لایروبی فوری ۵۰هزار مترمکعب از مصب گرگانرود توسط سازمان بنادر
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی که ظهر امروز (یکشنبه) در اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان برگزار شد، با اشاره به اینکه طبیعتاً آثار و تبعات ناشی از سیل کماکان وجود دارد و باید در راستای بهبود وضعیت مناطق سیلزده آققلا و گمیشتپه برنامهریزی منسجمی را مدنظر قرار داد، اظهار کرد: به تمامی افرادی که در سیل اخیر تلاش کردند؛ خدا قوت میگوییم و برای آنان آرزوی سلامتی و تندرستی داریم، وزارت راه و شهرسازی نیز با تعیین چارچوبی مشخص پیگیری مشکلات مهم مناطق سیلزده را مدنظر قرار داده است و در این رابطه گزارش آخرین وضعیت این دو منطقه سیلزده از سوی بنده به وزیر راه و شهرسازی ارائه میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید برنامهریزی درست و منسجمی به منظور پیگیری مسائل و مشکلات مهم مردم منطقه در دستور کار قرار گیرد و نقاط بحرانی به عنوان اولویت فعالیتها تعریف شود.
مهمترین اولویت؛ تخلیه آب از اماکن شهری آققلا و گمیشتپه
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تداوم آبگرفتگی منجر به ایجاد هزینههای بیشتر در راستای بهسازی و بازسازی مناطق سیلزده خواهد شد، گفت: مهمترین اولویت و حساسیت در ارتباط با تخلیه آب از اماکن شهری آققلا و گمیشتپه است و در همین راستا در شهر آققلا کانالی بهسرعت در حال احداث است تا بتوان ورود آب را ساماندهی و شرایطی فراهم کرد که تخلیه آب مؤثر واقع شود.
راستاد با تأکید بر اینکه اگر تخلیه آب در نقاط آبگرفته صورت گیرد اما همزمان با آن، ورود آب به شهر مدیریت نشود نتیجهای حاصل نخواهد شد، بیان کرد: اولویت اصلی و جدی که در حال حاضر مطرح بوده و نباید نسبت به آن کمتوجهی کرد، مسئله آبگرفتگی نقاطی است که همچنان در آققلا و گمیشتپه با آن روبرو هستیم.
وی افزود: برای رفع مشکلات در این زمینه باید بر مبنای مطالعات دقیق عمل کنیم و بدانیم که شاید یکسری تجهیزات و اقدامات در کوتاهمدت نتوانند برخی از مسائل به وجود آمده را حل کنند.
آخرین وضعیت زیرساختهای حمل و نقل در مناطق سیلزده آققلا و گمیشتپه
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت زیرساختهای حمل و نقل در مناطق سیلزده آققلا و گمیشتپه و خسارات وارد شده در این حوزه نیز، تصریح کرد: حل مشکل آبگرفتگی اماکن مسکونی، آسیب وارد شده به مسیرهای جادهای و راه آهن در مناطق سیلزده به عنوان مهمترین اولویتهای وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است و باید برنامهریزی مشخص و برآورد دقیقی صورت گیرد تا بتوان پشتیبانی لازم را از سوی این وزارتخانه مدنظر قرار داد.
راستاد با بیان اینکه شاید خسارت سنگین و بالایی در بخش جادهای رخ نداده باشد اما سیل اخیر ترددهای جادهای را با مشکل مواجه کرده است و بریدگیهایی در جادهها به وجود آمده است که طبق برآوردها تعداد آنها به ۱۰۰ مورد میرسد، گفت: در بخش راه آهن نیز باید پروژه یکپارچهای تعریف شود و با تدوین طرحی مطالعه شده و تعیین برآوردهای لازم بدانیم که در هر یک از بخشهایی که در حوزه حمل و نقل به آن آسیب وارد شده است چگونه عمل کنیم.
وی ادامه داد: اگر در بخش فرودگاه نیز بر حسب نیاز آن لازم است، باید اقدامات لازم انجام شود تا مجدداً شاهد تکرار چنین وقایعی نباشیم، در خصوص زیرساختهای حمل و نقل نیز باید مطابق با شرایط موجود برنامهریزی کرد تا دوباره غافلگیر نشویم، چرا که امکان رخداد وقایع بزرگتری وجود دارد و باید در این زمینه آمادگی کامل داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه رادار هواشناسی مورد بسیار مهمی است که باید مکانیزم تأمین آن مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به تجربه موفق سازمان بنادر و دریانوردی در بخش لایروبی بنادر نیز بر اساس اطلاعاتی که در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است در راستای انجام مأموریت محوله گام برداشتهایم و با وجود تجهیزات مستقرشده توانستهایم با استاندارد مناسبی فعالیت خود را پیش ببریم، امیدوار هستیم با تجهیزات جدید بتوانیم ۵۰ هزار متر مکعب برآوردی را که در خصوص لایروبی کامل مصب گرگانرود اعلام شده است در حداقل زمان ممکن انجام دهیم.
انتهای پیام/۴۰۸۳/پ