خط متروی تهران-کرج زیانده است/ از معاونت حملونقل شکایت میکنم
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد علیخانی در نشست خبری پیشازظهر امروز کمیسیون حملونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عزل و نصبهایی که در شهرداری صورت میگیرد، اظهار کرد: ما همیشه تأکید داریم تا در بحث مدیریت شهری از افرادی استفاده شود که به بدنه شهرداری و حوزه مدیریت شهری آشنا باشند و در صورتی که نقاط ضعفی در انتصاب مدیران وجود دارد به ما اطلاع دهید تا ما از جنبه نظارتی موضوع را دنبال کنیم.
وی در ادامه در خصوص موضوع حملونقل عمومی بهویژه مترو و اتوبوس نیز گفت: شورای پنجم، شورایی یکدست است و جمع ۲۲ نفره خود را با شهردار میدانیم و در صورتی که این شورا یکدست نبود شورا صرفاً بر جنبه نظارتی خود عمل میکرد.
رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: حضور آقای هاشمی در این کمیسیون و اشراف به موضوع مترو باعث پیگیریهایی در راستای بهرهمندی از ظرفیتهای قانونی در ارتباط با این موضوع شد که از آن جمله میتوان به قانون صرفهجویی در مصرف سوخت و شرکت در جلسات شورای اقتصاد مربوط به سال ۹۵ برای خرید واحد آن اشاره کرد که بر اساس آن طی جلساتی که با معاون عمرانی وزیر کشور و معاون اول رئیسجمهور برگزار شد به عقد قرارداد برای خرید ۶۳۰ واگن منتهی شد.
علیخانی در خصوص ورود این ۶۳۰ واگن مترو به خطوط گفت: موضوعی که در حال حاضر به عقد قرارداد رسید حصول نتیجه آن حدود ۲۰ ماه زمان خواهد برد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص قانون صرفهجویی مصرف سوخت نیز گفت: تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت نفت با هشت کلانشهر کشور بسته شد تا بر اساس از محل صرفهجویی سوخت برای خرید واگنها و اتوبوس به شهرداری اختصاص داده شود و در بودجه نیز کمکهای خوبی به حملونقل عمومی دیده شده که از آن جمله افزایش ۷۰ میلیارد تومانی کمک به اتوبوسرانی در بودجه سال ۹۸ است.
وی در ادامه از تخصیص ۴۹۰ میلیارد تومان از منابع برای اتمام پروژههای نیمهتمام در سال ۹۸ سخن به میان آورد و در خصوص اختلاف میان شورای اسلامی شهر و معاونت حملونقل ترافیک نیز گفت: ما خوشحال میشویم که هر روز مردم را دچار دردسر نکنیم ولی بعضی از مدیران عادت به مشورت ندارند و هرچیزی را که درست تشخیص میدهند اجرا کرده و به جایگاه نظارتی شورای اسلامی شهر توجهی نمیکنند.
رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه، سازوکار تذکراتی را که به شهرداری داده میشود یکی از اشکالات موجود در شورای اسلامی شهر تهران دانست و گفت: زمانی که تذکری داده میشود، شهردار آن را برای آن مدیر ارسال کرده و پاسخ آن مدیر را برای ما میفرستد در حالی که میبایست یک دستگاه مستقلتر همچون بازرسی موضوع را بررسی کرده و نتیجه آن را به شورا گزارش کند.
علیخانی تصریح کرد: چنین رویهای که شهردار در پاسخ به تذکرات در پیش گرفته، باعث میشود صرفاً پاسخ مدیر آن است که اشکالها به آنها وارد شده به ما ارجاع داده شود که آنها هم به هیچ عنوان اشکالات وارده را نمیپذیرند.
رئیس کمیسیون حملونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به افزایش نرخ اتوبوس و مترو در سال آینده اشاره کرد و گفت: پیشنهاد کارشناسی کمیسیون در این افزایش قیمت دیده نشده است و صرفاً این افزایش بر اساس نرخ تورم ۲۵ درصد است.
وی در ادامه به زیانده بودن خط ۵ مترو اشاره و اظهار کرد: خط تهران-کرج بسیار زیانده است و از درآمد سایر خطها برای نگهداری آن استفاده میشود زیرا شهرداری کرج و دولت کمکهای خود را در این خصوص انجام نمیدهند و این موضوع باعث فشار بر مترو تهران شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در این خصوص پیشنهاد مطرح شده که بر اساس آن برای هر ۲۰ کیلومتر یک نرخی را تعیین کنند و ممکن است این پیشنهاد در اصلاحیه بودجه مطرح شود.
علیخانی در ادامه به موضوع دریافت عوارض زوج و فرد توسط شهرداری تهران در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: کمیسیون رسماً نظر خود را به معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام کرده و آن را ممنوع دانسته است اما آقای پورسیدآقایی اعلام کرده که من در این خصوص به شورای شهر استفساریه دادهام و این در حالی است که در صورت ابهام در موضوعی، معاون حمل و نقل باید به شهردار تهران نامه زده و شهردار تهران در اینباره استفساریه به شورا ارائه دهد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در پایان تأکید کرد: در صورتی که این موضوع حل نشود نیازی به شکایت شهروندان به شهرداری نیست بلکه من خودم شخصاً از معاونت حمل و نقل شکایت میکنم.
در ادامه محسن هاشمی، عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص فرآیند تذکر در شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مجلس شورای اسلامی تذکر به وزیر داده میشود و ما نیز میبایست در تذکرات خود در شورا صرفاً شهردار را مخاطب قرار دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: چنین روندی باعث میشود شأن تذکر حفظ شود و در صورتی که تذکری به شهردار تهران داده میشود، نباید آن را رها کنیم و در صورتیکه تذکر به نتیجه نرسید آن را تبدیل به سؤال کنیم.
هاشمی با اشاره به رکوردداران تذکر در شورای اسلامی شهر تهران به زهرا نژادبهرام با ۳۷۵ تذکر و بهاره آروین بدون تذکر اشاره و خاطرنشان کرد: عدم پیگیری اعضای شورای اسلامی شهر تهران بیانگر آن است که از پاسخ دریافت شده قانع شدهاند.
افشین حبیبزاده عضو دیگر کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه در خصوص بودجههای عمرانی در سال ۹۸ گفت: بودجه عمرانی در سال ۹۸، ۶۰ درصد افزایش یافته که مبلغ آن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سال جاری، ۲۰ پروژه نیمهکاره بزرگ به بهرهبرداری رسید که از جمله دوربرگردان غیر همسطح بزرگراه مدرس، دوربرگردان غیرهمسطح جنوب به جنوب یادگار امام و تقاطع غیرهمسطح باقرشهر از آن جمله است.
وی تصریح کرد: در سال آینده، ۳۲ پروژه بزرگ به بهرهبرداری خواهد رسید که از آن جمله ۱۳ مورد آن مربوط به سازمان مهندسی و عمران، ۱۰ پروژه مربوط به شرکت خاکریز آب، ۵ پروژه مربوط به یادمان سازه و ۵ پروژه دیگر نیز مربوط به سازمان عمرانی مناطق است.
انتهای پیام/۴۱۰۵/پ
انتهای پیام/