دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1394 - 09:20

عربستان طرح تشکیل «نیروی مشترک عربی» را وتو کرد

اعتراض عربستان به چگونگی تشکیل «نیروی مشترک عربی» منجر به تعویق امضای توافقنامه ایجاد این نیرو شد.
کد خبر : 36926

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری شبکه «العالم»، روزنامه «القدس العربی» درباره نشست امضای توافقنامه ایجاد «نیروی مشترک عربی» که هفته گذشته به تعویق افتاد، به واکاوی پرداخت و نوشت که علت تعویق آن، مشکل‌تراشی عربستان بود.


«القدس العربی» نوشت: به نظر می‌آید که عربستان و کشورهایی که ایده امضا نکردن توافق تشکیل «نیروی مشترک عربی» را مطرح کردند، دیدگاهی متفاوت با دیدگاه مصر دارند. مصر، معتقد است که باید در تشکیل این نیرو شتاب کرد تا از آن در راستای برخی از ماموریت‌های نظامی در کشورهای مجاور مانند لیبی استفاده شود.


این روزنامه، به‌نقل از برخی ناظران خاطرنشان کرد که عربستان نمی‌خواهد چنین نیرویی تشکیل شود تا وقتی که از اهداف واقعی تشکیل آن اطمینان یابد.


«القدس العربی» در این زمینه، به اظهارات «عادل جبیر» وزیر امورخارجه عربستان پس از رایزنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با حضور «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری مصر و شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «عبدالله دوم» پادشاه اردن استناد کرد که گفته بودند: هیچ‌گونه سازشی را نمی‌پذیریم.


به‌نوشته این روزنامه، ناظران می‌گویند که روابط مستحکم مصر با رئیس‌جمهوری سوریه و حمایت‌های مختلف مصر از «بشار اسد»، یکی از موارد اعتراض عربستان به سیاست مصر به‌شمار می‌رود و یکی از دلایل اصلی به تعویق افتادن امضای توافقنامه ایجاد «نیروی مشترک عربی» است که مصر، بزرگ‌ترین حامی این ایده بود.


این روزنامه موضع‌گیری‌های اخیر مصر در قبال جنگ در یمن را نیز بخشی از علت اختلاف نظر میان قاهره و ریاض برشمرد و نوشت: هرچند مصر از همان ابتدا، به ائتلاف (تجاوز به یمن) پیوست، اما در اتخاذ موضع در این زمینه مردد بود و در عملیات «توفان قاطعیت» حضور فعال نداشت. از آن گذشته، کمیته نمایندگانی از حزب «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهوری سابق یمن را به حضور پذیرفت و مذاکرات سازشی را برگزار کرد که موضوع آن ابقای «صالح» بود که این موضوع به‌وسیله ناظران، اقدامی تحریک‌آمیز علیه عربستان سعودی ارزیابی شد.


سایت «سوریا الان» می‌نویسد: به‌گفته ناظران سیاسی، مخالفت عربستان با ایجاد «نیروی مشترک عربی» شاید به این دلیل باشد که از اهداف مصر و امارات برای دخالت در اراضی لیبی و پشتیبانی از «خلیفه حفتر» آگاه شده است. «حفتر»، بارها دخالت نیروهای مصری در لیبی با هدف مبارزه با گروه‌های تروریست در این کشور را خواستار شده است و بر ضرورت حمایت از رویکرد مصر برای ایجاد «نیروی مشترک عربی» با همین هدف تاکید کرده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان سعودی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب