دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1394 - 10:36
در گفت‌وگو با آنا

عباس رضوی: جوان‌گرایی کی‌روش به سود فوتبال ایران است/ در سوئد ارزش و احترام بیشتری برایم قائل هستند

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: کی‌روش توانسته از تمام ظرفیت فوتبال ایران به خوبی استفاده کند. جوانگرایی که این مربی انجام داده می تواند به سود فوتبال ایران باشد.
کد خبر : 36942

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، عباس رضوی پس از مدتها دوری از ایران به کشورمان بازگشت تا هدایت تیم ستاره های فوتبال ایران را در مقابل تیم ستاره های جهان بر عهده بگیرد. وی که سابقه مربیگری در تیم‌های باشگاهی و همچنین تیم‌های ملی کشورمان را در کارنامه دارد چند سالی است که در سوئد اقامت دارد. در گفت وگویی که با رضوی داشتیم وی پیرامون مسائل مختلف فوتبال ایران به صحبت پرداخت. چکیده‌ای از این گفت و گو را در ادامه می خوانید.


عباس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره حضورش روی نیمکت تیم ستارگان ایران اظهار داشت: «حسین یاریار که مدیرعاملی باشگاه هنرمندان را بر عهده دارد در تماسی که با من داشت از من خواست سرمربیگری تیم ستارگان فوتبال ایران را بپذیرم. به همین منظور به ایران آمدم و سرمربیگری تیم ستارگان فوتبال کشورمان را به عهده گرفتم. آقای پروین هم به عنوان مدیر تیم در کنار ما بود.»


وی در ادامه افزود: «با توجه به اینکه هیچ فرصتی برای تمرین و هماهنگی بازیکنان نبود سعی کردم مسائل کلی را به بازیکنان انتقال بدهم. همان زمان هم به آنها گفتم مجموعه شما مثل ارکستری است که نوازنده های خوبی دارد، اما هر کدام از آنها برای خودش می نوازد. حداقل خواسته‌ای که از بازیکنان داشتم این بود که در پست‌های تخصصی خودشان بازی کنند.»


رضوی با اشاره به اینکه در سوئد هم پیگیر فوتبال ایران است، تصریح کرد: «اگر انتقادی می‌کنم نباید اینگونه برداشت شود که منفی‌نگر هستم اما سرعت رشد فوتبال ایران بسیار پایین است. روزی خواهد رسید که برد مقابل تیم‌های ضعیف هم برای ما سخت و دشوار خواهد شد. اگر به لیگ برتر فوتبال ایران نگاه کنید می‌بینید که در این لیگ گل‌های کمی به ثمر می رسد. در لیگ‌هایی همچون اسپانیا یا انگلیس هر هفته بیشتر از 20 گل به ثمر می رسد اما در ایران تعداد گل‌های زده در هر هفته به 10 گل هم نمی رسد.»








خیلی دوست داشتم که یک یادگاری از خودم در فوتبال ایران به جای بگذارم اما متاسفم که در مملکت خودم غریبه هستم. جالب اینکه در سوئد برای من ارزش و احترام بیشتری نسبت به ایران قائل هستند

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان مهمترین مشکل فوتبال ایران را نبود بازیکن سازی در تیم‌های باشگاهی عنوان کرد و یادآور شد: «زمانی زمین های خاکی بی‌شماری در کشورمان وجود داشت. در این زمین ها بسیاری از بزرگان فوتبال کشورمان رشد کردند اما در حال حاضر تمام این زمین های خاکی به ساختمان و برج تبدیل شده است. باشگاه های فوتبال کشورمان نیز فاقد هویت هستند. این باشگاه‌ها تنها به دنبال کسب نتیجه در کوتاه مدت هستند. آنها مدرسه فوتبال یا آکادمی ندارند که بتوانند از محصولات خودشان استفاده کنند. در حال حاضر فدراسیون فوتبال به دنبال بازیکن سازی است. در حالی که فدراسیون فوتبال وظیفه‌ای برای بازیکن سازی ندارد. از طرف دیگر دلال بازی ها باعث شده فوتبال ایران به قهقرا برود. قیمت بازیکنان به هیچ عنوان واقعی نیست. با توجه به این مسائل اهالی فوتبال هم رغبتی به تماشای فوتبال در استادیوم ندارند. اینکه استادیوم های کشورمان هر روز خالی‌تر از گذشته می شود بی‌دلیل نیست.»


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد کی روش را در تیم ملی چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: «کی روش معجزه گر نیست. هر شخص دیگری جای کی روش بود نمی توانست با این شرایط کار خاصی را انجام بدهد. با این حال کی روش توانسته از تمام ظرفیت فوتبال ایران به خوبی استفاده کند. جوانگرایی که این مربی انجام داده به سود فوتبال ایران خواهد بود. هرچند در این مدت نامهربانی‌های زیادی در قبال کی روش صورت گرفته است. حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که حرمت او را حفظ کنیم. ورزش جای اخلاق است، نه اینکه با حرف های زننده باعث رنجش یک مربی شویم.


رضوی درباره نگاه سوئدی ها به فوتبال ایران عنوان کرد: «در سوئد فوتبال ایران را به صورت جدی دنبال نمی کنند. البته بازی ایران با سوئد باعث نگاه مثبت مردم سوئد به ایران شد. در این بازی من به عنوان تحلیلگر یکی از شبکه های رادیویی سوئد در ورزشگاه حضور داشتم. واقعا جو بسیار خوبی بود. 25 هزار تماشاگر ایرانی در وررشگاه حضور داشتند. زمانی که یکی از تیم‌ها گل می زدند تمام تماشاگران خوشحالی می کردند. این بازی باعث شد من به ایرانی بودن خودم افتخار کنم.»


مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در پایان صحبت هایش تصریح کرد: «برای فوتبال ایران آرزوی موفقیت دارم. خیلی دوست داشتم که یک یادگاری از خودم در فوتبال ایران به جای بگذارم اما متاسفم که در مملکت خودم غریبه هستم. جالب اینکه در سوئد برای من ارزش و احترام بیشتری نسبت به ایران قائل هستند. در این چند روزی که در ایران بودم هیچ یک از مسئولان فدراسیون فوتبال حتی یک تماس با من نگرفتند. خیلی دوست داشتم که بتوانم در زمینه های مختلف به فدراسیون فوتبال مشاوره بدهم. مانند کاری که در حال حاضر با فدراسیون فوتبال سوئد انجام می دهم اما تا الان چنین درخواستی از من نشده است. آرزو دارم روزی برسد که فوتبال ایران در مسیر رشد قرار بگیرد. من هم در هر جای دنیا که باشم از این مسئله خوشحال خواهم شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب