دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1398 - 10:30
چراغپور در گفتگو با آنا:

کار ذوب‌آهن آسان‌تر از 2 تیم دیگر است/ رها کردن استقلال توسط شفر

کارشناس فوتبال گفت: ذوب‌آهن در لیگ برتر فوتبال در بین مدعیان نیست و همین مسئله سبب می‌شود که کار آسان‌تری از تیم‌هایی داشته باشد که در لیگ برتر هم مدعی هستند.
کد خبر : 371492
_MID0111.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، جلال چراغپور در گفتگو با آنا درباره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا  و شرایط تیم‌های ایرانی حاضر در این مسابقات اظهار کرد: در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا علاوه بر نبرد بازیکنان تیم‌ها، کیفیت مربیان نیز مورد محک قرار می‌گیرد و با توجه به شرایط متفاوتی که در لیگ داخلی کشور و مسابقات قهرمانی آسیا وجود دارد، نباید انتظار داشت که تیم‌هایی که در لیگ برتر موفق بودند، در این رقابت‌ها نیز حتماً نتیجه بگیرند.


کارشناس فوتبال درباره مصدومیت چند تن از بازیکنان کلیدی تیم‌های استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: وقتی یک مربی می‌خواهد تیم خود را ببندد باید یک‌سری اهداف برای این تیم تعریف کند. مثلاً تیم‌ها چند مسابقه در طول فصل دارند و علاوه بر رقابت‌های لیگ و جام حذفی در چند مسابقه تدارکاتی و دوستانه به میدان می‌روند. به این ترتیب یک بازیکن حدود 40 بازی در طول یک فصل انجام می‌دهد و اگر تیمی در مسابقات آسیایی نیز حضور داشته باشد، چهار پنج بازی سنگین به تعداد بازی‌های بازیکنان اضافه می‌شود.


وی افزود: این مسئله نیاز به ظرفیت بالاتری برای بازی دارد و مشاهده می‌کنیم که معمولاً در این شرایط نفرات تأثیرگذار تیم‌ها بیشتر دچار مصدومیت‌هایی چون آسیب‌دیدگی مینیسک و مچ پا می‌شوند. صدمه دیدن بازیکنانی چون حسین ماهینی و محمد انصاری در بازی‌های پرسپولیس نمونه‌ای از این فشار بود که سبب آسیب‌دیدگی نفرات کلیدی شد.


کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: بدن‌سازی بازیکنان ما طوری است که فوتبالیست‌ها به‌صورت کامل آماده نمی‌شوند زیرا سال‌ها در دسته‌های پایین بازی کرده‌اند و به‌همین‌خاطر شرایط آنها متفاوت از بازیکنان سطح بالای اروپایی است که سالانه نزدیک به 60 بازی انجام می‌دهند زیرا ظرفیت آمادگی بدنی ما نسبت به آنها پایین‌تر است. به‌همین‌خاطر وقتی یکی از تیم‌های ما در دو جبهه داخلی و خارجی رقابت می‌کند، یا برای بازی‌های داخلی کم می‌آورد یا این خستگی در مسابقات بین‌المللی احساس می‌شود.


چراغپور درباره اینکه چرا ذوب‌آهن تاکنون نتایج بهتری نسبت به استقلال و پرسپولیس کسب کرده است، گفت: اگر ذوب‌آهن هم مثل این دو تیم در رقابت‌های لیگ برای صدر جدول می‌جنگید دچار مشکلات این تیم‌ها می‌شد اما ذوب‌آهن تنها در لیگ قهرمانان آسیا نبرد می‌کند و در رقابت‌های لیگ در بین مدعیان نیست. همین مسئله سبب می‌شود که با فشار کمتری در رقابت‌های لیگ برتر بازی کند و نتیجه این امر کم شدن خستگی‌ها و مصدومیت‌های بازیکنان این تیم می‌شود.


کارشناس فوتبال درباره شرایط رقبای تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا بیان کرد: هر چند تمام رقبای ما بازیکنان بین‌المللی و نفرات شناخته شده‌ای دارند اما وقتی سن یک بازیکن بالا برود دیگر کیفیت دوران اوج خود را ندارد؛ حتی اگر این بازیکن ژاوی باشد. ژاوی در 37 سالگی تنها پیراهن ژاوی را به تن دارد و شرایط او متفاوت از دوران اوج خواهد بود. با این‌حال تیم‌های ایرانی برای رقابت با چنین رقبایی نیاز دارند که هم ترکیب اصلی خود و هم نیمکت خود را تقویت کنند. مثلاً می‌توان به فینال دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد، جایی که پرسپولیس حتی تا فینال هم صعود کرد اما در برابر رقیب ژاپنی به خواسته خود نرسید. ممکن است یک بازیکن باکیفیت در چنین شرایط دشواری به کمک تیم آمده و کار را برای تیم خود درآورد اما در غیاب این نفرات باشگاه‌های ما در روزهای دشوار به مشکل می‌خورند.


چراغپور در مورد شرایط تیم‌های مدعی لیگ برتر پس از برگزاری مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا و تداخل این دو تورنمنت با هم اذعان کرد: واقعیت این است که تمام مسائل مربوط به آنالیز و شرایط تاکتیکی تیم‌ها تا 60 درصد قابل پیش‌بینی است، اما 30 تا 40 درصد فوتبال را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و این بستگی به شرایط بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه یک تیم روز خوب خود را سپری کند یا یک بازیکن قبل از مسابقه چه شرایطی داشته باشد و آیا وی بتواند تمام کیفیت خود را بروز دهد یا خیر. بارها و بارها دیده شده که بسیاری از موقعیت‌های سخت توسط بازیکنان ما گل شده اما در مقابل همان بازیکنان موقعیت‌های بسیار آسان‌تر را از دست داده‌اند.


کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: با این‌حال نمی‌توان منکر یک واقعیت شد که مجموعه سواد و تجربه نیمکت تیم‌های ما همیشه برای مسابقات بین‌المللی پایین بوده است و اگر کارشناسانه نگاه کنیم متوجه برتری فنی و مدیریت و تسلط مربیان تیم‌هایی می‌شویم که بارها با باشگاه‌های ما بازی کرده‌اند. شاید چنین ضعف‌هایی در مسابقه‌های داخلی به چشم نیاید زیرا وقتی در لیگ برتر فوتبال بازی می‌کنند، با تاکتیک درون استراتژی‌های فوتبال مواجه نمی‌شوند. در هر فصل تعداد زیادی بازیکن از تیم‌ها جدا شده و به تیم‌های دیگر لیگ برتر می‌روند و همین سبب می‌شود که اکثر بازیکنان بارها و بارها با یکدیگر رو در رو شده باشند و شناخت کافی از بازی یکدیگر به‌دست آورده باشند، این امر سبب می‌شود که چندان پیچیدگی در سبک بازی‌ها به‌وجود نیاید اما در لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌ها و نفرات جدیدی در برابر بازیکنان ما قرار می‌گیرند و این مسئله کار را برای تیم‌های ما دشوار می‌سازد.


چراغپور در خاتمه در رابطه با عملکرد وینفرد شفر در استقلال و افت هفته‌های اخیر این تیم اذعان کرد: زمانی که شفر تازه به فوتبال ما آمده بود انتظار داشتیم که با نظم آلمانی خود تغییرات زیادی در فوتبال ما بدهد. اتفاقاً خودش در همان زمان گفت که سبک بازی «بزن و برو» را دوست ندارد و نمی‌خواهد تیم‌هایش با این سبک بازی کنند اما حالا می‌بینیم که در استقلال داریوش شجاعیان از هر دو توپی که به‌دست می‌آورد یکی را به‌صورت پاس بلند و بازی مستقیم ارسال می‌کند. در حقیقت در لیگ فوتبال ایران مربیان بازیکنان را آزاد می‌گذارند تا هر طور که بخواهند بازی کنند. در چنین شرایطی وقتی باشگاه‌های ما مقابل باشگاه‌های منظم و با برنامه قرار بگیرند، قطعاً به مشکل می‌خورند زیرا خیلی از این تیم‌ها برای تک‌تک لحظه‌های بازی و تک‌تک اتفاقات برنامه ریخته‌اند و همین امر سبب می‌شود که باشگاه‌های ما با مشکل روبه‌رو شوند و برای مثال نتایج تیم‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان امسال نشان‌دهنده این واقعیت است.


انتهای پیام/4051/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته