دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1398 - 12:46
دوراهی عدالت یا انصاف؛

کنکور سازمان سنجش در تصمیم گیری برای سیل‌زدگان

داوطلبان مناطق سیل‌زده پس از اینکه از تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد که موعدش چند روز دیگر است بازماندند، فقط می‌توانند از سهمیه اختصاصی استفاده کنند.
کد خبر : 371706
_ALI0563.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بعد از به راه افتادن اعتراض داوطلبان مناطق سیل‌زده برای تغییر زمان کنکور کارشناسی ارشد، سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل طولانی بودن فرآیند اجرایی آزمون امکان تغییر در زمان کنکور را ندارد و این آزمون‌ طبق اعلام قبلی در روزهای 5 و 6 اردیبهشت برگزار می‌شود.


در این اطلاعیه به برگزاری آزمون در مناطق سیل‌زده اشاره نشد چراکه آزمون سراسری به صورت متمرکز برگزار می‌شود و سازمان سنجش حتی نخواست آزمون در استان‌های سیل زده را از بقیه کشور جدا کند.


این در حالی است که کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ در ۷۴ شهر و ۱۷۷ حوزه امتحانی برگزار شد و اکنون بخش قابل توجهی از حوزه‌های امتحانی در مناطق سیل‌زده قرار دارد. هفت استان لرستان، گلستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت بحرانی هستند و شهرها و روستاهای زیادی با سیل دست و پنجه نرم می‌کند.


تنها کاری که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت سازمان سنجش انجام داد اختصاص سهمیه برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد بود. در صورتی‌که بسیاری از داوطلبان درگیر سیل که در وضعیت بحرانی‌تر به سر می‌برند دسترسی به کتاب، دفتر و منابع آزمون ندارند، بسیاری حتی شناسنامه‌های خود را گم کرده‌اند و حداقل مدرک شناسایی برای ورود به جلسه آزمون را ندارند. حدود 500 نفر در استان‌های سیل‌زده مصدوم شدند که با این وجود نیز تعدادی از داوطلبان برای حضور در جلسه امتحان با مشکلاتی مواجهند. بسیاری از جاده‌ها برای هدایت آب شکافته شده است و دسترسی داوطلبان به شهرها و در پی آن به حوزه‌های امتحانی دشوار خواهد بود.


صبح امروز ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به یکی از خبرگزاری‌ها درباره اختصاص سهمیه به داوطلبان کنکور مناطق سیل‌زده، اعلام کرد: این سهمیه همانطور که برای داوطلبان مناطق سیل‌زده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ در نظر گرفته شده است برای کنکور سراسری سال ۹۸ هم اعمال می‌شود. این سهمیه به صورت مازاد بر ظرفیت است و به سهمیه آزاد خللی ایجاد نمی‌کند.


وی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانونی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اختصاص سهمیه به زلزله‌زدگان به تصویب رسیده است این سهمیه به استان و استان‌های مجاور همان منطقه اختصاص داده می‌شود.


خدایی گفت: مناطق سیل‌زده طبق قانون مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس اعلام وزارت کشور تعیین می‌شوند. همچنین به رشته‌هایی سهمیه می‌دهیم که به پیشنهاد استانداری اعلام می‌شود. وزارتخانه‌های علوم و بهداشت براساس آیین‌نامه اجرایی که در این زمینه وجود دارد، عمل می‌کنند.


حسین توکلی مشاور سازمان سنجش آموزش کشور نیز با تأیید سخنان خدایی به خبرنگار آنا گفت: اختصاص این سهیمه‌ها در حال طی‌کردن مسیر قانونی خود است که بعد از نهایی شدن اعمال می‌شود.


در آزمون کارشناسی ارشد 614 هزار و 653 نفر شرکت‌کننده دارد که با در نظر گرفتن درگیری 22 درصد از جمعیت کشور با سیل، حجم قابل‌توجهی از داوطلبان هم درگیر مسئله سیل هستند، حال باید دید که اختصاص سهمیه اختصاصی برای این داوطلبان که با اعلام وزارت کشور هم خواهد بود(مشخص نیست وزارت کشور با چه حساب و کتابی می‌خواهد رشته‌های مورد علاقه داوطلبان را حدس بزند) چگونه در نظر گرفته می‌شود؟


انتهای پیام/4007/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سارا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
۰
این به تعویق افتادن‌ها آن‌ هم به مدت ۱ماه کمکی به هموطنان سیب زده نخواهد کرد و تنها شرایط را برای سایر متقاضیان آشفته میکند. یقینا بعد از ۱ماه این هموطنان در وضعیت پایدارتری نخواهند بود. خواهشمندیم تاریخ کنکور به تعویق نیوفتد
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
۰
سلام لطفاً سهمیه داده نشه بخدا اینطوری حق بقیه پایمال میشه
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
۰
تو رو خدااا عقبش بندازید حتی برای یک ماه ما حتی کتابم نداریم
هلدینگ شایسته