دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگرانی رئیس اتحادیه پلاستیک از بازگشت رانت در عرضه محصولات پتروشیمی

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک کشور از شرایط موجود در فضای صنعت کشور گله کرد و از دولت خواست تا حمایت‌های عملیاتی از تولیدکنندگان داخلی داشته باشد.
کد خبر : 37024

نصراله رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به این شرایط صنعت پلاستیک کشور مطلوب نیست، گفت: بسیاری از کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند.


وی با بیان اینکه آینده این صنعت چندان با لغو تحریم‌ها گره نخورده است، تصریح کرد: مواد اولیه صنعت پلاستیک از پتروشیمی‌های داخل کشور تامین می‌شود و بخش عظیمی از تولید کارخانه‌ها در داخل کشور مصرف می‌شود.


رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک کشور با بیان اینکه برای رشد و نمو این صنعت به حمایت وزارت صنعت نیاز است، افزود: اخیرا وزیر صنعت درخواست کرده تا محصولات پتروشیمی خارج از بورس عرضه شود که به اعتقاد ما این اتفاق بازگشت به‌عقب و ایجاد فضای رانتی برای برخی سودجویان است.


او ادامه داد: با وجود بورس کالا، محصولات پتروشیمی به‌ صورت شفاف عرضه شده و قیمت‌گذاری می‌شوند و هر بخشی که نیاز به محصولات پتروشیمی دارد، مایحتاج خود را از این طریق تامین می‌کند.


وی با بیان این که متاسفانه بین پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های تولیدی هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد و پتروشیمی‌ها محصولات خود را بدون درنظر گرفتن نظرات کارخانه‌ها، با هر کیفیت و قیمتی عرضه می‌کنند، ادامه داد: همین امر موجب نارضایتی تولیدکنندگان شده است و به‌ اعتقاد ما باید در این بخش نظارت بیشتری شود.


رضازاده با اشاره به اینکه اکنون قیمت محصولات تولید داخل 140 درصد بیشتر از محصولات مشابه تولید شده در کشورهای ترکیه، هند، چین و کره است، افزود: متاسفانه با تعرفه‌های غیرمنطقی، بهره بانکی بالا و مالیات‌های کلان، تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت‌های تمام شده خود هستند و این امر هم به‌ضرر مصرف‌کنندگان است.


رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک کشور تصریح کرد: اگر دولت قصد دارد از تولید و تولیدکننده داخلی حمایت کند، باید اولا بهره‌بانکی را برای تولیدکنندگان واقعی به‌حداقل رسانده و ثانیا مالیات‌های این بخش از صنعت کشور را حذف کند. همچنین باید با ارائه مواد اولیه پتروشیمی با قیمت مناسب، به کاهش قیمت‌ نهایی محصولات کمک کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته