دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1398 - 13:00
پرتوآذر در گفتگو با آنا:

مدال خوش‌رنگ‌تری می‌گیرم/ هزینه 60 میلیون تومانی یک دوچرخه مسابقه

ملی‌پوش دوچرخه‌سواری کوهستان گفت: هرچند تنها مدال آسیایی‌ام را به موزه کمیته ملی المپیک اهدا کردم اما ایمان دارم که می‌توانم مدال خوش‌رنگ تری به‌ دست آورم.
کد خبر : 370778
parto azar- faranak (1).jpeg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، فرانک پرتوآذر یکی از ورزشکاران درخشان ایران در سال‌های اخیر بوده است. دوچرخه‌سواری که علاوه بر کسب یک مدال آسیایی، به‌عنوان یکی از نمادهای ورزش در بین زنان مسلمان نیز معرفی شد. به‌همین بهانه گفتگویی داریم با این دوچرخه‌سوار که اکنون برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کند.


انجمن MWSN از شما به‌عنوان یکی از 30 بانوی موثر و قدرتمند در ورزش جهان اسلام یاد کرد. درباره این انجمن و انجمن‌های مشابه آن توضیح می‌دهید؟


پرتوآذر: در سراسر جهان گروه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند فعالیت‌های زنان ورزشکار مسلمان را مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار دهند. قبلاً کمپانی نایک و بعد از آن هم کمپانی آدیداس چنین برنامه‌ای داشتند و اکنون نیز این کار ادامه یافته است. در این طرح تلاش می‌شود افرادی را معرفی کند که در سطح بین‌المللی در ورزش زنان تأثیرگذار بوده‌اند.


شما چگونه در لیست نفرات برگزیده این انجمن قرار گرفتید؟


پرتوآذر: در بسیاری از کشورهای جهان، زنان در دوچرخه‌سواری فعال نیستند و حتی برخی در خارج از کشور فکر می‌کنند در ایران خبری از دوچرخه‌سواری زنان نیست. اما چندی پیش یک گروه سوئیسی مستندی از کشور ایران و شخص من تهیه کرد و این مستند از شبکه اصلی تلویزیون سوئیس پخش شد. از طرف دیگر با توجه به مدالی که گرفته‌ام و قرار گرفتن در صدر رنکینگ آسیا، نام من در این لیست قرار گرفت.



یک مدال باارزش در افتخارات خود دارید. این مدال را چگونه کسب کردید؟


پرتوآذر: در مسابقات قهرمانی آسیا با وجود مصدومیت موفق شدم مدال برنز بگیرم و این مدال در تاریخ دوچرخه‌سواری زنان ایران سابقه نداشت. بعد از آن هم برنامه خود را برای مسابقات سال 2019 به فدراسیون دادم. البته سال 2019 سالی دشوار برای همه دوچرخه‌سواران است زیرا مسابقات کسب سهمیه المپیک در این سال برگزار می‌شود و ما هرگز در دوچرخه‌سواری کوهستان موفق به کسب سهمیه المپیک نشده‌ایم.


یک ماه قبل مدال‌تان را هم به موزه کمیته ملی المپیک اهدا کردید. دل کندن از چنین مدال باارزشی دشوار نبود؟


پرتوآذر: این مدال مدتی بود که به‌تنهایی از دیوار اتاقم آویزان بود. شاید اگر کسی نداند که این مدال چگونه کسب شده، هرگز متوجه نشود چه ارزشی برای من و دوچرخه‌سواری دارد. دوست دارم کسانی که این مدال را در موزه می‌بینند، بیشتر به دوچرخه‌سواری کوهستان توجه کنند و به این ترتیب این رشته بیشتر به چشم آید. زیرا رشته‌ای المپیکی است و ارزش دارد که بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری شود. البته ایمان دارم که می‌توانم مدال خوش‌رنگ‌تری کسب کنم.


سهمیه المپیک توکیو در دوچرخه‌سواری کوهستان چگونه به‌دست می‌آید؟


پرتوآذر: کسب سهمیه بازی‌های المپیک یا از طریق ملی صورت می‌گیرد یا به صورت شخصی. اگر در مسابقات قاره‌ای اول شویم یا این‌که ورزشکاری از ژاپن قهرمان شود و ما دوم شویم، به‌خاطر میزبانی این کشور در المپیک می‌توانیم سهمیه المپیک را کسب کنیم. اگر هم کشوری صاحب سه، چهار دوچرخه‌سوار بین‌المللی باشد، صاحب یک سهمیه المپیک می‌شود که البته ما باید تلاش کنیم و به‌صورت انفرادی سهمیه المپیک را کسب کنیم. برای کسب آمادگی بیشتر لازم است که در مسابقات زیادی شرکت داشت. زیرا در مسابقه جای آزمون و خطا نیست و باید با حداقل اشتباه، نتیجه لازم را کسب کنیم.


هزینه‌های دوچرخه‌سواری چگونه است؟ آیا مشکلی برای حضور در مسابقات ندارید؟


پرتوآذر: تا حالا اگر مثلاً در پنج مسابقه شرکت کرده‌ام، سه‌تای آن با هزینه شخصی خودم بوده است و در واقع باید از جیب خانواده هزینه کنم. در حال حاضر هزینه تهیه یک دوچرخه مسابقه حداقل 60 میلیون تومان است و به‌همین خاطر سعی می‌کنم با دوچرخه تمرینی کار کنم تا هزینه چرخ دوچرخه مسابقه را ندهم. از طرف دیگر باید طوری برای حضور در مسابقات برنامه‌ریزی کنم که این مسابقات بعد از یکدیگر باشند و به‌این ترتیب در هزینه‌ رفت و آمدهایم صرفه‌جویی شوند.


عید تمام شد اما بد نیست درباره عیدی‌های‌تان بگویید. به کسی عیدی دادید؟ از کسی عیدی گرفتید؟


پرتوآذر: ما همیشه برای پدر و مادرها‌ بچه هستیم. البته یادم نمی‌آید اولین عید‌ی که گرفتم چقدر بوده است. اما هنوز هم از آن‌ها عیدی می‌گیرم. خواهرزاده‌ام هم هر سال از من عیدی می‌گیرد.


امسال عید را چگونه گذراندید. آیا فرصتی برای استراحت به‌دست آوردید؟


پرتوآذر: هرچند امسال تحویل سال در نیمه‌شب بود و در آن ساعت نمی‌شد تمرین کرد، اما برنامه روتین تمرینات من تغییر نمی‌کند از طرف دیگر 25 فروردین باید در مسابقاتی در خارج از ایران شرکت کنم و فدراسیون هم مجوز حضور را داده است.


انتهای پیام/4051/ن


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته