دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1394 - 10:56

دیدار میان «سلمان» و «اوباما» در اوج شکنندگی روابط عربستان و آمریکا

پادشاه عربستان سعودی در حالی در آمریکا با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند که روابط میان دو کشور آمریکا و عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری شکننده به نظر می‌آید.
کد خبر : 36935

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رادیو فرانسه، روابط شکننده کنونی میان آمریکا و عربستان بر سر چهار موضوع گرداب ژئوپلتیک ایجاد شده در منطقه به‌دنبال «بهار عربی»، ریشه‌کن شدن تدریجی نفوذ آمریکا در کشورهای منطقه، توافق هسته‌ای ایران با آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی و سرانجام سقوط قیمت جهانی نفت است.


براساس این گزارش، از سال 1945 بود که میان دو کشور عربستان و آمریکا روابط صمیمانه‌ای برقرار شد. این رویداد به‌طور دقیق در روز 14 فوریه همان سال، بر روی ناوی آمریکایی در دریای سرخ رخ داد. در آن زمان «روزولت» رئیس‌جمهوری آمریکا با «عبدالعزیز بن سعود» پادشاه عربستان سعودی ملاقات کرد، ملاقاتی تاریخی که نقطه عطف روابط میان دو کشور به‌شمار می‌آید.


این دیدار که بر روی عرشه ناو نظامی آمریکایی انجام شد، سرآغاز روابط نزدیک میان دو کشور بود. پایه‌های این روابط از همان آغاز مبتنی بر منافع مشترک یا منافع متقابل دوجانبه بوده است. عربستان سخاوتمندانه معادن نفت خود را بر روی آمریکا باز کرد. در مقابل، آمریکا حفاظت و صیانت از حکومت آل‌سعود را برعهده گرفت و تضمین کرد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته