دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1398 - 11:35
برای تأمین نظر شورای نگهبان؛

مجلس لایحه حفاظت از خاک را اصلاح کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه حفاظت از خاک را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
کد خبر : 371419
NIM_0876.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، لایحه حفاظت از خاک را اصلاح کردند.


براساس این اصلاحیه ماده یک این لایحه اینگونه اصلاح شد: مواقعی است که آلودگی خاک، موجب آلودگی منابع آب (سطحی و زیرزمینی) شود، به گونه‌ای که سلامت انسان و محیط را دچار مخاطره جدی کند.


همچنین نمایندگان ماده سه لایحه حفاظت از خاک را با اضافه کردن عبارت «قوانین و مقررات مربوطه» و بعد از عبارت «هرگونه بهره‌برداری از خاک باید با رعایت» اصلاح کردند.


در سطر اول ماده اصلاح شده سه آمده است: هرگونه ‌بهره‌برداری از خاک باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و معیارها و شاخص‌های فنی بهره‌برداری پایدار از خاک انجام پذیرد.


همچنین نمایندگان با اضافه شدن عبارت «با رعایت مصالح امنیتی و نظامی مطابق قوانین مربوطه پس از عبارت وزارت موظف است» موافقت کرده و آن را اصلاح کردند.


در اصلاحیه ماده 6 هم آمده است: وزارت موظف است با رعایت مصالح امنیتی و نظامی مطابق قوانین مربوطه با همکاری سازمان نقشه‌برداری کشور ظرف مدت پنج سال برای خاک‌های زراعی و باغی نقشه‌های خاک، پهنه‌بندی خاک کشور از نظر سطح ماده آلی و طبقه‌بندی اراضی را در مقیاس حداقل یک بیست و پنج هزارم تهیه کند.


تبصره 15 هم به این شرح اصلاح شد: سازمان مکلف است نسبت به شناسایی واحدهای آلاینده خاک اقدام نموده و به آلوده‌کننده به حکم مرجع قضایی اخطار دهد که ظرف مهلت معینی متناسب با نوع ماده آلاینده نسبت به حذف و رفع منشأ آلودگی، بازسازی خاک و جبران خسارت وارده اقدام کند.


در صورتی که اشخاص ذینفع نسبت به اخطار یا دستور سازمان معترض باشند، می‌توانند برای یک بار از سازمان درخواست تمدید مهلت مذکور را دهند.


مستنکف علاوه بر توقف فعالیت، رفع آلودگی و جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده و در صورت تکرار علاوه بر موارد یاد شده به حداکثر جزای نقدی با حکم مراجع قضایی محکوم می‌شود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته