دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1398 - 21:42
جهانگیری تأکید کرد:

اولویت اصلی دولت حفظ جان مردم در برابر سیل است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه اولویت اصلی دولت حفظ جان مردم در برابر سیل است، گفت: چرا كه خسارات جانی مانند خسارات مالی قابل جبران نیست.
کد خبر : 369819
153466625478550500.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، جلسه ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.


اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش‌های سازمان هواشناسی و پیش‌بینی‌های موجود درباره استمرار بارش‌ها طی چند روز آینده، از همه دستگاه‌ها، استانداران، فرمانداران و مسئولان ذی‌ربط خواست در حالت آماده‌باش كامل باشند و به طور 24 ساعته در محل كار خود حضور داشته باشند و تدابیر لازم را برای مواجهه با وقوع سیل و دیگر حوادث طبیعی بیاندیشند.


معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه اولویت اصلی دولت حفظ جان مردم در برابر سیل است چرا كه خسارات جانی مانند خسارات مالی قابل جبران نیست، حادثه سیلاب ناگهانی شیراز و جان باختن و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان را تأسف‌بار و تكان‌دهنده توصیف كرد و ضمن تسلیت این حادثه ناگوار افزود: لازم است با اقدامات فوری و پیشگیرانه در نقاط آسیب‌پذیر كه در معرض سیل قرار دارند، هر تصمیم و اقدام لازم با اولویت حفظ جان مردم انجام شود و از مردم هم می‌خواهیم هشدارهای دستگاه‌های ذیربط را جدی بگیرند و با مسئولان همكاری كامل داشته باشند.


جهانگیری با تأكید بر لزوم آمادگی همه‌جانبه دستگاه‌ها، مدیران و شهرداری‌های مناطق مختلف تهران برای مواجهه با سیل در یكی دو روز آینده، تصریح كرد: به دلیل تراكم جمعیت تهران و وجود برخی اتوبان‌ها و تفرجگاه‌ها در حاشیه رودخانه‌ها، وقوع سیل می‌تواند خسارات سنگین و غیرقابل جبرانی وارد كند و لازم است با حساسیت ویژه و آماده باش كامل و در نظر گرفتن كوچك‌ترین احتمال، تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز خسارات جانی و مالی به مردم انجام شود.


معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اعزام برخی از وزرا به استان‌هایی كه طی ساعات و روزهای آینده احتمال وقوع سیل در آنها وجود دارد، افزود: تعدادی از وزرا برای كمك به مدیریت هرچه بهتر اوضاع و كاهش آثار منفی ناشی از بارش شدید باران، در استان‌های در معرض خطر سیل حضور یافته اند تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از آثار زیان‌بار سیل اندیشیده شود.


جهانگیری ادامه داد: ستاد مدیریت بحران كشور و استانداران و دستگاه‌های مسئول، باید با شناسایی نقاط حادثه‌خیز و در مسیر جریان سیل كه تبدیل به معبر شده‌اند، از تجمع مردم و تراكم جمعیت در این مسیرها جلوگیری كنند تا شاهد تكرار اتفاقات دردناك و ناگوار مثل اتفاق شیراز در سایر مناطق نباشیم.


معاون اول رئیس جمهور از همه دستگاه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و گروه‌های امداد و نجات خواست هماهنگی لازم را با ستاد مدیریت بحران كشور انجام دهند تا مدیریت اوضاع هرچه بهتر و با كیفیت بهتر انجام شود.


وی از وزارت نیرو نیز خواست گروه‌های اضطراری در استان‌های مختلف و به‌خصوص استان‌های در معرض خطر سیل مستقر كند تا از قطع آب و برق جلوگیری كنند تا مردم با مشكل مواجه نشوند.


جهانگیری ضرورت آماده‌باش نیروهای امدادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را نیز ضروری دانست و اظهارداشت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باید به موقع و در اسرع وقت به مردم و كسانی كه در معرض سیل قرار می‌گیرند، انجام شود.


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر امدادرسانی گسترده‌تر نیروهای مسلح، گفت: خوشبختانه ظرفیت گسترده نیروهای مسلح كشور با فرمان رهبر معظم انقلاب پای كار آمده و بخشی از امور توسط نیروهای مسلح در حال انجام است.


جهانگیری خواستار آسیب‌شناسی دقیق در خصوص سیل اخیر در استان‌های مختلف كشور به ویژه حادثه سیلاب شیراز شد و گفت: بخشی از دلایل مربوط به ساخت‌و‌سازها و تجاوز به حریم طبیعت است و باید بررسی شود كه با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی آیا قصور و خطای انسانی نیز وجود داشته و در صورتی كه سهل‌انگاری و كوتاهی افراد تأیید شود باید با آنها برخورد جدی صورت گیرد.


وی همچنین با اشاره به بازدید خود از مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران، از بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و دبیرخانه ستاد مدیریت بحران كشور خواست در اسرع وقت گزارش ارزیابی خسارات وارده به این دو استان را تدوین و ارائه كند تا در جلسه چهارشنبه هیئت دولت تصمیمات لازم برای تخصیص اعتبار و اعطای كمك‌های بلاعوض و تسهیلات مورد نیاز برای بازسازی اتخاذ شود.


در این جلسه كه وزرای نیرو، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و نمایندگان دستگاههای ذیربط نیز حضور داشتند، معاون وزیر كشور به تشریح گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف در ارتباط با سیل و اقدامات پیشگیرانه پرداخت و از هماهنگی ایجاد شده با استانداران، ستاد مدیریت بحران، نیروهای مسلح و دستگاه‌های مختلف برای مدیریت اوضاع و پیشگیری از بروز خسارات ناشی از سیل خبر داد.


در این نشست نماینده نیروهای مسلح كشور هم از آمادگی كامل برای كمك به مهار سیل و مدیریت اوضاع خبر داد و گفت: نیروهای مسلح آمادگی كامل دارند تا همه تجهیزات، امكانات و ظرفیت‌های خود را در اختیار قرار دهند.


در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مختلف گزارش‌هایی از اقدامات صورت گرفته و پیشنهادات موجود برای مدیریت هرچه بهتر اوضاع ارائه كردند و مقرر شد تمامی دستگاه‌های امدادی، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و نیروهای مسلح با آماده‌باش كامل و با هماهنگی با ستاد مدیریت بحران كشور، تمام تلاش خود را برای كاهش آسیب‌های ناشی از سیل و بارش باران بكار گیرند.


انتهای پیام/4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته