دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 14:18

روایت سرباز گارد ساحلی ترکیه از حمل پیکر «آیلان»: مرا یاد پسرم‌ انداخت که به صورت، خوابیده‌ بود

«محمد» سرباز گارد ساحلی ترکیه که در تصاویر منتشر شده، جسد بی‌جان «آیلان کردی» را بدون توجه به پروتکل امداد ساحل، شخصا در آغوش گرفته و به گوشه‌ای می‌برد، گفته که آیلان مرا یاد پسرم انداخت که وقتی خسته است با صورت بر زمین می‌خوابد به همین‌خاطر‌ بی‌توجه به پروتکل‌های امداد و نجات کودک را با دست‌های خود حمل کردم.
کد خبر : 37235

نرگس رضایی، گروه اجتماعی _ رسانه‌های جهان بعد از نیلوفر دمیر، عکاس زن ترکیه‌ای که با ثبت تصویر آیلان کردی، کودک پناهجوی سوری در سواحل ترکیه دنیا را تکان داد، سراغ سربازی رفتند که جسد آیلان را شخصا در آغوش گرفت و از امواج دور کرد، سربازی که طبق وظیفه و بر اساس پروتکل امداد ساحل نباید به جسد دست می‌زد و وظیفه او حمل جسد با تیم حمل جسد آن هم با برانکارد بود اما او بدون توجه به پروتکل جسد کودک بی‌‌جان و بی‌پناه سوری را در آغوش گرفت و خود او را به ماشین حمل جسد منتقل کرد.


اسم این سرباز محمد است که از سال 2012 در سواحل بدروم مامور شده است. سواحل اعیان نشین ترکیه که سال‌هاست مهاجران غیرقانونی در آن طعمه امواج شده و اجساد بسیاری به آن آورده شده است.
محمد می گوید: «ساعت چهار صبح بود که یک شهروند با خط امداد پلیس 156 تماس گرفت و از جسدهای بی جانی خبر داد که به سمت ساحل روان هستند. ماموران پلیس به محل اعزام شده و به جستجوی اجساد می پردازند. اجساد افراد بزرگسال به راحتی رویت شده و جمع آوری می شوند، اما پلیس به خاطر امواج ساحل متوجه جسد کوچک (آیلان کردی) نشده و نزدیکی های صبح در روشنایی هوا وقتی امواج آرام می شوند جسد آیلان کردی رویت می شود.»


محمد می گوید: «در حالی که به پیکر کوچک کودک افتاده در ساحل نزدیک می شدم در دلم فقط گفتم "انشاء الله که زنده است" و وقتی به او نزدیک شدم و او را دیدم که با صورت بر ماسه ها افتاده، یاد پسر 6 ساله ام افتادم که وقتی خسته است با صورت بر زمین می خوابد.»


محمد ادامه می‌دهد: «تیم امداد اغلب جنازه را ثبت می کند و این تیم پزشکی است که جنازه را باید به خودروی آمبولانس حمل کند، اما من آن لحظه به این فکر نکردم که باید منتظر نیروهای پزشکی بمانم تا با برانکارد جسد آیلان را ببرند. من با این فکر که او پسر خودم است که وقت خستگی بر روی زمین می خوابد جسد او را بدون اینکه از جنازه کنار بکشم در آغوش گرفتم و به ماشین حمل جسد گذاشتم.»


گفتنی است تصویر جسد بی جان «آیلان کردی» که دنیا را تکان داد توسط یک خبرنگار زن ثبت شد که او در مورد آن لحظه تلخ می گوید «آن لحظه خون در رگ‌هایم منجمد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب