دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های افتتاح خط 6 مترو؛

حفظ ایمنی و جان مردم در اولویت‌های مدیریت شهری جایی ندارد

ناهماهنگی در مدیریت شهری موج می‌زند و اجرای پروژه‌های شهری با حفظ امنیت شهروندان هم‌راستا نیست و حفظ ایمنی و جان مردم در اولویت‌های مدیریت شهری قرار ندارد.
کد خبر : 371829
634986785372678084.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فاز نخست خط 6 متروی تهران صبح روز یکشنبه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.


فاز نخست از قطعه جنوبی خط 6 متروی تهران شامل سه ایستگاه میدان شهدا، بعثت و دولت‌آباد است و ٩ کیلومتر از مسیر کل خط ۶ را در بر می‌گیرد.


به‌نظر می‌رسد شهردار تهران تعجیل زیادی در تحقق وعده‌هایش نسبت به رفع چالش ترافیک، افزایش سرانه حمل و نقل عمومی و مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص و عموم مردم دارد.


زمان زیادی از بهره‌برداری از خط ۷ مترو تهران در 25 اسفند سال 97 نمی‌گذرد، اتفاقی که از یکی دو هفته پیش از آن صحبت‌های زیادی مبنی بر شاخص‌های کیفی و ایمنی آن از سوی مسئولان مترو مطرح شد ولی تنها چند روز پیش از این افتتاح محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا اعلام کرد: ما در بحث هواکش‌های خطوط 6 و 7 مترو دارای مشکل هستیم و میزان هواکش‌های به‌کار رفته به تعداد استاندارد نیست.


وی خاطرنشان کرد: عدم تأمین هواکش‌های مورد نیاز در صورت بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی در مترو ما را با مشکل مواجه خواهد کرد. 


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به این مورد نیز اشاره کرد که در صورت بروز چنین حوادثی، نبود هواکش می‌تواند باعث شود که دود در سطح پایین قرار گرفته و افراد به سرعت به‌دلیل خفگی جان خود را از دست بدهند. (بیشتر بخوانید)


این اعلام نظر علیخانی و عدم حضورش در مراسم افتتاحیه چنان مراسم را تحت تأثیر قرار داد که رئیس شورای اسلامی شهر تهران نتوانست از این موضوع سخن به میان نیاورد و در اشاره‌ای غیرمستقیم به اظهارات رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: هزینه دو یا سه هواکش در مقایسه با هزینه خط بسیار ناچیز است و لازم است آقای پورسیدآقایی این موضوع را در اولویت قرار داده و با راه اندازی آن سوءتفاهم‌ها را از بین ببرد. (بیشتر بخوانید)


اتفاق مشابهی در ارتباط با افتتاح خط 6 متروی تهران رخ داد و همچون مراسم افتتاحیه خط 7 مترو تهران در پایان سال 97، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای در تاریخ هفدهم فروردین ماه به شهردار تهران مجدداً عدم ایمنی کافی خطوط 6 و 7 متروی تهران را متذکر شد.


در بخشی از این نامه آمده است:


«با توجه به گزارشات واصله متأسفانه در 9 کیلومتر بخش جنوبی خط 6 به جای هفت هواکش تنها یک هواکش راه‌اندازی شده و همچنین پست برق بخش جنوبی خط 6 هم به‌علت آماده نبودن تجهیزات مربوطه در مدار قرار نخواهد گرفت و به ناچار از برق خط 4 استفاده خواهد شد لذا امکان بهره‌برداری به‌صورت کامل وجود نخواهد داشت و سر فاصله قطارها بالای 30 دقیقه خواهد بود. مضافاً در هر ایستگاه که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد می‌بایست سه هواساز مربوط به سکوی مسافرین، نیم تونل شمالی و نیم تونل جنوبی جهت دمش هوای بیرون به داخل ایستگاه راه‌اندازی شود که در سه ایستگاه که قرار است روز یکشنبه افتتاح شود متأسفانه به‌صورت کامل نصب نشده و عملاً کارایی لازم را نخواهد داشت.»


تصویر نامه رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به شهردار تهران:



واقعاً مشخص نیست که آوازه این هماهنگی مدیریت شهری تا به کجا باید برسد؛ مدیریتی هماهنگ و یکدست که حتی در راستای تأمین ایمنی و جان مردم نیز نمی‌تواند به اتفاق نظر برسد.


به‌ نظر می‌رسد بی‌تدبیری، ناهماهنگی و مصادره پروژه‌های کلان در دوره کوتاه مدیریتی به‌نام خود بر مدیریت شهری پایتخت سایه افکنده و حفظ ایمنی و جان مردم در اولویت‌های مدیریت شهری قرار ندارد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب