دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1398 - 14:14
ذوالفقاری در دیدار خزعلی:

پیش‌نویس تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و عراق نهایی می‌شود

معاون وزیر کشور از موافقت با ارائه پیش‌نویس تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و عراق خبر داد.
کد خبر : 371469
_A1A6191.JPG

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا از وزارت کشور، حسین ذوالفقاری در دیدار امروز با عقیل خزعلی، قائم مقام وزیر کشور عراق، گفت: افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های امنیتی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، امنیت مرزها و راهپیمایی اربعین حائز اهمیت است.


وی در این دیدار اظهار کرد: رؤسای جمهور دو کشور بر عملیاتی شدن تصمیماتی که در سفر اخیر هیئت ایرانی به عراق اتخاذ شد، تأکید دارند.


معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: در دیدار امروز نخست وزیر کشور عراق با روحانی بازهم بر تعیین زمان‌بندی دقیق برای اجرای تصمیمات تأکید شد و امیدواریم در این سفر زمان‌بندی کارهای اجرایی مشخص شود.


ذوالفقاری با اشاره به هماهنگی مناسب دو کشور گفت: در مدیریت گذرگاه‌های مرزی همکاری خوبی داشتیم و بسیاری از موارد جزئی و قابل حل در مرزها است.
وی در ادامه پیشنهاداتی در خصوص مرزهای و گذرگاه‌های رسمی و غیررسمی دو کشور ارائه کرد که با موافقت طرفین مقرر شد کارگروهی تخصصی متشکل از تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه مرزی میان دو کشور تشکیل و پس از بررسی تمام موارد و بررسی زیرساخت‌های موجود، پیشنهادات و نظرات جمع‌بندی شده و ارائه راه حل های مناسب نهایی و ضمن تعیین زمانبندی دقیق در مدت معین اجرا شود.


قائم مقام وزیر کشور عراق نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران عمق استراتژیک ماست، گفت: همانطور که در دیدار رئیس‌جمهور ایران و نخست عراق مطرح شد، باید روابط دو کشور در حوزه های مختلف گسترش یابد.


خزعلی همچنین با اشاره به اینکه عراق با ۳۰ کشور تفاهم‌نامه امنیتی امضا کرده است، بر اهمیت مسائل امنیتی میان ایران و عراق و تنظیم تفاهم نامه‌ای در این زمینه میان دو کشور تأکید کرد.


گفتنی است؛ در این دیدار بر تجهیز و سازماندهی گذرگاهها و مرزهای رسمی و بهبود زیرساخت های دو طرف تاکید شد تا از این طریق جرایم و تخلفات در مرزها کاهش یابد. همچنین کاهش مدت زمان انتظار و توقف کامیونها در مرز عراق، تطبیق ساعات کار پایانه های دو طرف مرز، بهبود وضعیت بازارچه های مرزی از دیگر درخواست های طرف ایرانی بود که مقرر شد در کارگروه مشترک دو کشور بررسی و مورد توافق دو کشور قرار گیرد.


در این دیدار دو طرف با تنظیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و عراق موافقت کردند و مقرر شد با تشکیل کارگروهی موارد و نقطه نظرات دو کشور جمع‌بندی و نهایی شود که این تفاهم‌نامه گستره وسیعی از مسائل امنیتی مشترک مانند قاچاق انسان، مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته و همچنین انتقال تجارب پلیس و آموزش در این عرصه را در برگیرد و زمینه همکاری هرچه بیشتر دو کشور را فراهم کند.


همچنین در این دیدار موضوع بازنویسی و تمدید تفاهم‌نامه اربعین که سال گذشته میان دو کشور تنظیم شده بود مورد تأکید قرار گرفت.


انتهای پیام/4082/4123/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته