دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1398 - 10:55
عبدالباری عطوان مطرح کرد:

رمزگشایی از خواسته رهبر انقلاب برای اخراج آمریکایی‌ها از عراق

تحلیلگر برجسته عرب‌زبان در گزارشی به چرایی درخواست رهبر انقلاب اسلامی از نخست‌وزیر عراق برای تسریع در روند اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور پرداخت.
کد خبر : 371678
130027450_174814336bffde.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «عبدالباری عطوان» در یادداشتی در روزنامه رأی‌الیوم نوشت: «به نظر می‌آید درخواست آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور، دلالتی بر این موضوع باشد که ما در آینده شاهد انتقال به مرحله اقدامات نظامی در عرصه میدانی باشیم و این درحالی رخ می‌دهد که آمریکا بخواهد بر حضور خود در خاک عراق اصرار کند که البته بعید نیست».


در حال حاضر حدود 5 هزار و 500 نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند که بیشتر آنها مستشار و از نیروهای مارینز (نیروی دریایی) هستند و البته بخش دیگری از نیروهای آمریکایی را کهنه‌سربازانی تشکیل می‌دهند که در حال خدمت‌رسانی به دیگر آمریکایی‌ها هستند. البته تعداد این نیروها تاکنون مشخص نشده است.


تحلیلگر برجسته عرب‌زبان افزود: «مجلس عراق حدود 6 ماه پیش با اجماع تصمیم گرفت دولت عراق را مکلف کند تا از آمریکا بخواهد همه نیروهایش را از خاک عراق خارج و توافق‌نامه‌ای را که به‌نوعی به حضور آنها در عراق مشروعیت می‌بخشید، لغو کند ولی در واقع، تاکنون تدبیر عملی خاصی در این زمینه اتخاذ نشده و این موضوع دست‌کم تا امروز به بن‌بست کشیده شده است».


وی تصریح کرد: «هم‌زمان با نزدیک شدن به آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سوم می (13 اردیبهشت سال جاری) بار دیگر موضوع حضور نیروهای آمریکایی در عراق داغ شده است و درخواست رهبر ایران که با زبانی تهدیدآمیز مطرح و بر لزوم خروج آنها از خاک عراق تأکید کرد، در واقع چراغ سبزی به شبه‌نظامیان حامی ایران است تا عملیات‌های تهاجمی را در دستور کار خود قرار دهند. طبعاً این عملیات‌ها زمانی انجام خواهند شد که تنش در روابط میان ایران و آمریکا به اوج خود برسد و آمریکا بخواهد مانع از صادرات نفت ایران به سایر نقاط شود».


عراق یکی از اعضای مهم محور مقاومت به پرچم‌داری جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت سوریه و حزب‌الله است، چه اینکه شاهد بودیم رئیس ستاد مشترک ارتش عراق با همتایان ایرانی و سوری خود نشستی در دمشق برگزار کرد تا هماهنگی میان ارتش‌های سه کشور در صورت وقوع هرگونه تنش میان ایران و آمریکا یا اقدام احتمالی آمریکا در خاک سوریه افزایش یابد.


عطوان نوشت: «حجم توافقات و یادداشت‌تفاهم‌های میان ایران و عراق که به امضای عادل عبدالمهدی و حسن روحانی رئیس جمهور ایران رسید و شامل ایجاد سه شهرک صنعتی در مرزهای میان دو کشور است و نیز افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور از 12 میلیارد دلار کنونی به 20 میلیارد دلار در ماه‌های آینده و رایگان شدن ویزای تردد میان دو کشور، دلالت بر این دارد که سطح روابط و همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و عراق و پیوندشان برای مرحله آتی که می‌تواند مقابله با آمریکا باشد، افزایش یافته است».


وی تأکید کرد: «درواقع سفر عبدالمهدی به تهران چند روز پس از سفر هیئت اقتصادی سیاسی سعودی به عراق انجام شد که به دستور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان مکلف بودند چندین میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف عراق سرمایه‌گذاری کنند که ایجاد شهرک ورزشی در عراق یکی از این پروژه‌هاست».


این تحلیلگر برجسته عرب‌زبان تصریح کرد: «نمی‌دانم که آیا سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در پاسخ به سفر ماه گذشته حسن روحانی به بغداد و دیدارش با آیت‌الله علی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق و دیگر مسئولان این کشور انجام شد یا خیر؛ اما مطمئنم اطمینان بخشیدن به مسئولان ایرانی برای رفع هرگونه ابعاد احتمالی سفر هیئت سعودی به بغداد و توسعه نفوذ ایران در عراق، آن‌ هم در سایه رقابت شدید میان ریاض و تهران برای جذب قلوب دولت و ملت عراق و حرکت در راستای هویت بخشیدن به عربیت عراقی‌ها اقدامی است که عادل عبدالمهدی انجام داد».


وی افزود: «نخست‌وزیر عراق در سفر به تهران چندین توافق‌نامه در زمینه توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های نفت و گاز، ایجاد سه شهرک صنعتی بزرگ و توسعه خطوط ریلی انجام داد و این اقدام به معنی آن است که عراق هیچ پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد و در صورت هرگونه تقابل نظامی، طرف واشنگتن را نخواهد گرفت».


عطوان تأکید کرد: «اظهارات رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر عراق تنها پیام برای آمریکا نیست و نشان می‌دهد ابزارهای فشار ایران می‌تواند در عراق یا در نقاط دیگر منطقه فعال شود و همچنین تهدیدی برای نیروهای آمریکایی است که ممکن است در صورت خارج نشدن از عراق ظرف روزهای آینده، مورد هدف قرار گیرند».


وی افزود: «عراق کشوری است که آمریکا در آنجا بیش از 6 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند آنها را زیر پرچم خود نگه‌دارد ولی اظهارات رهبر انقلاب نشان می‌دهد که همه رشته‌های آمریکا در عراق پنبه شده و نتیجه عکس داده است. درگیری میان آمریکا و ایران بر سر خاک عراق افزایش یافته و عربستان وارد خط قرمزی شده است که قابل چشم‌پوشی نیست و بعید نیست که سفر سعودی‌ها به عراق به دستور و خواست آمریکایی‌ها انجام شده باشد».


انتهای پیام/4106/4033/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته