تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، راه رقابت شرق با غرب است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیام مرادی پس از أخذ مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه نجفآباد اصفهان، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به مالزی رفت و در رشته مهندسی عمران گرایش محیط زیست دانشگاه UTM مالزی به تحصیل پرداخت. مرادی که در حال حاضر دانشجوی دکترای مهندسی عمران گرایش محیط زیست در دانشگاه دویسبورگ اسن در آلمان است، تجربه تحصیل در دانشگاههای داخلی، شرقی و غربی را دارد. در ادامه، مصاحبه خبرنگار آنا با این دانشجوی ایرانی را میخوانید.
* تاکنون چه دستاوردهای تحقیقاتی یا اختراعاتی داشتید؟
تاکنون چند مقاله در زمینه بایو و محیط زیست نوشتهام و در حال ثبت اختراع چند محصول هستم. یکی از پروژههایی که روی آن کار میکنم تبدل پوست میگو به بایوپلیمری به نام کایتوسان است. این ماده کاربردهای گوناگونی دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.
* به نظر شما تفاوت سیستمهای آموزش دانشگاههای شرقی و غربی چه هستند؟
به نظر من عمدهترین تفاوت سیستم آموزش عالی شرق و غرب ارتباط میان صنعت و دانشگاه است. این ارتباط در غرب قویتر است؛ البته در برخی از دانشگاههای ژاپن، چین و کره جنوبی ارتباط دانشگاه و صنعت نسبت به مؤسسات آموزش عالی در کشورهای شرقی دیگر بهتر است. دانشگاه صنعتی شریف در ایران نیز از نظر تکنیکی و فنی بسیار قوی عمل میکند.
سیستم آموزش عالی در آلمان استاد محور است؛ اما در مالزی مقالهمحور و تحقیقاتمحور است. برخی از دانشگاهها نیز مبتنی بر دوره تحصیلی هستند که تمرکز اصلی روی کلاس، درس و استاد است، البته مؤسساتی که رویکردشان تحقیقاتمحور است مسلماً ارتباط تنگاتنگی با استادان دارند. قابلذکر است که دانشگاههای تحقیقات محور و کلاس محور در غرب هم وجود دارند.
*چند درصد از دانشجویان در دانشگاه شما از کشورهای شرقی میآیند؟
بیشتر دانشجویان شرقی در دانشگاه اسن از چین، کره جنوبی و ویتنام هستند. تقریباً میتوان گفت 15 تا 20 درصد از دانشجویان بینالمللی دانشگاه اسن از کشورهای شرقی میآیند.
* فکر میکنید دانشگاههای شرقی توان رقابت با دانشگاههای غربی را دارند؟
بهجرئت میتوان گفت که دانشگاههای شرقی توان و پتانسیل رقابت با دانشگاههای غربی را دارند. اگر بحث ارتباط صنعت و دانشگاه در کشورهای شرقی قویتر شود بدون شک توان رقابت با دانشگاههای غربی را به دست خواهند آورد.
یکی دیگر از نقاط قوت دانشگاههای غربی جذب دانشجوی بینالمللی است. کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا و انگلستان به دلیل مزایا و امکاناتی که در اختیار محصلان میگذارند، مقصد بسیاری از دانشجویان بینالمللی برای ادامه تحصیل هستند. بنابراین دانشگاههای شرقی باید تلاش کنند تا میزان جذب دانشجوی بینالمللی را افزایش بدهند. باید تغییراتی در سیستم آموزشی و جامعه کشورهای شرقی داده شود تا توان رقابتی آنها بیشتر شود.
*چه پیشنهادی برای بهبود دانشگاههای شرقی دارید؟
یکی از عوامل بسیار مهم برای بهبود دانشگاهها مشارکت بیشتر در پروژههای صنعتی است. صنایع باید در دانشگاهها سرمایهگذاری کنند. باید بورسیه تحصیلی به دانشجویان بدهند. برای مثال شرکت ایرانخودرو بورسیه سالانهای را در نظر بگیرد و به دانشجویانی اعطا کند که میتوانند سیستم سوخترسانی را بهبود ببخشند. هرچه ارتباط صنعت و دانشگاه تنگاتنگتر باشد، بیشتر به نفع دانشگاه و دانشجویان میشود.
* آیا دانشگاههای شرقی خصوصیت متمایزکنندهای نسبت به دانشگاههای غربی دارند؟
برای دانشجویان بینالمللی فرهنگ و اجتماع کشورهای شرقی یکی از جذابیتهای دانشگاههای شرقی محسوب میشود؛ چراکه یک دانشجو باید چهار یا پنج سال را در یک کشور دیگر زندگی کند و تجربه فرهنگهای متمایز شرقی میتواند برای بسیاری از افراد جالب باشد. البته پیشرفت علمی در کشورهای شرقی نیز میتواند منجر به افزایش جذب دانشجویان بینالمللی در این کشورها شود.
انتهای پیام/4021/ن
انتهای پیام/