دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1398 - 08:15
عابدینی در گفتگو با آنا:

ضبط صدای افراد هنگام مکالمه تلفنی 2 سال حبس دارد

یک وکیل دادگستری با اشاره به فراگیر شدن استفاده از نرم‌افزارهای ضبط صدای افراد هنگام مکالمه تلفنی اظهار کرد: خاطیان به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.
کد خبر : 371171
963.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، موضوع ضبط صدای افراد هنگام مکالمه تلفنی و حضوری مسئله‌ای است که معمولاً خود افراد از ضبط شدن صدایشان و جمع کردن مدارک علیه خودشان مطلع نیستند و این امر با حضور نرم‌افزارهای متعددی در ایران نیز رواج پیدا کرده است و بسیاری از افراد هنگام مکالمات تلفنی صدای طرف مقابل را بدون اجازه فرد موردنظر ضبط می‌کنند که البته قانون مجازات اسلامی درباره ضبط یا شنود غیرقانونی مطالبی را ذکر کرده است که افراد درصورت متوجه شدن می‌توانند از طرف مقابل خود شکایت کنند.


در همین خصوص، علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا درباره اینکه آیا ضبط کردن صدای افراد هنگام مکالمه تلفنی جرم تلقی می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع در حیطه جرائم رایانه‌ای قرار می‌گیرد و برای افرادی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به شنود می‌کنند، مجازات‌هایی را درنظر گرفته است؛ البته در برخی مواقع با اجازه دستگاه قضائی، مکالمات برخی از افراد شنود می‌شود که طبیعی است در این صورت جرمی اتفاق نیفتاده است.


این وکیل دادگستری ادامه داد: بحث ما درباره مردم عادی است که بدون اجازه طرف مقابل اقدام به ضبط مکالمات می‌کنند که قانون‌گذار در این باره نظر خود را بیان کرده و افراد خاطی را برای اولین بار به 6 ماه تا دو سال حبس و جزای نقدی تا چهل میلیون ریال محکوم می‌کند؛ حال اگر این اقدامات به‌صورت سازمان‌یافته صورت گرفته باشد افراد خاطی به 16 ماه تا دو سال حبس و جزای نقدی و در برخی موارد و بر اساس نظر قاضی به هر دو مجازات محکوم خواهند شد.


وی تصریح کرد: اگر افراد برای چندمین بار دست به این اقدام بزنند علاوه بر مجازات حبس و جزای نقدی از خدمات الکترونیکی نیز محروم خواهند شد لذا اکثر مردم درباره این قانون اطلاع کافی ندارند و از طرفی سودجویان نیز از این امکان علیه افراد استفاده می‌کنند؛ مردم باید آگاه باشند که شنود غیرقانونی از آنها می‌تواند مجازات‌هایی را برای فرد خاطی داشته باشد.


بر اساس این گزارش، با به‌روز شدن امکانات الکترونیکی و ظهور نرم‌‌افزارهای موبایلی در این خصوص، برخی از مردم از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند که در صورت شنود غیرقانونی از افراد، مجازات‌های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود.


انتهای پیام/4110/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
بهنام نزادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
۱
سلام و درود
استراق در لغت به معنی دزدیدن، پنهانی کاری را انجام دادن و استراق سمع به معنی پنهانی به سخن کسی گوش کردن است.
به استراق سمع در اصطلاح عامیانه شنود، گفته می‌شود.
عبارت استراق سمع به معنی نهانی به سخن کسی گوش کردن است و در اصطلاح حقوق جزا، شنود غیر قانونی و مخفیانه مکالمات اشخاص یا کنترل آن، از طریق ضبط غیر مجاز مکالمات تلفنی یا طریق دیگر است، فلذا مسلماً نمی تواند ناظر به مکالمه شخص ضبط کننده با سایرین باشد چرا که او خود مخاطب سخنانی است که ضبط می گردد و در صورت ضبط صدا نمی توان عمل وی را جرم دانست چرا که این عمل، با هیچ یک از مواد قانون جرایم رایانه ای، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نمایند و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و... منطبق نیست.
به موجب ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی «بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» که مقرر نموده: هر یک از مستخدمین و مامورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه صاحبان آن‌ها مطالب آن‌ها را افشا نماید به حبس از یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.
با عنایت به ماده 582 قانون مجازات اسلامی در میابیم که جرم استراق سمع تنها ناظر به مستخدمین دولت است و نه اشخاص عادی و همچنین ماده 8 قانون مبارزه با پولشویی و نظریه مشورتی شماره 3472/7 مورخ 16/8/1377 موید این نظر می باشد.
در ماده 2 قانون جرائم رایانه‌ای مصوب بهمن ۱۳۸۹ به جرائم علیه محرمانگی داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی پرداخته شده است که مقرر می دارد: «هر کس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
آنچه مشخص است با توجه به نص صریح قانون شنود به صورت غیر مجاز می تواند دارای وصف مجرمانه باشد، مطابق قاعده فقهی (انما یحرم الکلام یحلل الکلام) که قید مزبور نمی تواند بی اثر و فاقد هرگونه خاصیتی باشد، همچنین با عنایت به تفسیر مضیق و تفسیر به نفع متهم که می تواند اصل منع دلیل تراشی به وسیله قیاس را نیز در برگیرد، ضبط مکالمه به هیچ عنوان نمی تواند شنود غیر مجاز و غیرقانونی و دارای وصف مجرمانه تلقی گردد.
با پوزش از اطاله کلام
ارادتمند بهنام نزادی وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز به شماره پروانه 24894
کورش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
۲
سلام اگر جرم هست چرا این نرم افزار ها رو از سایت بازار اندروید بر نمی دارید و از طرفی باوجودی که شخصی کسی رو مورد تهدید و توهین و فهاشی قرار میدهد و با توجه به اینکه الان در این زمانه کسی حاضر به شهادت نیست مردم چطور از حق خود در مقابل فهاشی و تهدید دیگران اثبات و دفاع کنند . فقط کسی میداند این موضوع تا چه حد مهم هست که در این شرایط بیفتتد بنظر من قانون بیشتر راه را برای هنجار شکنان باز می گذارد ضبط مکالمه اگر برای اثبات فهاشی دیگری باشد چرا جرم باشد آیا اونیکه فهاشی میکنه کارش درسته ؟؟؟ جرم نیست ؟؟؟ حداقل موارد خاص را اجازه دهید من خودم در این شرایط بودم و فهش رکیک شنیدم و بعد از تکرار تماس طرف مقابل ضبط صدای طرف کردم یعنی من جرم کردم که فهاشی های که بهم شده رو ضبط کردم پس خوش بحال همچین آدم های بی ادبی که کسی بخدا علیه بد بیراه شدنشان طرح دعوا کند قانون پشتشونه و کسی که شنوده فهش هست حق نداره ثابت کنه فهاشی بهش شده من کاری ندارم اگر سواستفاده های دیگر بطرق دیگر میشه من فقط شرایط خودم رو میبینم که قانون براش استثناع قرار نداده
مهربان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
۱
سپاس جناب مهندس نزادی بزرگوار..
متن بسیار شیوا و کوبنده ای بود
از لطف و عنایت شما بسیار سپاسگزاریم

پیروز و کامروا باشید، ان شاء الله ??❤
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
۳
با سلام و احترام.نظر آقای بهنام نژادی کاملا به واقعیت نزدیک بوده و متن جناب عابدینی با توجه به ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی فاقد اصالت بوده و به نظر بنده بهتر بود قبل از انتشار با مشاور سایت مشورت میگردید
ضبط مکالمات صوتی توسط افراد عادی جرم نیست
استراق سمع و شنود با ضبط مکالمه متفاوت است
رضا خندان
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
۱
با سلام
به نظر نظر جناب وکیل بهنام نزادی بسیار درست است ای کاش مطالب خود را از این وکلا که دست به قلم هستند و تسلط به قوانین دارند انتخاب نمایید.
برای یک سایت خبری انتخاب اخبار اشتباه شایسته نیست.
تشکر از جناب نزادی برای مطلب بسیار مفید و کاربردی ایشان امیدوارم مطالب ایشان را در این صفحه بازهم ببینم.
با تشکر رضا خندان
ناشناس
Thailand
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
۲
ممنون از اطلاعات مفید جناب اقای نزادی
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
۱
سلام و درود جناب نزادی و متأسفم برای نگارنده خبر! تمیز این دو مفهوم ساده‌تر از این بود که تشویش اذهان عمومی کنید! جای متن‌ها را تعویض بفرمائید. با تشکر
سهل احمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
۲
سلام
ممنون از جناب نزادی بابت مطالب ارزشمندشان به نظر میرسد تفاوت وکیل عضو کانون وکلا و مرکز امور مشاوران از همین متن مشخص باشد.
تقاضا می گردد اصلاحیه ای در همین صفحه با قلم وکیل بهنام نزادی به چاپ برسانید.
تشکر از سایت خوبتون
بهنام رووفی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
۱
سلام
نازنین احمدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
۱
سلام تشکر از مطالب خوب سایت اما گویا کامنت آقای وکیل در ذیل صفحه بسیار مستند و همراه با استدلال بهتری می باشد. سوال من این است که آقای عابدی وکیل دادگستری است و آقای نزادی هم وکیل دادگستری است ولی مطلب آقای نزادی بسیار شیواتر و درست تر است. همانگونه که اشاره شده است استراق سمع با ضبط صدا فرق دارد و استدلال آقای عابدی به مواد قانونی اشتباه است.
تشکر از متن پرمحتوای آقای نزادی البته به نظرم ایشان می توانست به زبان ساده تر هم جرم نبودن ضبط صدا را اعلام نماید.
با تشکر از خبرگزاری آنا
فاطمه مصفا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
۲
با تشکر از نظر همکاران محترم در رابطه با نظری که آقای نزادی فرمودن باید گفت اگرچه مطابق با مواد قانونی قید شده ضبط صرفاً صدا بین مکالمات غیر عمومی دو نفر واجد وصف کیفری نمی باشد امّا با توجه به خصوصی بودن مکالمات بین دو نفر و مجرمانه بودن پخش یا استفاده غیر مجاز یا بدون رضایت طرفین آن مطابق قانون جرم محسوب می گردد چون همان طور که در ماده قید شده و از هدف قانونگذار بر می آید هدف حفاظت از حریم خصوصی افراد بوده پس پخش یا استفاده از مکالمه ضبط شده رامی توان دارای وصف مجرمانه دانست و البته من با نظر شما موافق هستم که صرف ضبط صدا عنوان مجرمانه ندارد فاطمه مصفا وکیل کانون وکلا
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
۲
اگر ضبط صدا مجرمانه است پس دوربین هایی که اطراف منزل نصب می کنیم و از کسانی که از جلوی دوربین عبور می کنند فیلمشان گرفته میشه جرم است. آقای که میای یه چیزی رو خودت نفهمیدی داری مقاله می کنی و اونو آموزش میدی نکن این کارو به اندازه کافی مردم دردسر دارند تو دیگه زیادش نکن برو نزد وکلایی که سواد دارند شاگردی کن . ماشالله پسرم حتما برو متشکرم از آقای بهنام نزادی
بهنام نزادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
۳
با تشکر از نظر همکار محترم خانم مصفا
فرموده اید: امّا با توجه به خصوصی بودن مکالمات بین دو نفر و مجرمانه بودن پخش یا استفاده غیر مجاز یا بدون رضایت طرفین آن مطابق قانون جرم محسوب می گردد چون همان طور که در ماده قید شده و از هدف قانونگذار بر می آید هدف حفاظت از حریم خصوصی افراد بوده پس پخش یا استفاده از مکالمه ضبط شده رامی توان دارای وصف مجرمانه دانست) حال آنکه همانگونه که قبلاْ نیز اشاره گردید ضبط مکالمه و یا صحبت اشخاص عبارت استراق سمع به معنی نهانی به سخن کسی گوش کردن است و در اصطلاح حقوق جزا، شنود غیر قانونی و مخفیانه مکالمات اشخاص یا کنترل آن، از طریق ضبط غیر مجاز مکالمات تلفنی یا طریق دیگر است، فلذا مسلماً نمی تواند ناظر به مکالمه شخص ضبط کننده با سایرین باشد چرا که او خود مخاطب سخنانی است که ضبط می گردد و در صورت ضبط صدا نمی توان عمل وی را جرم دانست چرا که این عمل، با هیچ یک از مواد قانون جرایم رایانه ای، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نمایند و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و... منطبق نیست.
چراکه به موجب ماده 2 قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود فلذا ضبط صدای شخصی که در حال صحبت با ایشان می باشید به هیچ عنوان جرم نیست و نمی تواند باشد.
ارادتمند بهنام نزادی وکیل پایه یک دادگستری
بهنام نزادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
۰
با تشکر از نظر همکار محترم خانم مصفا
فرموده اید: امّا با توجه به خصوصی بودن مکالمات بین دو نفر و مجرمانه بودن پخش یا استفاده غیر مجاز یا بدون رضایت طرفین آن مطابق قانون جرم محسوب می گردد چون همان طور که در ماده قید شده و از هدف قانونگذار بر می آید هدف حفاظت از حریم خصوصی افراد بوده پس پخش یا استفاده از مکالمه ضبط شده رامی توان دارای وصف مجرمانه دانست) حال آنکه همانگونه که قبلاْ نیز اشاره گردید ضبط مکالمه و یا صحبت اشخاص عبارت استراق سمع به معنی نهانی به سخن کسی گوش کردن است و در اصطلاح حقوق جزا، شنود غیر قانونی و مخفیانه مکالمات اشخاص یا کنترل آن، از طریق ضبط غیر مجاز مکالمات تلفنی یا طریق دیگر است، فلذا مسلماً نمی تواند ناظر به مکالمه شخص ضبط کننده با سایرین باشد چرا که او خود مخاطب سخنانی است که ضبط می گردد و در صورت ضبط صدا نمی توان عمل وی را جرم دانست چرا که این عمل، با هیچ یک از مواد قانون جرایم رایانه ای، قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نمایند و قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و... منطبق نیست.
چراکه به موجب ماده 2 قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود فلذا ضبط صدای شخصی که در حال صحبت با ایشان می باشید به هیچ عنوان جرم نیست و نمی تواند باشد.
ارادتمند بهنام نزادی وکیل پایه یک دادگستری
احمد موسوی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
۰
سلام
درود بر جناب وکیل بهنام نزادی با پاسخ های مناسب از مدیر سایت تقاضا می گردد مطلبی از ایشان آقای نزادی با توجه به این همه اختلاف ارائه نمایند.
تشکر
M
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
۰
با سلام و تشکر از آقای نژادی که با استدلال به ماده ی قانون پاسخ دادن و رد کردن این مساله رو ،شما وقتی به مطلبی که گذاشتن دقت کنین میبینین که وقتی ضبط کردن مکالمه رو جرم تلقی می کنن به هیچ ماده ی قانونی که صراحتا این مساله رو جرم اعلام کرده باشه اشاره نکردن و مطلبشون یه مطلب آبکی و علمی نیست البته جسارت نباشه حقوقدان باید برای حرفش مستند داشته باشه با سپاس و درود
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
۱
طبق اصل ۲۵ قانون اساسی، بازرسی نامه‌ها و محصولات ارسال‌شده، ضبط و افشای مکالمات تلفنی اشخاص، مخفیانه گوش کردن به صحبت‌های دیگران و هرگونه تجسس در مکالمات، جز به حکم قانون، جرم دانسته شده است.
نادر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
۱
هنوز فرق استراق سمع با ضبط مکالمه دو نفر را نمی دونید ضبط مکالمه تلفنی اماره محسوب میشه در دادگاه و جرم نیست ولی ضبط مخفیانه صدا جرم است نه ضبط مکالمه که یک طرف خود فرد است مگراینکه فرد از صدای ضبط شده قصد اخاذی داشته باشه
هاتف
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
۰
اي كاش افراد با سوادي مثل آقاي نزادي بيشتر ميشدند و سواد عمومي رو بيشتر اشائه ميدادند. آقاي نزادي از زكات علم شما ممنونم.
هلدینگ شایسته