دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1398 - 15:04
تحلیلگر سودان در گفتگو با آنا:

گرایش البشیر به صهیونیست‌ها انقلاب سودان را رقم زد

یک تحلیلگر سودانی گفت: همراهی رئیس‌جمهور سودان با صهیونیست‌ها و حضور در ائتلاف عربی باعث شد تا مردم علیه وی به خیابان‌ها بریزند و انقلاب کنند.
کد خبر : 372767
maxresdefault.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: پس از چند هفته اعتراضات و ناآرامی‌های داخلی در سودان، از شب گذشته اعتراضات رنگ و بوی انقلاب مردمی به خود گرفت و ارتش برای به دست گرفتن قدرت و سرنگونی حکومت عمر البشیر، رئیس‌‌جمهور سودان وارد عمل شد. ناآرامی‌هایی که پس از همراهی حکومت وی با صهیونیست‌ها و ورود به ائتلاف عربی شکل گرفت و مردم که مشاهده کردند البشیر توانایی مقابله با مطامع سعودی-صهیونیستی را علیه سودان ندارد، به بهانه افزایش قیمت نان و کمبود خدمات اجتماعی، سرنگونی وی را خواستار شدند.


از لحاظ تحولات داخلی، منابع سودانی خبر دادند که ۱۱ نفر در تظاهرات خشونت‌آمیز شب گذشته در خارطوم کشته شدند که ۶ نفرشان از نیروهای نظامی هستند. سخنگوی دولت سودان نیز به‌نقل از گزارش فرماندهی پلیس خارطوم تصریح کرد: «افرادی از دستگاه امنیت و اطلاعات ملی به متفرق‌ کردن هزاران نفر از معترضان در مقابل ساختمان وزارت دفاع اقدام کردند ولی برخی سربازان ارتش که وظیفه حراست از ساختمان را برعهده دارند، چندین‌بار در حمایت از تظاهرکنندگان وارد ساختمان شدند و تیراندازی کردند.


«عبدالواحد محمد احمد النور»، تحلیلگر سیاسی سودان در گفتگو با خبرنگار حوزه آفریقای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، گفت: «خیلی زود است که بخواهم درباره آنچه در خارطوم در جریان است اظهارنظر کنم، ولی اینکه گفته می‌شود بخشی از مطالبات مردم این است که باید خودشان با برگزاری انتخابات رئیس‌جمهور منتخب خود را برگزینند و از نقصان خدمات اجتماعی در سودان گلایه می‌کنند پذیرفتنی است».


وی که درحال حاضر در پاریس اقامت دارد، افزود: «مردم سودان گرچه از کمبود خدمات اجتماعی ناراضی بودند ولی همراهی مستقیم و غیرمستقیم البشیر با صهیونیست‌ها و حضور در ائتلاف عربی که خلاف آرمان‌ها و خواسته‌های سیاسی آنها بود، باعث شد تا علیه رئیس‌جمهور سودان به خیابان‌ها بریزند».


احمد النور تصریح کرد:‌ «نمی‌دانم تحولات دو روز اخیر را کودتای نظامی بخوانم یا ادامه تظاهرات مردمی و گرایش ارتش به آن با هدف ساقط کردن حکومت عمر البشیر؛ ولی گرایش غالب اکنون به سمت حکومت انتقالی با ظاهری تکنوکرات است تا پس از مدتی که در گزارش‌ها خواندم ظاهراً یک سال است، رئیس‌جمهور جدیدی انتخاب شود».


به گزارش آنا، منابع سودانی اعلام کردند که در تحولات شب گذشته تاکنون چندین نفر از مسئولان سابق و کنونی حکومت سودان بازداشت شدند؛ همچنین پس از ساعاتی اعلام شد که سودان همه زندانیان سیاسی را آزاد کرده است.


این تحلیلگر سودانی علت بازداشت‌های اخیر در سودان را مبهم دانست و گفت: «شاید ارتش می‌خواست با بازداشت‌ها دهان مخالفان را که بیشتر از طیف دولت هستند، ببندد تا بتواند زمینه به خیابان کشیدن مردم و درنهایت ساقط کردن حکومت البشیر را فراهم کند».


وی افزود: «اگر ارتش زندانیان سیاسی را آزاد کند، این یعنی توانسته به اهداف خود از بازداشت‌ها دست یابد و می‌تواند به معنای پایان کار حکومت البشیر باشد».


احمد النور در پاسخ به این سؤال که «نقش کشورهای منطقه را در تحولات اخیر سودان چگونه ارزیابی می‌کنید»؟ گفت: «مدت‌هاست علیه سودان و حکومت البشیر تبلیغات منفی از سوی رسانه‌های خارجی می‌شود. گرچه رسماً و علنی ارتباط خاصی از حضور عربستان مشاهده نشده است ولی لابی‌های سعودی در سودان فعال هستند و بعید نیست تظاهراتی که این روزها به خشونت کشیده شده و مطالبه آن برای برکناری عمر البشیر ناشی از تحرکات این لابی‌ها باشد».


وی افزود: «علاوه بر این، کشورهایی همچون مصر، چاد و اتیوپی در زمره همسایگان ما هستند که از تحولات سودان تأثیر می‌پذیرند، بنابراین مشاهده کرده‌ایم که در اظهارنظرهای خود جانب احتیاط را رعایت و همواره بر پرهیز از خشونت در داخل سودان تأکید کرده‌اند».


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته