظ رابطه خوب ایران و سودان و برپایی اسلام واقعی در این کشور. به همین علت باید سقوط بشیر را دید. او در سال 94 بر اساس اشتباه تحلیل رابطه خود را با ایران قطع کرد و به دامن عربستان و رژیم صهیونیستی رفت و عاقبتش هم فروپاشی شد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته