دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برگزاری "کنگره ملی اقتصاد مقاومتی" با حضور نوبخت و لاریجانی

دبیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی از برگزاری کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه با حضور سخنگوی دولت و رئیس قوه مقننه خبر داد.
کد خبر : 3731

به گزارش گروه اقتصادی آنا، سید محمودرضا شمس دولتآبادی با اشاره به اینکه افزایش همگرایی و انباشت هدفمند تجارب علمی، پژوهش و تجارب مدیران نظام در مسیر استقرار اقتصاد مقاومتی هدف اصلی برگزاری این کنگره است، گفت: مراسم افتتاحیه در روز 28 بهمن‌ با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و جمع کثیری از مسئولان طراز اول کشوری و لشکری برگزار می‌­شود.


دبیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در تبیین کلیات برگزاری این کنگره اظهار کرد: سال‌هاست بحث استحکام و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران در دوران شکوفایی و دوره‌ای که تمام ابعاد و مولفه‌های ملی کشور در حال رشد و توسعه است مطرح بوده و در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در هویت ملی و بسترهای اقتصاد، فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است.


وی افزود: حوزه نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه حکم می‌کرد که مولفه‌های قدرت ملی در چارچوب سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به بالندگی و رشد فزاینده خود دست پیدا کند. در زمینه‌های مختلف، این واقعیت اتفاق افتاده است و یکی از زمینه‌هایی که مربوط به گذشته دورتر در هویت ملی ماست بحث اقصاد ایران است.


او ادامه داد:‌ما قبل از انقلاب اسلامی جزئی از نظام سرمایه‌داری جهانی محسوب می‌شدیم و دارای اقتصادی کاملا وابسته، غیرپویا و متکی به درآمدهای نفتی بوده و عدم بالندگی در تولید ملی در شئونات مختلف را شاهد بودیم.


وی ادامه داد: به این دلایل و مشکلاتی که در دوره تهدید در دوره جمهوری اسلامی با آن مواجه شدیم، این اهمیت بیشتر خود را نشان داد که اقتصاد ایران باید از یک انعطاف‌پذیری، بالندگی و رشد برخوردار باشد که در مقابل مخاطرات بتواند استحکام لازم را داشته باشد.


شمس دولت‌آبادی اظهار کرد: در پنج شش سال گذشته سیاست‌هایی به صورت کلان در کشور مورد توجه بوده که از جمله آنها کم کردن حجم دولت و خصوصی‌سازی، توجه به تولید و محور قرار دادن رشد و بهره‌وری در اقتصاد، پیش‌تازی اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش تولید داخلی است و مسائلی از جمله مدیریت مصرف و صرفه‌جویی که در چارچوب شعارهایی در چند سال گذشته مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت که نهایتا به سیاست‌هایی در چارچوب برنامه‌ای تحت عنوان سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شد.


شمس دولت آبادی تأکید کرد: متجاوز از پنجاه دانشگاه، پژوهشگاه، موسسه علمی و پژوهشی و دستگاه‌ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی وابسته به وزارتخانه ها و دستگاه‌‌های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور به صورت هماهنگ، مجموعه تلاش‌های خود را در چارچوب یک اقدام تحت عنوان "کنگره ملی اقتصاد مقاومتی" برنامه‌ریزی کردند تا در یک تلاش علمی حماسه‌ای را پایه‌ریزی کنند.


وی با اعلام این که در روزهای 28 و 29 بهمن ماه که سال‌روز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب است این کنگره را برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: از جمله انگیزه‌های اصلی برگزاری این کنگره بررسی مشکلات وآسیب‌های اقتصادی کشور است تا بتوان زمینه‌های استحکام بخشی و مقاوم سازی اقتصاد را فراهم کرد و در این صورت چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیر تحریم شرایط بالندگی و رشد اقتصادی را می توان تضمین کرد.


دبیر کنگره ملی اقتصاد مقاومتی در پایان با اشاره به اینکه بیش از 400 مقاله علمی – پژوهشی به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است، گفت: تاکنون 600 چکیده مقاله دریافت کرده‌ایم و تعدادی کتاب هم در حیطه اقتصاد مقاومتی منتشرشده که در روز برگزاری کنگره 9 جلد کتاب تخصصی درحوزه اقتصاد مقاومتی توزیع خواهد شد. کتاب مجموعه مقالات نیز بعد ازکنگره در 10 جلد چاپ وتوزیع می‌شود. همچنین لوح فشرده چند رسانه‌ای کل آثار مقالات علمی همایش در روز برگزاری کنگره به شرکت کنندگان ارائه می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته